Wprowadzenie do filozofii z antropologią i filozofią człowieka 1 WF-PS-WFA1
I. Założenia i cele wykładu:
Celem wykładu o charakterze introdukcji jest przybliżenie jego uczestnikom specyfiki i doniosłości poznania filozoficznego jako odrębnego typu poznania ludzkiego, odrębnego także od poznania realizowanego w naukach szczegółowych oraz jego znaczenia dla poznania realizowanego w naukach szczegółowych. Uczestnikom zostaną przybliżone, w perspektywie pytań stawianych przez człowieka, podstawowe dyscypliny filozoficzne: metafizyka, teoria poznania oraz antropologia filozoficzna (filozofia człowieka),a także podstawowe problemy filozoficzne tych dyscyplin ze względu studium psychologii.
II. Forma zaliczenia: praca pisemna na koniec semestru
III. Treści programowe poszczególnych zajęć:
1. Filozofia, jej początki, kształtowanie się jej rozumienia. Główne linie rozumienia filozofii: między zdumieniem i zwątpieniem.
2. Filozofia jako typ poznania różnego od poznania realizowanego w naukach szczegółowych. Koncepcje filozofii nieautonomiczne i autonomiczne.
3. Filozofia a światopogląd. Filozofia a religia
4. Filozofia jako osobliwy typ poznania ludzkiego. Filozofowanie rozpoczyna się od pytania. Teoria pytań. Podstawowe pytania filozoficzne
5. Podstawowe pytania filozoficzne jako podstawa wyróżnienia różnych dyscyplin filozoficznych. Podstawowe pytania teorii bytu, teorii poznania, antropologii filozoficznej. Podstawowa problematyka.
6. Teoria bytu. Problem przedmiotu teorii bytu. Monizm czy pluralizm: problem empirii zmysłowej
7. Platon i Arystoteles: dwie propozycje przekroczenia empirii zmysłowej.
8. Transcendentalno-analogiczne pojęcie bytu. Transcendentalna.
9. Teoria poznania a inne sposoby badania ludzkiego poznania. Podstawowe rozumienie poznania. Teorie świadomości.. Akt świadomości. Przeżycia poznawcze - charakterystyka.
10. Podstawowe zagadnienia teorii poznania i toczące się spory w obrębie zagadnień teoriopoznawczych.
11. Antropologia filozoficzna i jej znaczenie. Filozofia człowieka a szczegółowe nauki o człowieku. Problem metafizycznej istoty człowieka.
12. Rozumienie człowieka w dziejach filozofii. Od hinduizmu po New Age.
13. Dusza-umysł-ciało. Spór o jedność bytową człowieka. Źródła różnorodnych koncepcji jedności bytowej człowieka.
14. Problematyka filozofii człowieka - przegląd pozostałych sporów w ujęciu A. B. Stępnia
15. Współczesna filozoficzna teoria duszy. Zagadnienie osoby.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
Zna i rozumie podstawowe pojęcia filozoficzne
Rozumie pluralizm stanowisk filozoficznych, jego przyczyny i konsekwencje
Umiejętności:
Potrafi zająć samodzielnie stanowisko w dyskusji nad problemami filozoficznymi
poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną z zakresu problematyki wykładu.
Kompetencje społeczne
Jest krytyczny wobec różnych poglądów dotyczących świata i człowieka, oraz jest ostrożny w wypowiadaniu jednoznacznych i ostatecznych twierdzeń
Zachowuje otwartość na różne argumenty filozoficzne
Ma świadomość, że bogactwo rzeczywistości w której żyjemy nie pozwala na zamknięcie jej w jednoznacznych i ostatecznych odpowiedziach
Punkty ECTS:
Udział w wykładzie - 30 godz.
Przygotowanie do zajęć - 30 godz.
Przygotowanie do kolokwiów - 25 godz.
Konsultacje - 5 godz.
Dyskusja w grupie - 20 godz
Suma godzin - 110 (110 :30(25) = 4 pkt ECTS)
Punkty ECTS - 4
Literatura
1. A. B. Stępień, Wstęp do filozofii, Lublin: TN KUL 1995.
2. A. Anzenbacher, Wprowadzenie do filozofii, Kraków: WAM 2003.
3. Wprowadzenie do filozofii, M.A. Krąpiec, S. Kamiński i inni, Lublin: RW KUL 1992.
4. S. Kamiński, Jak filozofować?, Lublin: TN KUL 1989.
5. K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii. Teoria poznania. Metafizyka, Warszawa 1983.
6. T. Czeżowski, O metafizyce jej kierunkach i zagadnieniach, Kęty: Antyk 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: