Działalność samorządu lokalnego w środowiskowej edukacji ekologicznej WF-ZOB-DSL
Treści merytoryczne:
1. Edukacja ekologiczna w Konstytucji RP i sektorowych uregulowaniach prawnych.
2. Polityka ekologiczna państwa. Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej.
3. Edukacja ekologiczna w województwach i realizowana przez samorządy.
4. Polityka ekologiczna gminy. Potrzeba edukacji ekologicznej jej mieszkańców. Gminny Punkt Edukacji Ekologicznej. Przykłady.
5. Plan edukacji ekologicznej dla gminy. Zasady tworzenia i wykorzystania. Przykłady.
6. Edukacja ekologiczna wśród dorosłych mieszkańców gminy. Akcje edukacyjne z zakresu ochrony środowiska w gminie. Przykłady.
7. Edukacja ekologiczna pracowników zakładów pracy na terenie gminy. Przykłady.
8. Edukacja ekologiczna dzieci i młodzieży prowadzona w gminie przez jednostki oświatowe. Wspołpraca gminy ze szkołami. Przykłady.
9. Edukacja ekologiczna prowadzona w jednostkach zarządzających cennymi przyrodniczo obszarami chronionymi. Współpraca z gminą w tym zakresie.
10. Współpraca gminy w zakresie edukacji ekologicznej z organizacjami pozarządowymi. Przykłady.
11. Edukacja ekologiczna prowadzona przez inne podmioty w gminie. Przykłady.
12. Media informacyjne w gminnej edukacji ekologicznej. Społeczne kampanie informacyjne w gminie. Przykłady wykorzystania prasy lokalnej jako źródła informacji w edukacji ekologicznej.
13. Ośrodki edukacji ekologicznej. Wykorzystanie zasobów ośrodków na rzecz edukacji ekologicznej w gminie.
14. System finansowania edukacji ekologicznej. Przykłady.
15. Monitoring efektów edukacji ekologicznej w gminie.
Metody oceny: Obecność i aktywność na zajęciach, przedstawienie jednej pracy pisemnej i jednej prezentacji multimedialnej z zakresu merytorycznego przedmiotu, klokwium pisemne, zaliczeniowe.
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
- Wiedza: Student dostrzega wielorakie związki między elementami środowiskowymi. Zna narzędzia zarządzania środowiskiem. Rozróżnia mechanizmy i procedury administracyjno - finansowe w ochronie środowiska. Rozumie miejsce polityki ekologicznej w życiu społeczno - gospodarczym,
- Umiejętnośći: Student posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej. Planuje i wykorzystuje odpowiednie metody i techniki do rozwiązania zadanego problemu w ochronie środowiska. Zna metody zdobywania najnowszych informacji o środowisku,
- Kompetencje: Docenia rolę edukacji środowiskowej i zdrowotnej. Doskonali swoje umiejętności zawodowe. Jest świadomy politycznych uwarunkowań ochrony środowiska.
ECTS:
udział w konwersatorium - 10
samodzielna lektura tekstów - 20
przygotowanie prezentacji - 30
przygotowanie do kolokwium - 30
suma godzin - 90 [90:30(25)=3]
liczba ECTS - 3
Literatura
1. Borys T.: Edukacja dla zrównoważonego rozwoju. Wydawnictwo Ekonomia i Środowisko, Białystok 2006,
2. Buchcic E.: Wykorzystanie środowiska lokalnego dla kształtowania postaw na rzecz zrównoważonego rozwoju w: Studia Ecologiae et Bioethicae 4, UKSW, Warszawa 2006.
3. Buchcic E., Żeber - Dzikowska I.: Wspólpraca szkoły ze środowiskiem lokalnym w: Studia Ecologiae et Bioethicae 4, UKSW, Warszawa 2006,
4. Czacharowski S.: Lokalna Agenda 21. Globalny program działań - inicjatywy lokalne. Fundacja Ecobaltic, Gdańsk 1997,
5. Cichy D.: Szkoła wobec wyzwań edukacji biologicznej i środowiskowej XXI wieku, IBE, 2003,
6. Dołęga J.: Podstawy kultury ekologicznej, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2002,
7. Grott E.: Edukacja ekologiczna w Gminie Suchowola - nasza gmina w Europie w: Studia Ecolologiae et Bioethicae 1, UKSW, Warszawa 2003,
8. Grott E.: Edukacja ekologiczna w gminie miejskiej Giżycko w: Studia Ecologiae et Bioethicae 2, UKSW, Warszawa 2004,
9. Kacybała A., Majewska U. : Najbliższe środowisko w oczach jego mieszkańców. Aura 2003 nr 3 wkł. Projekty edukacji ekologicznej nr 7,
10. Kasprzak K. : Edukacja ekologiczna w realizacji zasad trwałego i zrównoważonego rozwoju w : Zeszyty Naukowe Południowo-Wschodniego Oddziału Polskiego Towarzystwa Inżynierii Ekologicznej z siedzibą w Rzeszowie, Zeszyt nr 6, 2005,
11. Kiełczewski D. : Ekologia społeczna, Ekonomia i Środowisko, Białystok 2001,
12. Kowaluk A.: Edukacja ekologiczna w Polsce, Fundacja Centrum Edukacji Ekologicznej Wsi, Krosno 2001,
13. Lenart W., Imiela J. : Ludziom i naturze. Przez edukację do zrównoważonego rozwoju, RCEE w Płocku, Płock 2001,
14. Leśniewska J., Czartoszewski J. : Edukacja w naturze czyli jak pokochać, poznać, zrozumieć i ochronić przyrodę, Wydawnictwo Verbinum, Warszawa 2002,
15. Niedołek M. : EMAS w gminie w : Magazyn "Gmina", Wydawnictwo Fundacja Promocji Gmin Polskich, nr 100, 2006 ,
16. Ogniewska T. : Szkoła wiejska-centrum rozwoju lokalnego. Życie Szkoły 2002 nr 3,
17. Poskrobko B. Przedsiębiorstwo w okresie kształtowania zrównoważonego rozwoju, Wydawnictwo Politechniki Białostockiej. Rozprawy Naukowe 78, Białystok 2001,
18. Zbiorowe : Ochrona przyrody i środowiska w Polsce oraz udział w niej organizacji społecznych. LOP, Warszawa 2000,
19. Zbiorowe : Poradnik szkoły dla ekorozwoju. Fundacja Partnerstwo dla Środowiska, Kraków 2002,
20. Zbiorowe : Przez strategię do zrównoważonego rozwoju. Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej, Wydawnictwo Drukarnia Liber, Lublin 2001,
21. Zbiorowe : Pora pola. Poradnik dla animatorów edukacji środowiskowej w terenie, Warszawa 1995,
22. Zbiorowe : Współczesne trendy w edukacji środowiskowej, Wydawnictwo Arboretum, Wrocław 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: