Wstęp do psychologii WF-PS-WP
Założenia i cele: z racji znacznego wewnętrznego zróżnicowania psychologii cel Wstępu do psychologii, stanowi przygotowanie do dalszego aktywnego poznawania psychologii w wyniku: ogólnej charakterystyki psychologii jako nauki, tzn. ukazania jej przedmiotu, podstawowej problematyki, ogólnych reguł i metod rozwiązywania tej problematyki, wreszcie różnych proponowanych rozstrzygnięć spraw podstawowych. Doprowadzi to do wyczulenia na specyfikę psychologii, jej miejsce wśród innych nauk - w tym jej odrębność i nieredukowalność - oraz opanowanie podstawowej technicznej terminologii psychologicznej
Program wykładu:
1. Ogólna charakterystyka kursu: specyfika kursu określona przez jego cel/cele i sposób
realizacji
2. Psychologia jako nauka - jej specyfika: przedmiot (materialny i formalny) psychologii
i jej zadania
3. Psychologia jako nauka - jej specyfika: problematyka psychologii
4. Psychologia jako nauka - jej specyfika: metodologia (i metodyka) psychologii
5. Psychologia jako nauka - jej specyfika: język psychologii
6. Psychologia jako nauka - jej specyfika: psychologia a inne nauki
7. Zachowanie jako wyróżniony przedmiot (materialny i formalny) psychologii
pozostałe przedmioty (materialne i formalne) psychologii - relacje do zachowania i
relacje wzajemne
8. Związki w obrębie przedmiotu psychologii jako wyróżniony obiekt badania
psychologicznego
9. Mechanizmy zachowania jako przedmiot (materialny i formalny) psychologii
10. Mechanizmy zachowania - wybrane taksonomie
11. Procesowe mechanizmy zachowania
12. Dyspozycyjne mechanizmy zachowania
13. Sytuacja i efekty zachowania jako przedmiot (materialny i formalny) psychologii
14. Człowiek jako przedmiot (materialny i formalny) psychologii; psychologia jako nauka
i/a antropologia psychologiczna - status antropologii psychologicznej
15. Psychologia jako nauka - psychologie potoczne oraz praktyka psychologiczna i ich
relacje do psychologii jako nauki
Forma zaliczenia: egzamin w postaci testu wiadomości z zakresu zajęć i wskazanej na nich lektury
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
W 01 student posiada ogólny obraz psychologii jako nauki
student zna: przedmiot psychologii, jej problematykę, metodologię, język, wewnętrzną strukturę (różne dyscypliny psychologiczne i ich wzajemne związki), miejsce i pozycję w systemie nauk (w tym związki z innymi naukami)
student ma ogólna orientację tak w trybie jak i efektach możliwej konkretyzacji (na różnych poziomach) tej ogólnej charakterystyki psychologii
student jest w stanie określić i ukazać specyfikę psychologii jako nauki (jej psychologiczność) w najważniejszych jej aspektach; jest wyczulony na nieredukowalność psychologii do innych nauk i jej niezbywalność
student zna właściwe dla współczesnej psychologii podkreślanie: stałości/zmienności intra-/interindywidualnej, złożoność jej/ich uwarunkowań, specyfikę człowieka w tym zakresie
W 05
student zna (na najbardziej ogólnym poziomie) teraźniejszość psychologii i jej związki zarówno z długą jej przeszłością jak i krótką jej historią
W 02
student zna (na najbardziej ogólnym poziomie) wewnętrzne zróżnicowanie psychologii – jego zakres, stopień, źródła i konsekwencje w postaci mnogości i różnorodności perspektyw, w/z jakich ujmuje ona swój przedmiot
student zna (na najbardziej ogólnym poziomie) wielkie dylematy psychologii - tak w obszarze przedmiotowym jak i metodologicznym oraz metateoretycznym
W 06
student zna (na poziomie ogólnym) implikacje różnych orientacji metodologicznych dla praktyki badań psychologicznych
student zna (na poziomie ogólnym) specyfikę człowieka jako przedmiotu badań psychologicznych
U 01
student umie tworzyć opinie i sądy na temat wartości różnych podejść i interpretacji psychologicznych w stosunku do zachowań ludzkich
Kryteria oceniania
nd – nieznajomość dziejów myśli psychologicznej/psychologii – nieznajomość chronologii, postaci, nurtów, etapów, tendencji rozwojowych i prawidłowości rozwoju; nierozumienie relacji teraźniejszości i przeszłości
dst – znajomość jedynie (i na poziomie minimum tylko) najważniejszych charakterystyk dziejów myśli psychologicznej/psychologii
db – standardowa znajomość dziejów myśli psychologicznej/psychologii; możliwość ich charakterystyki (w wybrany sposób) na znaczących wymiarach
bd – niestandardowa znajomość dziejów myśli psychologicznej/psychologii, swobodne i precyzyjne „poruszanie się” po całości, indywidualne, oryginalne spojrzenie
Literatura
Do wyboru przez studenta jeden z obecnych aktualnie na rynku wstępów/wprowadzeń do psychologii
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: