WM: Główne nurty filozofii Tomasza z Akwinu WF-R-FI-WMNFT
Planowane są następujące wykłady:
23 października 2019 - Główne tezy metafizyki Tomasza z Akwinu - Prof. Artur Andrzejuk
27 listopada 2019 - Istnienie i istota Boga w filozofii Tomasza z Akwinu - Ks. dr hab. Tomasz P. Stępień, prof. UKSW
22 stycznia 2020 - Tomistyczna filozofia przyrody - Dr Anna Krajska
26 lutego 2020 - Filozofia poznania w tekstach Tomasza z Akwinu - Dr Michał Zembrzuski
25 marca 2020 - Tomistyczna filozofia człowieka - Dr hab. Magdalena Plotka
22 kwietnia 2020 - Personalizm tomistyczny - Mgr Natalia Herold
27 maja 2020 - Tomistyczna filozofia religii - Dr Izabella Andrzejuk
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wykład ma zapoznać słuchaczy z głównymi nurtami filozofii tomistycznej w ich najważniejszych interpretacjach.
Literatura
METAFIZYKA – FILOZOFIA BYTU
1. Adamczyk S., „Bóg właściwą przyczyną sprawczą istnienia substancjalnego w nauce św. Tomasza z Akwinu”, „Roczniki Filozoficzne” 8 (1960) 1, s. 71-86.
2. Andrzejuk A., „Istnienie i istota: wstęp do filozofii bytu Tomasza z Akwinu”, „Navo”, Warszawa 2003.
3. Bakies B., „Zawartość pojęcia bytu”, „Studia Philosophiae Christianae” 18 (1982) 1, s. 5-26.
4. Bartel T., Prawda i byt. Ujęcie prawdy ontycznej w «Quaestio disputata De veritate» świętego Tomasza z Akwinu”, Wydawnictwo Rolewski, Warszawa 2008.
5. Bartoś T., „Metafizyczny pejzaż. Świat według Tomasza z Akwinu”, „Homini”, Kraków 2006.
6. Bejze B., „Typy analogii w ujęciu Tomasza z Akwinu i ich zastosowanie w metafizyce”, „Collectanea Theologica” 34 (1963) 1-4, s. 210-211.
7. Chojnacki P., „Dwie koncepcje epistemologiczne metafizyki u św. Tomasza z Akwinu i ich źródła”, „Collectanea Theologica” 34 (1963) 1-4, s. 5-23.
8. Chudy W., „Zagadnienie tomistycznej teorii sądów egzystencjalnych. (Artykuł polemiczno-wyjaśniający)”, „Studia Philosophiae Christianae” 17 (1981) 1, s. 185-200.
9. Chudy W., „Poznanie istnienia (bytu) w ujęciu tomistów egzystencjalnych”, cz. 1, „Studia Philosophiae Christianae” 17 (1981) 2, s. 19-40; cz. 2, „Studia Philosophiae Christianae” 18 (1982) 2, s. 41-69.
10. Cyciura P., „Rola historii filozofii w punkcie wyjścia metafizyki na podstawie tekstów świetego Tomasza z Akwinu oraz Arystotelesa”, Wydawnictwo UKW, Bydgoszcz 2006.
11. Cyciura P., „Święty Tomasz z Akwinu a platonizm. Metafizyka i teoria poznania”, Wydawnictwo UKW, Bydgoszcz 2008.
12. Dec I., „Teoria bytu w ujęciu św. Tomasza z Akwinu i Gabriela Marcela. (Próba konfrontacji)”, „Studia Philosophiae Christianae” 18 (1982) 1, s. 41-61.
13. Forycki R., „Teorie przygodności we współczesnym tomizmie”, „Studia Philosophiae Christianae” 9 (1973) 2, s. 21-40.
14. Gilson E., „Byt i istota”, tłum.P. Lubicz, J. Nowak, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1963.
15. Górniak A., „Partycypacja istnienia według Tomasza z Akwinu”, „Zeszyty Naukowe KUL”, 33 (1989) 1-4, s. 13-27.
16. Jaworski M., „Arystotelesowska i tomistyczna teoria przyczyny sprawczej na tle pojęcia bytu”, Lublin 1958.
17. Kalinowski J., „W związku z tzw. metafizyką egzystencjalną”, „Znak” 18 (1966) 142, s. 452-467.
18. Klimski T., „Jedno i byt: analiza koncepcji realistycznych (Arystoteles, św. Tomasz z Akwinu, współcześni tomiści), Warszawa 1992.
19. Klimski T., „Jedność jako «modus essendi» bytu według kwestii 1 «De veritate»”, „Studia Philosophiae Christianae” 28 (1992) 2, s. 205-209.
20. Kowalczyk S., „Próba opisu jedności transcendentalnej”, „Roczniki Filozoficzne” 10 (1962) 1, s. 119-133.
21. Kowalski K., „Współczesne odrodzenie metafizyki a tomizm”, „Ateneum Kapłańskie” 33 (1934), s. 239-248.
22. Krajski S., „«Esse» w «De ente et essentia»”, „Studia Philosophiae Christianae” 26 (1990) 2, s. 111-116.
23. Krajski S., „Substancja żywa i życie według «De ente et essentia» Tomasza z Akwinu”, „Studia Philosophiae Christianae” 21 (1985) 1, s. 185-192.
24. Krajski S., „Wokół dyskusji o subsystencji”, „Studia Philosophiae Christianae” 20 (1984) 1, s. 121-130.
25. Krąpiec A. M., „Egzystencjalizm tomistyczny”, „Znak” 6 (1951) 28, s. 108-125.
26. Krąpiec A. M., „Próba ustalenia struktury bytu intencjonalnego (Egzystencjalno-ontyczna interpretacja aktu poznania)”, „Collectanea Theologica” 28 (1957) 2, s. 303-378.
27. Krąpiec M. A., „Spójność koncepcji bytu w węzłowych punktach systemu św. Tomasza”, „Zeszyty Naukowe KUL” 17 (1974) 4, s. 3-15.
28. Krąpiec M. A., „Struktura bytu: charakterystyczne elementy systemu Arystotelesa i Tomasza z Akwinu, RW KUL, Lublin 1995.
29. Kuc L., „Pojęcie bytu według Tomasza de Vio Kajetana. (Na podstawie komentarza do «De ente et essentia» Tomasza z Akwinu)”, „Studia Philosophiae Christianae” 5 (1969) 1, s. 101-150.
30. Kuc L., „Różnica rzeczywista między istotą a istnieniem według Tomasza de Vio Kajetana. (Na podstawie komentarza do «De ente et essentia» Tomasza z Akwinu)”, „Studia Philosophiae Christianae” 5 (1969) 2, s. 81-119.
31. Kur M., „«Ens ut primum cognitum»”, „Przegląd Tomistyczny” 5 (1992), s. 43-61.
32. Kur M., „«Iudicium per inclinationem» u św. Tomasza z Akwinu”, „Przegląd Tomistyczny” 4 (1988), s. 19-32.
33. Kur M., „Jakie jest istnienie bytów materialnych. (Artykuł polemiczno-wyjaśniający)”, „Przegląd Tomistyczny” 3 (1987), s. 29-45.
34. Kur M., „W poszukiwaniu tomistycznej teorii sądów egzystencjalnych”, „Studia Philosophiae Christianae” 16 (1980) 1, s. 101-136.
35. Maryniarczyk A., „Veritatis sequitur esse”, „Roczniki Filozoficzne” 48 (2000) 1, s. 79-101.
36. Milcarek P., „Metafizyka tomizmu konsekwentnego”, „Studia Philosophiae Christianae” 32 (1996) 2, s. 51-59.
37. Milcarek P., „Problematyka aktu istnienia w komentarzu Dominika Bañeza do Sumy teologii św. Tomasza”, „Studia Philosophiae Christianae” 35 (1999) 1, s. 76-87.
38. Muszyńska R., „Własności transcendentalne i pierwsze zdanie metafizyki w ujęciu historycznym”, „Studia Teologiczne. Białystok. Drohiczyn. Łomża” 22 (2004), s. 423-434.
39. Pasek J., „Tomasza z Akwinu teoria orzekania analogicznego”, „Studia Mediewistyczne” 24 (1985) 1, s. 31-43.
40. Pawlikowski T., „Spójność teorii partycypacji zawartej w tekstach św. Tomasza z Akwinu”, „Roczniki Filozoficzne” 48 (2000), nr 1, s. 103-126.
41. Pietkun W., „Epistemologiczna separacja u św. Tomasza jako zagadnienie metafizyczne”, „Collectanea Theologica” 22 (1950-1951) 1-4, s. 98-116.
42. Piluś H., „Tomiści o «przygodności bytu»”, „Człowiek i Światopogląd” 1 (1973), s. 177-184.
43. Prokopowicz M., „Uwagi do dwu interpretacji zagadnienia subsystencji sformułowanego w «De ente et essentia» Tomasza z Akwinu”, „Studia Philosophiae Christianae” 16 (1980) 2, s. 177-185.
44. Rosłan A., „Rozumienie istnienia w "Summa contra gentiles" Tomasza z Akwinu”, Warszawa 1999.
45. Rozwadowski A., „Akt i potencja w filozofii św. Tomasza z Akwinu”, cz. 1,
„Polski Przegląd Tomistyczny” 1 (1939), s. 54-60; cz. 2, „Polski Przegląd Tomistyczny” 2 (1939), s. 115-133.
46. Ruciński B. J., „Rekonstrukcja metafizyki zawartej w «De ente et essentia» Tomasza z Akwinu (Próba)”, „Studia Philosophiae Christianae” 9 (1973) 2, s. 237-248.
47. Ruciński B. J., „Zagadnienie istnienia w «De ente et essentia» Tomasza z Akwinu”, „Studia Mediewistyczne” 15 (1974), s. 187-221.
48. Rutowski T., „Czy tak zwane pierwsze zasady tomistycznej filozofii bytu są naprawdę pierwsze”, „Studia Philosophiae Christianae” 3 (1967) 2, s. 215-228.
49. Rutowski T., „Próby kwestionowania pierwszych zasad: tożsamości, niesprzeczności i wyłączonego środka”, „Studia Philosophiae Christianae” 30 (1994) 2, s. 227-243.
50. Seńko W., „Kilka uwag na temat historii Tomaszowego pojęcia istnienia we wczesnej szkole tomistycznej”, „Przegląd Tomistyczny” 3 (1987), s. 21-27.
51. „Studia z dziejów myśli św. Tomasza z Akwinu”, pr. zbior. pod red. Stefana Swieżawskiego i Jana Czerkawskiego, Lublin 1978.
52. Stróżewski W., „Bóg i świat w myśli św. Tomasza z Akwinu”, w: tenże, „Istnienie i sens”, Wydawnictwo „Znak”, Kraków 1994, s. 73-120.
53. Stróżewski W., „Trzy koncepcje istnienia”, „Przegląd Tomistyczny” 3 (1987), s. 5-19.
54. Swieżawski S., „Byt. Zagadnienia metafizyki tomistycznej”, TN KUL, Lublin 1948; Wydawnictwo „Znak”, Kraków 1999.
55. Śliwa P., „Tożsamość powszechnika z istotą rzeczy na tle koncepcji bytu w filozofii tomistycznej”, „Roczniki Filozoficzne” 10 (1962) 1, s. 87-102.
56. Wojtysiak J., „Próba reinterpretacji (neo)tomistycznej koncepcji sądu egzystencjalnego”, „Roczniki Filozoficzne” 46-47 (1998-1999) 1, s. 221-231.
57. Wróbel J., „Wpływ Metafizyki Awicenny i Księgi o przyczynach na filozofię Tomasza z Akwinu”, „Studia Philosophiae Christianae” 10 (1974) 2, s. 225-230.
58. Żeleźnik T., „O właściwą interpretację finalizmu tomistycznego”, „Roczniki Filozoficzne” 12 (1964) 1, s. 53-63.
FILOZOFIA BOGA
1. Bartoś T., „Jedność Boga na tle teorii «całości i części» w Komentarzu św. Tomasza z Akwinu do «De divinis nominibus» Pseudo-Dionizego Aeropagity”,
„Studia Theologica Varsaviensia” 37 (1999) 1, s. 115-131.
2. Bejze B., „Istotne przymioty Boga. Koncepcje św. Tomasza z Akwinu w interpretacji F. Van Steenberghena”, „Studia Philosophiae Christianae” 29 (1993) 1, s. 7-19.
3. Bejze B. (red.), „O filozoficznym poznaniu Boga dziś”, Wydawnictwo ATK, Warszawa 1992.
4. Bejze B., „O tomistycznej filozofii Boga”, „Znak” 10 (1958) 50/51, s. 897-910.
5. Bejze B., „Problemy dyskusyjne w teodycei tomistycznej”, „Studia Philosophiae Christianae” 1 (1965) 2, s. 5-31.
6. Brzózy Z. N., „O Bożej przedwiedzy i przyszłych zdarzeniach: zagadnienie "futura contingentia" na podstawie Komentarza Tomasza z Akwinu do "Hermeneutyki" Arystotelesa”, Poznań 2000.
7. Dąbrowski W., „Poznanie Boga w "Super Boetium de Trinitate" św. Tomasza z Akwinu”, Wydawnictwo Archidiecezji Warszawskiej, Warszawa 1999.
8. Gilson E., „Trzy wykłady na temat istnienia Boga”, w: „Studia z filozofii Boga”, t. 2, Wydawnictwo ATK, Warszawa 1973, s. 7-65.
9. Granat W., Teodycea. Istnienie Boga i jego natura, Poznań 1960.
10. Elders L., „Filozofia Boga: filozoficzna teologia św. Tomasza z Akwinu”, tłum. M. Kiliszek, T. Kuczyński, Warszawa 1992.
11. Klima A., „Niepoznawalność Boga u św. Tomasza z Akwinu”, „Teofil” 1 (1992)1, s. 5-15.
12. Krajski S., „Koncepcja stwarzania w «Compendium theologiae» Tomasza z Akwinu”, „Zeszyty Naukowe KUL” 30 (1987) 3/4, s. 93-102.
13. Krajski S., „Koncepcja Boga w piątym rozdziale «De ente et essentia» Tomasza z Akwinu”, „Studia Philosophiae Christianae” 19 (1983) 1, s. 170-176.
14. Krajski S., „Metoda analogii jako metoda poznania Boga w ujęciu «Compendium theologiae» Tomasza z Akwinu”, „Studia Philosophiae Christianae” 27 (1991) 2, s. 117-124.
15. Krajski S., „Nieskończoność Boga w świetle opusculów Tomasza z Akwinu”,
„Studia Philosophiae Christianae” 25 (1989) 2, s. 199-204.
16. Kurdziałek M., „Dlaczego św. Tomasz z Akwinu komentował «De Trinitate» i «De hebdomadibus» Boecjusza?”, w: tenże, „Średniowiecze w poszukiwaniu równowagi między arystotelizmem a platonizmem”, Lublin 1996, s.169-182.
17. Kwiatkowski W., „Geniusz św. Tomasza a dowód kinetyczny na istnienie Boga”, „Ateneum Kapłańskie” 18 (1926), s. 441-466.
18. Lis S., „Św. Tomasza koncepcja religii”, „Studia Sandomierskie” 8 (2001), s. 308-315.
19. Nowik H., „Tomaszowa argumentacja za istnieniem Boga z przyczynowości sprawczej wobec obserwacyjnych zdań przyczynowych”, „Studia Philosophiae Christianae” 17 (1981) 2, s. 199-206.
20. Paluch M., „Pojęcie nicości w koncepcji stworzenia z niczego świętego Tomasza z Akwinu”, „Teofil” 5 (1996) 1, s. 16-34.
21. Pawlak Z., „Pojęcie Boga jako absolutu w egzystencjalnej teorii bytu św. Tomasza z Akwinu”, „Ateneum Kapłańskie” 97 (1981), s. 457-466.
22. Pawlak Z., „Sens negatywnych określeń Boga u św. Tomasza z Akwinu”, „Ateneum Kapłańskie” 102 (1984), s. 465-473.
23. Regner L., „Czwarta droga św. Tomasza”, „Studia Philosophiae Christianae” 7 (1971) 1, s. 125-140.
24. Tupikowski J., „Transcendencja Boga wobec świata. Studium metafizyki św. Tomasza z Akwinu i Alfreda N. Whiteheada”, „Wrocławski Przegląd Teologiczny”, 8 (2000) 1, s. 153-171.
25. Zakrzewski P., „Naturalne poznanie Boga według św. Tomasza z Akwinu”, „Teofil” 16 (2001) 2, s. 91-112.
26. Zdybicka Z., „Charakter rozumowania występującego w Tomaszowym dowodzie kinetycznym istnienia Boga”, „Znak” 13 (1961) 89, s. 1482-1499.
27. Zdybicka Z., „Czy u św. Tomasza istnieją dwie koncepcje religii?”, „Zeszyty Naukowe KUL” 17 (1974) 4, s. 17-26.
28. Ziemiański S., „Arystotelesowska koncepcja ruchu jako punktu wyjścia dowodu kinetycznego [Tomasza z Akwinu]”, „Studia Philosophiae Christianae” 5 (1969) 2, s. 179-197.
29. Ziemiański S., „Próba reinterpretacji «trzeciej drogi» św. Tomasza z Akwinu”,
„Studia Philosophiae Christianae” 13 (1977) 2, s. 145-161.
6. FILOZOFIA CZŁOWIEKA
1. Bartel T., „Psychologia fizjologiczna (skrypt)”, Kolegium Filozoficzno-Teologiczne Ojców Dominikanów, Kraków 1986.
2. Braun J., „Problem nieśmiertelności w filozofii św. Tomasza i w filozofii nowożytnej”, Roma-London 1971.
3. Darowski R., „Filozofia człowieka. Zarys problematyki. Antologia tekstów”, WAM, „Ignatianum”, Kraków 2002.
4. Dec I., „Dwie antropologie: Tomaszowa a Marcelowa teoria człowieka”, wyd. 2 popr i uzup., Wrocław 1995.
5. Dec I., „Ontyczne racje danych samodoświadczenia człowieka w ujęciu św. Tomasza z Akwinu”, „Colloquium Salutis” 16 (1984), s. 293-337.
6. Dec I., „Zagadnienie punktu wyjścia teorii człowieka św. Tomasza z Akwinu i Gabriela Marcela”, „Roczniki Filozoficzne” 30 (1982) 1, s. 189-217.
7. Grzybowski J., „Człowiek jako osoba w metafizyce św. Tomasza z Akwinu”,
„Warszawskie Studia Teologiczne” 16 (2003), s. 201-229.
8. Iwanicki J., „«Psychiczne», «duchowe» w człowieku według materializmu dialektycznego i według tomizmu”, „Studia Philosophiae Christianae” 1 (1965) 1, s. 17-74.
9. Jaworski M., „Tomistyczna koncepcja człowieka”, „Colloquium Salutis” 13 (1981), s. 251-264.
10. Kalka K., „Filozoficzna antropologia tomistyczna okresu międzywojennego w Polsce jako podstawa kształtowania charakteru”, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz 2000.
11. Klimski T., „Trzy etapy w historii definiowania osoby (Boecjusz, Tomasz, Kant)”, „Studia Philosophiae Christianae” 20 (1984) 2, s. 232-238.
12. Krajski S., „Inteligencje jako zewnętrzne przyczyny konstytuowania się ontycznej struktury duszy. (Metafizyczne podstawy teorii aniołów w «De ente et essentia»)”, „Studia Philosophiae Christianae” 21 (1985) 2, s. 183-186.
13. Krasnodębski M., „Dusza i ciało. Zagadnienie zjednoczenia duszy i ciała w wybranych tekstach Tomasza z Akwinu oraz w filozofii tomistycznej”, „Navo”, Warszawa 2004.
14. Krąpiec M. A., „Dusza ludzka – współczesne i Tomaszowe podejście”, „Zeszyty Naukowe KUL” 28 (1985) 3/4, s. 45-57.
15. Mering W., „Problem pochodzenia duszy ludzkiej we współczesnej polskiej myśli tomistycznej”, „Studia Pelplińskie” 14 (1983), s. 127-146.
16. Mering W., „Spór o zasadę jednostkowienia duszy ludzkiej w tomizmie egzystencjalnym”, „Studia Pelplińskie” 9 (1978), s. 273-294.
17. Mering W., „Zagadnienie nieśmiertelności duszy ludzkiej w metafizyce tomizmu egzystencjalnego”, „Studia Pelplińskie” 8 (1977), s. 313-343.
18. Milcarek P., „Teoria ciała ludzkiego w pismach św. Tomasza z Akwinu”, Oficyna Wydawnicza „Adam”, Warszawa 1994.
19. Muszyńska R. A., „Przyczyny duszy: metafizyczne ujęcie duszy w Komentarzu św. Tomasza do traktatu "O duszy" Arystotelesa”, Warszawa 2003.
20. Muszyńska R., „Koncepcja człowieka w Komentarzu św. Tomasza do traktatu «O duszy» Arystotelesa”, „Studia Theologica Varsaviensia” 39 (2001) 1, s. 71-88.
21. Nowik A. M., Muszyńska R. A., Dudzik G. P., „O duszy: Arystoteles, Tomasz z Akwinu”, „Navo”, Warszawa 1996.
22. Nowik A. M., „Zagadnienie pierwszych przyczyn rzeczy w komentarzu św. Tomasza z Akwinu do "Metafizyki" Arystotelesa”, „Adam”, Warszawa 2003.
23. Paczos K., „Niewiele mniejszy od aniołów. Zagadnienia podstawowe z filozofii wyższej warstwy duszy ludzkiej. Perspektywa Arystotelesa i Tomasza z Akwinu”, Gdańsk 2005.
24. Paczos K., „Zwierzę rozumne. Zagadnienia podstawowe z filozofii niższych warstw duszy ludzkiej. Perspektywa Arystotelesa i Tomasza z Akwinu”, Gdańsk 2004.
25. Pastuszka J., „Tomistyczna a egzystencjalna koncepcja człowieka. Próba konfrontacji”, „Zeszyty Naukowe KUL” 5 (1962) 1, s. 27-41.
26. Rodziński A., „Glosa do personologii tomistycznej”, „Zeszyty Naukowe KUL” 26 (1983) 1, s. 51-68.
27. Rydzewska-Friedrich B., „Czy dualizm bytowej struktury człowieka? (Stanowisko św. Tomasza z Akwinu)”, „Roczniki Filozoficzne” 41 (1993) 1, s. 223-234.
28. Stępień T., „Nowe ujęcia w rozumieniu człowieka w warszawskiej szkole tomizmu konsekwentnego”, „Studia Philosophiae Christianae” 40 (2004) 1, s. 237-248.
29. Stępień T., „Podstawy tomistycznego rozumienia człowieka”, Wydawnictwo Archidiecezji Warszawskiej, Warszawa 2003.
30. Stokłosa T., „Koncepcja osoby w filozofii Tomasza z Akwinu”, „Studia Philosophiae Christianae” 37 (2001) 1, s. 126-143.
31. Swieżawski S., „Centralne zagadnienie tomistycznej nauki o duszy («commensuratio animae ad hoc corpus»)”, „Przegląd Filozoficzny”, 44 (1948) 1-3, s. 131-189.
32. Swieżawski S., „Problem filozoficznej teorii człowieka”, „Znak” 11 (1959) 60, s. 698-713.
33. Szyndler L., „Osoba jako «suppositum subsistens» w «De unione Verbi incarnati» św. Tomasza z Akwinu”, „Studia Philosophiae Christianae” 37 (2001) 2, s. 174-190.
34. Wojcieszek K.A., „Ludzkie stawanie się: nowe zastosowanie dla starej tomistycznej teorii”, „Studia Philosophiae Christianae” 40 (2004) 1, s. 249-256.
35. Wojcieszek K.A., „Stworzony i zrodzony. Metafizyczne wyjaśnienia biologicznego konstytuowania się człowieka w poglądach św. Tomasza z Akwinu - próba aktualizacji”, „Navo”, Warszawa 2000.
36. Wroński S., „Osoba ludzka na tle ogólnego pojęcia osoby i nauki o człowieku u św. Tomasza z Akwinu”, „Studia Mediewistyczne” 22 (1983) 2, s. 113-142.
37. Zan R., „Relacja duszy do ciała według św. Tomasza z Akwinu”, „Studia Philosophiae Christianae”, 20 (1984) 1, s. 235-239.
FILOZOFIA POZNANIA
1. Adamczyk S., „Obiektywizm poznania ludzkiego w nauce Arystotelesowo-Tomaszowej”, „Roczniki Filozoficzne” 15 (1967) 1, s. 59-71.
2. Adamczyk S., „Ontycznopsychiczna struktura aktu poznawczego w nauce Arystotelesa i św. Tomasza”, „Roczniki Filozoficzne” 8 (1960) 4, s. 5-39.
3. Adamczyk S., „Przedmiot formalny w epistemologii tomistycznej”,
„Roczniki Filozoficzne” 1 (1948), s. 98-122.
4. Aduszkiewicz A., „Zagadnienie intelektu w tekstach św. Tomasza z Akwinu, Franciszka Suareza i Georga Gutkego”, „Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej” 33 (1989), s. 41-78.
5. Bakies B., „O właściwą koncepcję poznawalności istnienia”, „Studia Philosophiae Christianae” 17 (1981) 1, s. 177-185.
6. Bakies B., „Poznanie metafizyczne a poznanie potoczne”, „Studia Philosophiae Christianae” 14 (1978) 1, s. 109-115.
7. Bartel T., „Nowa interpretacja definicji «veritas est adequatio rei et intellectus» u świętego Tomasza z Akwinu”, „Studia Philosophiae Christianae” 25 (1989) 2, s. 194-199.
8. Chalcarz J., „«Intelligibile» według Kanta i Tomasza z Akwinu”, „Studia Philosophiae Christianae” 1 (1965) 2, s. 237-247.
9. Chechelski J., „Noetyka św. Tomasza wobec zasadniczego problemu «Krytyki czystego rozumu»” cz. 1, „Przegląd Powszechny” 179 (1928), s. 252-267; cz. 2, „Przegląd Powszechny” 180 (1928), s. 31-45.
10. Chudy W., „Refleksja a poznanie bytu. Refleksja in actu exercito i jej funkcja w poznaniu metafizykalnym, Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin 1984.
11. Dec I., „Tomasza z Akwinu i Gabriela Marcela koncepcja filozoficznego poznania”, „Studia Philosophiae Christianae” 19 (1983) 2, s. 25-57.
12. Gilson E., „Lingwistyka a filozofia. Rozważania o stałych filozoficznych języka”, tłum. H. Rosnerowa, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1975.
13. Gilson E., „Realizm tomistyczny (Realizm metodyczny; Realizm tomistyczny a krytyka poznania)”, oprac. Zbiorowe, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa1968.
14. Krajski S., „Pewność i prawda w opusculach Tomasza z Akwinu”, „Studia Philosophiae Christianae” 24 (1988) 2, s. 194-198.
15. Krąpiec M. A., „Psychologia racjonalna”, RW KUL, Lublin 1996.
16. Krąpiec M. A., „Realizm ludzkiego poznania”, RW KUL, Lublin, 1995.
17. Krokos J., „Pytanie w filozofii Tomasza z Akwinu”, „Studia Philosophiae Christianae” 38 (2002) 1, s. 5-17.
18. Krokos J., „Sumienie jako poznanie: fenomenologiczne dopełnienie Tomaszowej nauki o sumieniu”, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2004.
19. Mazur P. S., „O nazwach intelektu”, Wydawnictwo Naukowe KUL, Lublin 2004.
20. Pastuszka J., „Proces myślenia u św. Tomasza z Akwinu a w egzystencjalizmie M. Heideggera”, „Roczniki Filozoficzne” 13 (1965) 4, s. 33-46.
21. Pawlikowski T., „Zagadnienie «conceptiones universales» w tekstach św. Tomasza z Akwinu”, „Studia Philosophiae Christianae” 33 (1997) 1, s. 153-161.
22. Pieper J., „Prawda i niepoznawalność. Element negatywny w filozofii św. Tomasza z Akwinu”, tłum. H. B., „Znak” 13 (1961) 89, s. 1500-1514.
23. Rabeau Gaston, „Czynność poznania intelektualnego podług św. Tomasza”,
„Przegląd Teologiczny” 5 (1924) 2/3, s. 111-124.
24. Sparty A., „Jana Filopona De intellectu a twórczość św. Tomasza z Akwinu”, „Roczniki Filozoficzne” 23 (1975) 1, s. 81-99.
25. Stępień A.B., „Wartości poznawcze w ujęciu współczesnej filozofii tomistycznej”, „Studia Filozoficzne” 1-2 (1983), s. 49-83.
26. Stępień A.B., „W związku z teorią poznania tomizmu egzystencjalnego”,
„Roczniki Filozoficzne” 8 (1960) 1, s. 173-183.
27. Szyndler L., „Zagadnienie «słowa serca» w «Scriptum super Libros Sententiarum» św. Tomasza z Akwinu”, „Edukacja Filozoficzna” 20 (1995), s. 207-208.
28. Szyndler L., „Zagadnienie «verbum cordis» w ujęciu Tomasza z Akwinu”, w: A. Górniak (red.), „Wokół średniowiecznej filozofii języka”, t. 1, WFiS UW, Warszawa 2002, s. 21-115.
29. Śliwa P., „Problem bezpośredniego realizmu świata zewnętrznego na gruncie egzystencjalizmu tomistycznego”, „Roczniki Filozoficzne” 11 (1963) 1, s. 57-69.
30. Wolicka E., „Teoriopoznawcze aspekty pojęcia «imago» u św. Tomasza i św. Bonawentury”, „Roczniki Filozoficzne” 23 (1975) 1, s. 119-137.
31. Verbeke G., „Prawda i nieprawda w ludzkim poznaniu według św. Tomasza”, „Roczniki Filozoficzne” 23 (1975) 1, s. 63-79.
FILOZOFIA PRZYRODY – KOSMOLOGIA
1. Adamczyk S., „Arystotelesowsko-tomistyczna zasada ruchu wobec współczesnych nauk przyrodniczych”, „Roczniki Filozoficzne” 19 (1971) 3, s. 5-22.
2. Adamczyk S., „Współdziałanie Boga z czynnościami przyrody według nauki św. Tomasza z Akwinu”, „Roczniki Filozoficzne” 16 (1968) 3, s. 15-23.
3. Biedulski Cz., „Teleologiczna interpretacja przyrody u polskich neotomistów”,
„Roczniki Filozoficzne” 21 (1973) 3, s. 107-124.
4. Karas M., Natura i struktura wszechświata w kosmologii św. Tomasza z Akwinu, Wydawnictwo UJ, Kraków 2007.
5. Kłósak K., „Czy kosmos materialny jest w swych rozmiarach skończony lub nieskończony?”, „Roczniki Filozoficzne”, 10 (1962), s. 67-101.
6. Kłósak K., „Dusza ludzka w perspektywach filozofii przyrody i metafizyki”,
„Analecta Cracoviensia” 10 (1978), s. 29-47.
7. Krajski S., „Substancja żywa i życie według De ente et essentia Tomasza z Akwinu”, „Studia Philosophiae Christianae” 21 (1985) 1, s. 185-192.
8. Kurdziałek M., „Możliwość obrotowego ruchu Ziemi w ujęciu św. Tomasza z Akwinu”, „Roczniki Filozoficzne” 22 (1974) 1, s. 55-71.
9. Kurdziałek M., „Średniowieczne stanowiska wobec tezy: Ziemia jest jedną z planet”, w: tenże, „Średniowiecze w poszukiwaniu równowagi między arystotelizmem a platonizmem”, Lublin 1996, s. 233-270.
10. Laer Henry van, „Wartość filozofii tomistycznej w studium nauk fizykalnych”, tłum. S. Zalewski, „Życie i Myśl” 12 (1962) 7/8, s. 85-94.
11. Mazierski S., „Prolegomena do filozofii przyrody inspiracji arystotelesowsko-tomistycznej”, Lublin 1969.
12. Mazierski S., „Czy filozofia przyrody inspiracji arystotelesowsko-tomistycznej jest tzw. nauką pośrednią?”, „Roczniki Filozoficzne” 14 (1966) 3, s. 5-16.
13. Mazierski S., „Metoda filozofii przyrody inspiracji arystotelesowsko-tomistycznej”, „Roczniki Filozoficzne” 17 (1969) 3, s. 27-56.
14. Mazierski S., „Przedmiot filozofii przyrody inspiracji arystotelesowsko-tomistycznej”, „Roczniki Filozoficzne” 15 (1967) 3, s. 5-28.
15. Pokulniewicz A., „Problem obrazu świata u św. Tomasza z Akwinu na tle starożytnych poglądów kosmologicznych Platona, Arystotelesa i Ptolemeusza”, „Edukacja Filozoficzna” 35 (2003), s. 313-320.
16. Pokulniewicz A., „Problem wieczności świata w filozofii starożytnej i średniowiecznej na tle poglądów św. Tomasza w świetle ujęć M. Gierensa, E. Gilsona i J. Gredta”, „Edukacja Filozoficzna”, 32 (2001), s. 309-320.
17. Pokulniewicz A., „Problem wieczności świata w traktacie «De aeternitate mundi» św. Tomasza z Akwinu”, „Edukacja Filozoficzna”, 24 (1997), s. 351-358.
18. Regner L., „Indeterminizm w mechanice kwantowej a zasada przyczynowości w świetle filozofii św. Tomasza”, „Roczniki Filozoficzne” 9 (1961) 3, s. 65-82.
19. Ślaga Sz. W., „Próba uściślenia Tomaszowego określenia istoty życia”, „Studia Philosophiae Christianae” 10 (1974) 2, s. 67-99.
20. Turek J., „Tomaszowe ujęcie czasowej nieskończoności wszechświata a współczesna kosmologia”, „Roczniki Filozoficzne” 34 (1986) 3, s. 103-124.
FILOZOFIA MORALNA – ETYKA
1. Ablewicz J., „Bonum est diffusivum sui: z zagadnień tomistycznej metafizyki dobra”, Tarnowskie Studia Teologiczne 1972, s. 9-28.
2. Andrzejuk A., „Filozofia moralna w tekstach Tomasza z Akwinu”, „Navo”, Warszawa 1999.
3. Andrzejuk A., „Prasumienie (synderesis) i sumienie (conscientia) w ujęciu świętego Tomasza z Akwinu”, „Roczniki Filozoficzne” 45 (1997) 1, s. 61-72.
4. Andrzejuk A., „Prawda o dobru. Problem filozoficznych podstaw etyki tomistycznej”, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2000.
5. Andrzejuk A., „Tomistyczna teoria relacji osobowych”, „Studia Philosophiae Christianae” 40 (2004) 1, s. 213-224.
6. Andrzejuk A., „Zagadnienie oceny moralnej czynów ludzkich w «Summa Theologiae» św. Tomasza z Akwinu”, „Edukacja Filozoficzna” 22 (1996), s. 218-224.
7. Andrzejuk A., „Tomizm o wolności”, „Christianitas”, 1-2 (1999), s. 197-204.
8. Andrzejuk I., „Filozofia przyjaźni w Komentarzu Tomasza z Akwinu do «Etyki Nikomachejskiej» Arystotelesa”, „Navo”, Warszawa 2007.
9. Bartoś T., „Tomasza z Akwinu teoria miłości: studium nad Komentarzem do księgi "O imionach Bożych" Pseudo-Dionizego Areopagity”, „Homini”, Kraków 2004.
10. Bednarski F. W., „Przedmiot etyki w świetle zasad św. Tomasza z Akwinu”, Lublin 1956.
11. Bednarski F. W., „Wychowanie uczuć w świetle psychologii św. Tomasza z Akwinu”, Rzym 1991.
12. Bednarski F. W., „Miłość małżeńska i narzeczeńska w filozofii św. Tomasza z Akwinu”, „Veritas”, Londyn 1958.
13. Bednarski F. W., „Realizm etyczny św. Tomasza z Akwinu”, „Ateneum Kapłańskie” 56 (1958), s. 42-51.
14. Bednarski F. W., „Sport i wychowanie fizyczne w świetle etyki św. Tomasza z Akwinu”, „Veritas”, Londyn 1962.
15. Bednarski F. W., „Uwagi św. Tomasza z Akwinu o młodzieży i jej wychowaniu”, „Zeszyty Naukowe KUL” 1 (1958) 3, s. 31-60.
16. Bednarski F. W., „Wzbogacenie metaetyki tomistycznej w rozprawach kard. K. Wojtyły”, „Roczniki Filozoficzne” 28 (1980) 2, s. 17-42.
17. Bednarski F. W., „Zagadnienie ambicji według św. Tomasza z Akwinu”, „Roczniki Filozoficzne” 7 (1959) 2, s. 5-19.
18. Bocheński J. M., „De virtute militari. Zarys etyki wojskowej”, Kraków 1993.
19. Borowski A., „O sumieniu. Studium teologiczno-moralne”, Włocławek 1928.
20. Galewicz W., „Tomasz z Akwinu o zabijaniu”, „Znak” 53 (2001) 554, s. 81-97.
21. Gilson E., „Chrześcijańskie pojęcie osoby”, „Więź” 2 (1958), s. 24-36.
22. Greniuk F., „Subiektywna norma moralności według św. Tomasza z Akwinu”,
„Roczniki Teologiczno-Kanoniczne” 5 (1958) 3, s. 49-66.
23. Greniuk F., „Neotomizm w teologii moralnej XX wieku”, „Roczniki Teologiczno-Kanoniczne” 28 (1981) 3, s. 67-84.
24. Juros H., „Błąd naturalistyczny a tomistyczne określenie dobra”, „Roczniki Filozoficzne” 20 (1972) 2, s. 41-67.
25. Kaczyński E., „Prawda, wolność, sumienie: nauka św. Tomasza”, „Teofil” 5 (1996) 1, s. 3-15.
26. Kalka K., „Sprawiedliwość i sprawności społeczne według św. Tomasza z Akwinu”, Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Bydgoszcz 1994.
27. Kasperkiewicz K. M., „Stałość w świetle nauki św. Tomasza z Akwinu”,
„Roczniki Filozoficzne” 6 (1958) 2, s. 83-103.
28. Keller J., „Etyka katolicka”, cz.I, Warszawa 1957.
29. Kowalski K., „System etyczny św. Tomasza z Akwinu a etyka współczesnego pozytywizmu”, „Verbum” 3 (1938), s. 417-443.
30. Krąpiec M. A., „Dlaczego zło? Rozważania filozoficzne”, RW KUL, Lublin 1995.
31. Krąpiec M.A., „Struktura aktu miłości u św. Tomasza z Akwinu”, „Roczniki Teologiczno-Kanoniczne”, 6 (1956) 1-2, s. 135-154.
32. Kozubski Z., „Geneza i istota sumienia”, Lwów 1922.
33. Kubiak W., „Filozoficzne ujęcie dobra w Sumie teologii św. Tomasza z Akwinu”, „Studia Philosophiae Christianae” 24 (1988) 1, s. 182-193.
34. Kubiak W., „Klasyfikacja relacji w tomizmie konsekwentnym”, „Studia Philosophiae Christianae” 33 (1997) 1, s. 21-39.
35. Mróz M., „Człowiek w dynamizmie cnoty: aktualność aretologii św. Tomasza z Akwinu w świetle pytania o podstawy moralności chrześcijańskiej”, Toruń 2001.
36. Mróz M., „Tajemnica ludzkiej nieprawości. Aktualność nauki św. Tomasza z Akwinu o złu moralnym i wadach głównych”, WN UMK, Toruń 2011.
37. „Nauka św. Tomasza z Akwinu o miłości chrześcijańskiej (Summa Theol., II-II, Q. 23-46) oprac. ks. St. Bełch, „Veritas”, London 1947.
38. Niepsuj J., „Cnota męstwa i jej żołnierskie egzemplifikacje w «Sumie Teologicznej» św. Tomasza z Akwinu”, w: A. Andrzejuk (red.) „Zagadnienie etyki zawodowej”, „Navo”, Warszawa 1998, s. 53-63.
39. Olejnik S., „Eudajmonizm. Studium nad podstawami etyki”, TN KUL, Lublin 1958.
40. Pinckaers S. Th., „Życie duchowe chrześcijanina według św. Pawła i św. Tomasza z Akwinu”, tłum. A. Fabiś, „Pallotinum”, Poznań 1998.
41. Pinckaers S. Th., „Źródła moralności chrześcijańskiej. Jej metoda, treść, historia”, tłum. A. Kuryś, „W drodze”, Poznań 1994.
42. Pieper J., „Aktualność cnót kardynalnych. Mądrość, sprawiedliwość, męstwo, umiarkowanie”, tłum. T. Wojtarowicz, „Roczniki Filozoficzne” 24 (1976) 2, s. 97-108.
43. Piwowarski W., „Rodzina jako społeczność naturalna według św. Tomasza z Akwinu”, „Roczniki Filozoficzne” 8 (1960), s. 89-111.
44. Piwowarski W., „Zasada pomocniczości w pismach św. Tomasza z Akwinu”,
„Roczniki Filozoficzne” 10 (1962) 2, s. 67-86.
45. Piwowarski W., „Państwo jako społeczność naturalna według św. Tomasza z Akwinu”, „Roczniki Nauk Społecznych” 1 (1994-1995), s. 11-25.
46. Salij J., „Łatwość i trudność dobra w nauce św. Tomasza z Akwinu”, „W Drodze” 6 (1990), s. 7-15.
47. Skrzydlewski B. W., „Istota lichwy według św. Tomasza z Akwinu”, „Roczniki Filozoficzne” 13 (1965) 2, s. 27-50.
48. Skrzydlewski B. W., „Przykład argumentacji św. Tomasza z Akwinu w dziedzinie etyki szczegółowej. Argumentacja przeciw pobieraniu wynagrodzenia z tytułu pożyczki”, „Roczniki Filozoficzne” 13 (1965) 2, s. 51-80.
49. Szymański W. K., „O uprzejmości. Nauka św. Tomasza z Akwinu”, „Roczniki Filozoficzne” 9 (1961) 2, s. 51-73.
50. Ślipko T., „Etyka św. Tomasza z Akwinu w świetle współczesnych badań”, „Studia Philosophiae Christianae” 26 (1990) 2, s. 90-98.
51. Ślipko T., „Problem interpretacji dynamicznego charakteru prawa naturalnego na podstawie filozofii św. Tomasza z Akwinu”, „Roczniki Filozoficzne” 25 (1977) 2, s. 148-156.
52. Urmanowicz W., „Zasięg prawa naturalnego w nauce św. Tomasza z Akwinu”, „Collectanea Theologica” 28 (1957) 2, s. 393-425.
53. Usowicz A., „Dynamika uczuć w psychologii tomistycznej”, „Analecta Cracoviensia” 1 (1969), s. 21-31.
54. Usowicz A., „Tomistyczna sublimacja uczuć w świetle nowożytnej psychologii”, Kraków 1946.
55. Usowicz A., „Układ cnót i wad u Arystotelesa i św. Tomasza z Akwinu”, Kraków 1939.
56. Witek S., „Charakter miłości według św. Tomasza z Akwinu”, „Roczniki Teologiczno-Kanoniczne” 9 (1962) 3, s. 67-79.
57. Witek S., „Elementy i istota przyjaźni między ludźmi według nauki św. Tomasza z Akwinu” „Roczniki Teologiczno-Kanoniczne” 6 (1959) 4, s. 135-158.
58. Wojtyła K., „O kierowniczej lub służebnej roli rozumu w etyce na tle poglądów św. Tomasza z Akwinu, Hume’a i Kanta”, „Roczniki Filozoficzne” 6 (1958) 2, s. 13-31.
59. Wojtyła K., „O metafizycznej i fenomenologicznej podstawie normy moralnej. (W oparciu o koncepcje św. Tomasza z Akwinu oraz Maksa Schelera)”, „Roczniki Teologiczno-Kanoniczne” 6 (1959) 1/2, s. 99-124.
60. Wojtyła K., „Personalizm tomistyczny”, „Znak” 13 (1961) 83, s. 664-674.
61. Wichrowicz J., „Przypisywany św. Augustynowi i św. Tomaszowi pogląd na prostytucję”, „Collectanea Theologica” 53 (1983) 2, s. 102-105.
62. Wielgosz K., Mazur G., „Przyjaźń a chrześcijańska cnota miłości. Tomaszowe rozwinięcie arystotelesowskiego rozumienia przyjaźni”, „Teofil” 17 (2002) 1, s. 121-129.
63. Woroniecki J., „Nauka św. Tomasza o gorliwości”, „Szkoła Chrystusowa” 13 (1936) 3, s. 113-117.
64. Zega W., „Wolność chrześcijańska w wykładzie «Listu do Galatów» św. Tomasza z Akwinu”, „Teofil” 2 (1993) 1, s. 20-30.
10. FILOZOFIA PIĘKNA I SZTUKI
1. Aduszkiewicz A., „Piękno i miłość w myśli filozoficznej św. Tomasza z Akwinu”, „Studia Philosophiae Christianae” 21 (1985) 1, s. 9-22.
2. Gilson E., „Szkoła Muz”, tłum. B. Majchszak, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1965.
3. Jaroszyński P., „Metafizyka i sztuka”, Warszawa 1996.
4. Kowalski K., „Zagadnienie piękna”, „Księgarnia św. Wojciecha”, Lwów 1932.
5. Krąpiec M. A., „Byt i piękno”, „Zeszyty Naukowe KUL” 6 (1963) 1, s. 15-33.
6. Maritain J., „Sztuka i mądrość”, tłum. K. i K. Górscy, „Fronda”, Warszawa 2001.
7. Mróz M., „Filozofia piękna. Poszukiwania w obrębie estetyki św. Tomasza z Akwinu”, „Teologia i człowiek”, 13 (2009), s. 53-64.
8. Sinko T., „O poezjach św. Tomasza z Akwinu”, „Przegląd Powszechny” 163 (1924), s. 97-111.
9. Stróżewski W., „Próba systematyzacji określeń piękna występujących w tekstach św. Tomasza. (Przyczynek do rozwiązania problemu transcendentalności piękna)”, „Roczniki Filozoficzne” 6 (1958) 1, s. 19-51.
10. Wais K., „Teoria piękna w scholastyce”, „Przegląd Teologiczny” 6 (1925) 2, s. 121-143.
FILOZOFIA WYCHOWANIA
1. Bednarski F. W., „Podstawy wychowania społecznego według nauki św. Tomasza z Akwinu”, „Roczniki Filozoficzne” 23 (1975) 2, s. 109-122.
2. Bednarski F. W., „Przydatność etyki św. Tomasza z Akwinu w wychowaniu młodzieży i dorosłych w naszych czasach”, „Studia Philosophiae Christianae” 31 (1995) 1, s. 226-230.
3. Dajczak J., „Wychowanie osobowości według św. Tomasza z Akwinu i współczesnej pedagogiki”, „Przegląd Powszechny” 229 (1950), s. 119-130.
4. Dąbrowski W., „Chrystus pedagog według św. Tomasza z Akwinu”, „Studia Theologica Varsaviensia” 35 (1997) 1, s. 91-126.
5. Gogacz M., „Osoba zadaniem pedagogiki. Wykłady bydgoskie”, „Navo”, Warszawa 1997.
6. Gogacz M., „Podstawy wychowania”, Wydawnictwo OO. Franciszkanie, Niepokalanów 1993.
7. Kalka K., „Wychowanie i kształcenie w antropologii filozoficznej i pedagogice”, „Navo”, Warszawa 1998.
8. Krasnodębski M., „Człowiek i paideia. Realistyczne podstawy filozofii wychowania”, Wydawnictwo SWPR, Warszawa 2008.
9. Krasnodębski M., „O realistyczną filozofię wychowania. Idealizm i realizm punktem wyjścia w pedagogice”, „Studia Philosophiae Christianae” 42 (2006) 2, s. 45-64.
10. Sobczak S., „Celowość wychowania. Propozycja tomistyczna”, „Navo”, Warszawa 2000.
11. Woroniecki J., Katolicka etyka wychowawcza, t.1,2-1,2-2, RW KUL, Lublin 1986.
12. Woroniecki J., „Paedagogia perennis (Św. Tomasz a pedagogika nowożytna)”,
„Przegląd Teologiczny” 5 (1924) 2/3, s. 143-160.
FILOZOFIA SPOŁECZNA – FILOZOFIA POLITYCZNA
1. Bromski P., „Człowiek i społeczeństwo. Osoba i relacje osobowe w ujęciu współczesnej filozofii realistycznej”, „Navo”, Warszawa 2004.
2. Chojnacki P., „Zagadnienie prawa własności w filozofii społecznej św. Tomasza z Akwinu”, „Collectanea Theologica” 26 (1955) 3, s. 537-567.
3. Giertych W., „Rola prawa stanowionego według «Sumy teologii» św. Tomasza”, „Teofil” 1 (1993) 2, s. 4-16.
4. Grzybowski J., „Miecz i pastorał. Filozoficzny uniwersalizm sporu o charakter władzy. Tomasz z Akwinu i Dante Alighieri”, „Wydawnictwo Antyk”, Kęty 2006.
5. Jacher W., „Typologia pracy ludzkiej w ujęciu św. Tomasza z Akwinu”, „Studia Theologica Varsaviensia” 7 (1969) 2, s. 153-174.
6. Jacher W., „Radość i trud jako skutki psychofizyczne pracy ludzkiej w nauce św. Tomasza z Akwinu”, „Studia Theologica Varsaviensia” 11 (1973) 2, s. 203-220.
7. Kaczmarek K., „Prasocjologia świętego Tomasza z Akwinu”, Poznań 1999.
8. Kowalczyk J., Miłość ojczyzny w nauce św. Tomasza z Akwinu, Poznań-Warszawa 1975.
9. Kozub Ciembroniewicz B., Kozub Ciembroniewicz W., Majchrowski J. (red.), „Doktryny prawnopolityczne: wybór tekstów źródłowych i interpretacji”, t. 2 (Średniowiecze: św. Tomasz; Odrodzenie: Machiavelli, Luter, Kalwin, Bodin), Kraków 1999.
10. Krajski S., „Filozofia polityczna w ujęciu wybranych polskich myślicieli katolickich okresu międzywojennego”, „Wydawnictwo św. Tomasza z Akwinu”, Warszawa 2003.
11. Lisak M., „Koncepcja własności prywatnej w myśli św. Tomasza z Akwinu”,
„Teofil” 11 (1999) 3, s. 48-58.
12. Majka J., „Koncepcja dobra wspólnego w tomistycznej filozofii społecznej”,
„Roczniki Filozoficzne” 17 (1969) 2, s. 37-48.
13. Martyniak Cz., Obiektywna podstawa prawa według św. Tomasza z Akwinu, Lublin 1949.
14. Mazur P. S., „Prowidencja ludzka jako podstawa roztropnego formowania zasad życia osobowego i społecznego”, WAM, Kraków 2009.
15. Młotek A., „«Lex spiritus» w interpretacji św. Tomasza”, „Collectanea Theologica” 54 (1984) 4, s. 89-92.
16. Rybka R., „Rola cnót politycznych w aktualizowaniu dobra wspólnego według św. Tomasza z Akwinu”, „Studia Theologica Varsaviensia” 38 (2000) 1, s. 65-78.
17. Seidler G. L., „Myśl polityczna średniowiecza”, „Wydawnictwo Literackie”, Kraków 1961.
18. Strzeszewski Cz., „Zasada słusznej płacy u św. Tomasza z Akwinu w świetle współczesnych stosunków gospodarczych”, „Verbum” 3 (1935), s. 595-615.
19. Strzeszewski Cz., „Praca jako źródło szczęścia w nauce św. Tomasza z Akwinu”, „Roczniki Filozoficzne” 6 (1958) 2, s. 5-12.
20. Strzeszewski Cz., „Twórczość pracy ludzkiej w nauce św. Tomasza z Akwinu.
„Roczniki Filozoficzne” 10 (1962) 2, s. 59-65.
21. Strzeszewski Cz., „Obowiązki i cele pracy ludzkiej w filozofii społecznej św. Tomasza z Akwinu”, „Roczniki Filozoficzne” 11 (1963) 2, s. 33-41.
22. Tokarczuk I., „Warunki ekonomiczne a rozwój duchowy człowieka według św. Tomasza z Akwinu”, „Roczniki Teologiczno-Kanoniczne” 12 (1965) 3, s. 53-77.
23. Zając K., „Zapatrywania socjalne i ekonomiczne św. Tomasza z Akwinu”,
„Analecta Cracoviensia” 28 (1996), s. 173-181.
24. Zuziak W., „Ocena ustrojów państwowych u św. Tomasza z Akwinu”, „Analecta Cracoviensia” 25 (1993), s. 583-595.
LOGIKA
1. Bocheński J.M., „Z historii logiki zdań modalnych”, Wydawnictwo OO. Dominikanów, Lwów 1938, s. 79-93.
2. Celiński B., „Zasada niesprzeczności w ujęciu św. Tomasza z Akwinu, Lublin 1980.
3. Kamiński S., „Racjonalizm w najnowszej metodologii nauk a intelektualizm w epistemologii Tomasza z Akwinu”, „Roczniki Filozoficzne” 22 (1974) 1, s. 39-53.
4. Kamiński S., „Rola dedukcji w metafizyce tomistycznej [autoreferat]”, „Sprawozdania TN KUL” 1960 [wyd.] 1961, nr 11, s. 64-72.
5. Molski M., „Zdania pierwotne w nauce według filozofii św. Tomasza z Akwinu”, „Collectanea Theologica” 28 (1957) 1, s. 5-39.
6. Nieznański E., „Formalizacja tomistycznych podstaw dowodu na istnienie Koniecznego Bytu Pierwszego”, „Studia Philosophiae Christianae” 15 (1979) 1, s. 163-180.
7. Płotka M., „Problematyka traktatu «De fallacis»”, w: A. Andrzejuk, M. Zembrzuski (red.), „Tomasz z Akwinu. Opuscula”, „Opera Philosophorum Medii Aevi. Textus et Studia”, t. 9, fasc. 1, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2011, s. 193-206.
8. Salamucha J., „Dowód «ex motu» na istnienie Boga. Analiza logiczna argumentacji św. Tomasza z Akwinu”, „Collectanea Theologica”, 15 (1934) 54, 1-2, s. 53-92; w: tenże, „Wiedza i wiara. Wybrane pisma filozoficzne”, pod red. J. Jadackiego, K. Świętorzeckiej, TN KUL, Lublin 1997, s.331-367.
9. Salamucha J., „Pojęcie dedukcji u Arystotelesa i św. Tomasza z Akwinu. Studium historyczno-krytyczne”, Polskie Towarzystwo Teologiczne, Warszawa 1930; w: tenże, „Wiedza i wiara. Wybrane pisma filozoficzne”, pod red. J. Jadackiego, K. Świętorzeckiej, TN KUL, Lublin 1997, s. 227-329.
10. Stróżewski W., „Z historii problematyki negacji. Ontologiczna problematyka negacji w De quatuor oppositis”, „Studia Mediewistyczne” 8 (1967), s.183-246.
11. Zembrzuski M., „Problematyka przypisywanego św. Tomaszowi z Akwinu traktatu «De propositionibus modalibus», w: A. Andrzejuk, M. Zembrzuski (red.), „Tomasz z Akwinu. Opuscula”, „Opera Philosophorum Medii Aevi. Textus et Studia”, t. 9, fasc. 2, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2011, s. 9-13.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: