WM: Krytyka współczesnej psychometrii WF-R-PS-WMKWP
Program spotkań:
1. Zastrzeżenia wobec estymacji rzetelności testu psychologicznego oraz nowe ujęcie rzetelności. Współczynniki generalizowalności.
2. Determinanty obniżające rzetelność, identyfikacja osób zachowujących się atypowo (metoda Aranowskiej), oraz inne sposoby identyfikacji grup atypowych (np. w ujęciu Gradacyjne Analizy Korespondencji jako jednej z metoda data mining).
3. Zastrzeżenia wobec rozumienia trafności testu psychologicznego oraz nowa definicja trafności. Zastrzeżenia związane z nowym rozumieniem.
4. Pułapki związane z oceną adekwatności pojęć. Kierunkowość relacji między pojęciami i jej wpływ na sposób ich definiowania.
5. Nowe sposoby efektywnego definiowania pojęć; podstawy modelowania strukturalnego.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Osoby uczestniczące w kursie uzyskują bardzo zaawansowaną wiedzę z dziedziny współczesnej psychometrii i kierunki jej dalszego rozwoju. Pozyskana podczas zajęć wiedza umożliwia słuchaczom uelastycznienie światopoglądu na temat pomiaru zjawisk psychicznych
KOMPETENCJE:
Osoby umieją poprawnie ocenić podstawy metodologiczne sposobów zbierania pomiaru w psychologii. Słuchacz w sposób świadomy wykorzystuje nabytą wiedzę tzn. zdaje sobie sprawę z niejednoznaczności stosowanych ocen właściwości narzędzia.
UMIEJĘTNOŚCI
Słuchacze potrafią dokonać krytycznej analizy wniosków z badań publikowanych w literaturze światowej oraz wyrabiają sobie nawyk informowania innych upoważnionych osób i instytucji (zwłaszcza wydawnictw naukowych) o uchybieniach metodologicznych napotykanych w literaturze naukowej.
Kryteria oceniania
W wykładzie mogą uczestniczyć osoby, które mają wiedzę z zakresu psychometrii wykładanej podczas 60h kursu w Instytucie Psychologii UKSW, a także słuchacze studium doktorskiego oraz adiunkci.
Podstawą zaliczenia kursu (dla osób, które potrzebują zaliczenia na ocenę) będzie uczestnictwo w zajęciach oraz pisemne przedstawienie własnej opinii na wybrane zagadnienie poruszane podczas spotkań.
Literatura
Aranowska E., Ciok A. (1992). Związki między zmiennymi w interpretacji analizy składowych głównych i analizy korespondencji. W: Aranowska E. (red). Wybrane problemy metodologii badań. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 133-168.
Aranowska E. (1996). Metodologiczne problemy zastosowań modeli statystycznych w psychologii. Teoria i praktyka. Warszawa: Studio 1.
Aranowska E. (red). Wybrane problemy metodologii badań. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Aranowska E., (2005). Pomiar ilościowy w psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Aranowska, E., Rytel, J. (2013). Kontrowersje wokół rzetelności jako pojęcia psychometrycznego. Przegląd Psychologiczny, 56 (1), 29-43.
Bartholomew, D. J., Steele, F., Moustaki, I., & Galbraith, J. I. (2008). Analysis of multivariate social science data. Boca Raton, FL: Chapman & Hall/CRC Press.
Ciok, A., Kowalczyk, T., Pleszczyńska, E., Szczęsny, W. (1994). Inequality measures in data analysis. Archiwum Informatyki Teoretycznej i Stosowanej, 6, 1- 4.
Ciok, A., Kowalczyk, T., Pleszczyńska, E., Szczęsny, W. (1995). Algorithms of Grade Correspondence - cluster analysis. Archiwum Informatyki Teoretycznej i Stosowanej, 7, 1- 4.
Ciok, A., Kowalczyk, T., Pleszczyńska, E., Szczęsny, W. (1996). Gradacyjna analiza statystyczna badań nad pojmowaniem demokracji. W: Reykowski, J. (red) Potoczne wyobrażenie o demokracji - psychologia, uwarunkowania i konsekwencje. Warszawa: Wydawnictwo Instytut Psychologii PAN
Hair, J. J., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., & Tatham, R. L. (2006). Multivariate data analysis. New Jersey: Upper Saddle River.
Heck, R. H., & Thomas, S. L. (2009). Introduction to multilevel modeling techniques. New York: Routledge.
Jonkisz, A. (1998). Ciągłość teoretycznych wytworów nauki. Ujęcie strukturalne [Continuity of theoretical scientific productions. A structural approach]. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Konarski, R. (2009). Modele równań strukturalnych [Structural equation models]. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Książyk J., Matyja O., Pleszczyńska E., Wiech M. (2005). Analiza danych medycznych i demograficznych przy użyciu programu GradeStat. Instytut Podstaw Informatyki PAN, Instytut „Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka”, Warszawa.
Rytel, J. (w recenzji). Kontrowersje wokół trafność jako pojęcia psychometrycznego. "Przegląd Psychologiczny".
Szymańska, A. (w druku). Założenie formalne modeli weryfikowanych przy pomocy układów równań strukturalnych. Studia Psychologica.
Majchrzyk Z. (2001) Nieletni, młodociani i dorośli sprawcy zabójstw. Analiza procesów motywacyjnych i dyspozycji osobowościowych. Instytut Psychiatrii i Neurologii, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: