Technologia informacyjna w pracy psychologa 1 WF-PS-TK1
Treści merytoryczne:
1)Zajęcia organizacyjne, zapoznanie ze specyfiką przedmiotu, regulamin laboratorium.
2)Techniki komputerowe, ich podział i możliwości wykorzystania w pracy psychologa, bhp podczas pracy z komputerem (nośniki informacji).
3))Architektura komputera i jego peryferia.
4) Konfiguracja paneli, nawigacja, wirusy komputerowe.
5)Pakery i archiwizery.
6)Cyberuzależnienia i ich skutki zdrowotne i psychologiczne
7)Edytory tekstów, rodzaje, możliwości i specyfika.
8)Arkusze kalkulacyjne, tworzenie tabel, modyfikowanie kształtu, zmiany w szerokości i wysokości komórek, dodawanie i kasowanie elementów.
9)Wykresy i rysunki.
10)Programy graficzne, symbole i znaki specjalne.
11)VR i jej rola w psychologii,
12)Korzystanie ze skanera i obróbka obrazków.
13)OCR i wykorzystanie.
14)Przetwarzanie tekstów
15)Zajęcia zaliczeniowe
Metody oceny:
1.Forma zaliczenia:
•kolokwium [15 pytań, czas 45 min.], termin- drugi tydzień grudnia [0÷150 punktów],
•wykonanie i prezentacja multimedialnej w PowerPoint [0÷50 punktów],
2. Warunki zaliczenia:
•udział w zajęciach (dopuszcza się 3 nieobecności usprawiedliwione),
•kolokwium (min. 80 punktów),
•prezentacja multimedialna (min. 30 punktów).
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1: student zna podstawową terminologię używaną w komunikowaniu się z komputerem,
EK 2: student posiada wiedzę zakresu obsługi Internetu,
EK 3: student posiada wiedzę na temat najważniejszych systemów operacyjnych.
Umiejętności:
EK 4: student potrafi uruchomić komputer i obsłużyć edytory tekstów Ms Word, OpenOffice (Writer), formaty: .rtf, .doc, .docx, .odt, podstawy obsługi programów edytorskich,
EK 5: student umie połączyć się z siecią Internet za pomocą łącza stałego i mobilnego,
EK 6: student potrafi korzystać z wyszukiwarek ogólnych i specjalistycznych.
Kompetencje:
EK 7: student potrafi wyszukać interesujące go tematy w wyszukiwarkach naukowych oraz zaplanować i zorganizować zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu problematyki psychologicznej,
EK 8: student samodzielnie przeszukuje bazy danych korzystając z różnych wyszukiwarek, potrafi gromadzić materiały graficzne i multimedialne.
Kryteria oceniania
Kolokwium (1 tydzień stycznia):
15 pytań ocenianych po 10 punktów.
Oceny:
dst.: 80- punktów,
dst+: 81-90 punktów,
db: 91-110 punktów,
db+: 111-130 punktów,
bdb: 131-150 punktów
Literatura
Access, READ ME, Łódź 2005,
Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych, W>n> PWN, Warszawa 2005,
INTERNET,
Excel, READ ME, Łódź 2005,
Frydrychowicz A., Jaworska J., Woynarowska T., Matuszewski A., Inwentarza Zainteresowań, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pegagogicznej MEN, Warszawa 1994,
Jaworowska A., Bateria testów APIS-P, APIS-Z, Pracownia Testów Psychologicznych PTP, Warszawa 1997,
Kobos Z., Drapiński R., Rakowski M., Zastosowanie standardowych programów biurowych do wspomagania diagnostyki psychiatryczno-psychologicznej, Materiały Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej “Lęk i depresja - problemem interdyscyplinarnym”, Bydgoszcz, 2000,
Kobos Z., Komputerowa ocena obciążenia psychicznego, (W:) Zdrowie psychiczne w
zawodzie nauczycielskim (Psychische Gesundheit im Lehrerberuft), Universität Potsdam - WSP Zielona Góra, 49-51, 1998,
Kopertowska M. (2001). ECDL - Przetwarzanie tekstów. Warszawa: MIKOM,
Siemieniecki B. (2003). TECHNOLOGIA informacyjna w polskiej szkole. Toruń: Wydaw. Adam Marszałek (Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna),
Terelak J., Kobos Z, Tarnowski A, Truszczyński O., Porównawcza analiza psychometrycznych właściwości klasycznej i komputerowej wersji wybranych testów psychologicznych, Przegląd Psychologiczny, 1994, t. XXXVII, 3, 379-386,
Niezgoda M, Haber L. H., Społeczeństwo informacyjne, aspekty
funkcjonalne i dysfunkcjonalne, 2007,
Strony WWW,
Wrześniewski K., Sosnowski T., Matusik D., Inwentarz Stanu i Cechy Lęku, STAI, Pracownia Testów Psychologicznych PTP, Warszawa 2002,
Vienna Test System, Vien 1999.
Strony WWW,
www.dobreprogramy.pl
Zawadzki B., Strelau J., Szczepaniak P., Śliwińska M., Inwentarz Osobowośći NEO-FFI, Pracownia Testów Psychologicznych PTP, Warszawa 1998,
Bazy danych
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: