Ku dojrzałości i wyższym stadiom rozwojowym WF-PS-ZR-KDIWSR
1. Podstawy temperamentalne rozwoju osobowości (typologia Le Senne'a). Emocjonalność, aktywność, oddźwięk psychiczny oraz ich wzajemne powiązania. Typy charakterologiczne.
2. Rozwój osobowości psychospołecznej wg Eriksona. Rozwiązywanie ośmiu kryzysów normatywnych w biegu życia. Dojrzałość vs niedojrzałość osobowa.
3. Niedojrzałość osobowa i jej przyczyny. Zespół niezaspokojenia emocjonalnego (Terreuwe i Baars)
4. Stadia wyższe rozwoju moralnego w ujęciu Kohlberga. Rozwój moralny a rozwój duchowy.
5. Rozwój poprzez dezintegrację pozytywną (Dąbrowski).
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
W cyklu 2023/24_Z: PO/S1 - obszar nauk społecznych - I stopień/JM | W cyklu 2022/23_Z: PO/S2 - obszar nauk społecznych - II stopień |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Student zna podstawy temperamentalne rozwoju osobowości w ujęciu Rene Le Senne'a.
2. Posiada znajomość psychologicznych ujęć dojrzałości osobowej/psychospołecznej/emocjonalnej.
3. Rozpoznaje przejawy dojrzałości vs niedojrzałości osobowej.
4. Posiada wiedzę dotyczącą wyższych stadiów rozwojowych w sferze osobowości i rozwoju moralnego.
5. Zna problematykę związaną z autonomią, odpowiedzialnością i samowychowaniem człowieka dorosłego oraz znaczeniem integracji osobowej dla zdrowia psychicznego i dobrej jakości życia.
Kryteria oceniania
Studenci słuchają wykładów, biorą udział w dyskusjach.
Na ocenę końcową składają się:
- obecność na zajęciach (25%)
- wynik egzaminu końcowego (75%).
Egzamin ma charakter pisemny o progu trudności 60% (trzy pytania otwarte). Każda odpowiedź punktowana jest na skali od 0 do 3 pkt (próg zaliczenia 5 pkt). Do egzaminu obowiązuje treść wykładów oraz materiały wstawione na stronie zajęć na platformie MSTeams. Podejść do egzaminu mogą osoby, które były obecne na co najmniej trzech wykładach.
Literatura
Chlewiński, Z. (1991). Dojrzałość. Osobowość, sumienie, religijność. Poznań: „W drodze”.
Frankl, V.E. (2009). Człowiek w poszukiwaniu sensu. Wydawnictwo Czarna Owca.
Koczanowicz-Dehnel, I. (2017). Pojęcie osoby w psychologii. W: B. Bartosz, E. Dryll, J. Klebaniuk (red.), Jakość życia w refleksji psychologicznej (s. 37-47). Warszawa: ENETEIA.
Straś-Romanowska, M. (2016). Podmiot osobowy w świecie współczesnym. Psychologia Rozwojowa, 21(2), 15-25.
Strus, W. (2012). Dojrzałość emocjonalna a funkcjonowanie moralne. Warszawa: Wydawnictwo Liberi Libri.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: