Konwersatorium: Teoria relacji z obiektem - od teorii do zastosowań klinicznych (nadobowiązkowe) WF-PS-TRO
Treści programowe:
Zajęcia 1.
Temat: Różnicowanie sie koncepcji psychoanalitycznych w obrębie ruchu
psychoanalitycznego i narodziny nowych nurtów w psychoanalizie.
K. Abraham - koncepcja obiektu i superego.
S. Ferenczi, M. Balint i węgierska szkoła relacji z obiektem.
Rozwój brytyjskiej szkoły psychoanalizy i różnorodność psychoanalizy
amerykańskiej.
Zajęcia 2-3.
Temat: M. Klein
Pozycja paranoidalna i depresyjna, pojecie obiektu.
Wczesne mechanizmy obronne.
Zajęcia 4.
Temat: M. Klein
Fantazmatyczne życie infantylne.
Wczesne stadia kompleksu Edypa i rozwoju superego.
Zajęcia 4.
Temat: W. Bion
Osobowość psychotyczna i niepsychotyczna, elementy alfa i beta.
Obiekty dziwaczne (bizarres).
Zajęcia 5.
Temat: W. Bion
Zastosowania praktyczne metody Biona i teoria grupy terapeutycznej.
Zajęcia 6.
Temat: O. Kernberg
Pojecie obiektu.
Rozwój internalizacji relacji z obiektem.
Zajęcia 7.
Temat: O. Kernberg
Introjekcja i identyfikacja psychotyczna
Studium przypadku pacjentki psychotycznej.
Zajęcia 8.
Temat: O. Kernberg
Mechanizmy obronne w patologii borderline.
Studium przypadku pacjenta borderline
Zajęcia 9.
Temat: O. Kernberg
Neurotyczne mechanizmy obronne.
Studium przypadku pacjenta z nerwica.
Zajęcia 10.
Temat: H. Kohut
Psychologia self
Rozwój self
Konsekwencje dla psychopatologii.
Zajęcia 11.
Temat: H. Kohut
Metoda terapeutyczna, rola introspekcji i empatii w procesie analitycznym.
Typy przeniesienia.
Zajęcia 12.
Temat: Praca analityczna z pacjentem z zaburzeniami jedzenia
Zajęcia 13.
Temat: Narcyzm jako podstawowy problem kliniczny we współczesnej kulturze.
Zajęcia 14.
Temat: Talking cure czy ...?
Reguły abstynencji i neutralności analityka a zasada swobodnych skojarzeń.
Dialog psychoanalityczny - co to jest?
Semiotyka psychoanalizy
Zajęcia 15.
Temat: Etyka psychoanalizy.
Reguły abstynencji i neutralności analityka a zasady etyczne.
Etyka psychoanalizy a etyka w psychoanalizie.
Metody oceny: Dysertacja pisemna przedstawiona na konwersatorium jako opis przedstawionego przez prowadzącego zjawiska klinicznego, aktywne uczestnictwo w zajęciach.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Bion, W. (1996). Różnicowanie osobowości psychotycznej i niepsychotycznej. Świat Psychoanalizy, 1(3), 40 - 61.
2. Gościniak, J. (2002). Rozwój i patologia self w koncepcji Heinza Kohuta. W: L. Cierpiałkowska, J. Gościniak (red.), Współczesna psychoanaliza. Teorie relacji z obiektem (s.13-40). Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
3. Gościniak J. (2005) Podstawowe pojęcia psychologii self Heinza Kohuta W: L. Cierpialkowska, J. Gościniak (red.) Współczesna psychoanaliza. Modele konfliktu i deficytu (s.89-111) Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM
4. Gościniak J. (2005) Geneza zaburzeń narcystycznych w koncepcji Heinza
Kohuta W: L. Cierpiałkowska, J. Gościniak (red.) Współczesna psychoanaliza. Modele konfliktu i deficytu (s.185-202) Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM
5. Kernberg, O. (1995). Psychoanalityczna klasyfikacja patologii charakteru
W: K. de Vries, S. Perzov (red.), Podręcznik psychoanalitycznych studiów charakterologicznych. Warszawa: Wyd. Jacek Santorski & Co.
6. Klein, M. (1992). Żałoba i jej związek ze stanami maniakalno-depresyjnymi. W: K. Walewska, J. Pawlik (red.), Depresja. Ujecie psychoanalityczne (s. 42-74). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN..
7. Joanna Switała (2002). Teoria relacji z obiektem O. F. Kernberga - prezentacja podstawowych założeń. W: L. Cierpiałkowska, J. Gościniak (red.), Współczesna
psychoanaliza. Teorie relacji z obiektem. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
Literatura uzupełniająca:
1. Bettelheim, B. (1991). Freud i dusza ludzka. Warszawa: PIW
2. Czownicka, A. (1993). Przypadek Mateusza. Psychoza dziecięca: obiekt, symbol i istota terapii analitycznej. Warszawa: Wydział Psychologii UW.
3. Dziekanowski, C. (1995). Dialog jako forma rozumienia w psychoanalizie. Świat Psychoanalizy, 1.
4. Fromm, E. (1995). Kryzys psychoanalizy. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis
5. Kohut, H. (1968). The psychoanalytic treatment of narcissistic personality disorders Psychoanalitical Study Child 23 86-113.
6. Laplanche, J., Pontalis, J. -B. (1996). Słownik Psychoanalizy. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
7. Moore, B. E., Fine, B. D. (1990). Słownik psychoanalizy. Warszawa: Jacek Santorski & CO Wydawnictwo.
8. Namysłowska, I. (1983). Psychoanalityczna teoria związków z obiektem. Psychiatria Polska, XVII, 5 - 6, (s. 435 - 44).
9. Pospiszyl, K. (1995). Narcyzm. Warszawa: Wyd. Szkolne i Pedagogiczne.
10. Sedlak, V. (1996). O prawdziwej i pozornej odrębności obiektu. Świat Psychoanalizy, 1/3.
11. Seifert, E. (1999). Opowiadanie w psychoanalizie. W: R. Dziurla, J. Groth, Pisarz i psychoanalityk. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
12. Sokolik, Z. (1995), Michael Balint czyli węgierska szkoła relacji z obiektem. Nowiny Psychologiczne, 3.
13. Sperber, D., Wilson, D. (1986). Ironia a rozróżnienie miedzy użyciem a przywołaniem. Pamiętnik Literacki, LXXVII z 1.
14. Walewska, K. (1991), Pierwotne mechanizmy obronne, W: M. Sokolik (red.), Wybrane zagadnienie psychoanalizy, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
15. Witosz, B. (1988). Cechy strukturalno-składniowe monologu wypowiedzianego. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
16. Wojciechowska, E. (1997). "Dlaczego ja tu przychodzę?" - wybrane aspekty analizy psychotycznego chłopca. Świat Psychoanalizy, 1-2.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: