Psychologia stresu 2 WF-PS-PTRS2
Pełny opis przedmiotu:
Metody oceny: Egzamin testowy obejmujący część 1 i 2 wykładu.
Treści programowe:
1)Diagnoza reakcji na stres: fizjologicznych wskaźniki reakcji.
2)Diagnoza reakcji na stres: emocjonalne i behawioralne wzorce reakcji.
3)Diagnoza reakcji na stres: poznawczy model reakcji.
4)Charakterystyka objawów stresu chronicznego: pracoholizm.
5)Charakterystyka objawów stresu chronicznego: wypalenie zawodowe.
6)Charakterystyka objawów stresu chronicznego: chroniczne zmęczenie.
7)Charakterystyka objawów stresu chronicznego: choroby cywilizacyjne.
8)Kontrowersje wokół pojęć „odporność na stres” i „radzenie sobie ze stresem”.
9)Model radzenia sobie ze stresem Lazarusa i Folkman.
10)Zrewidowany model radzenia sobie ze stresem Folkman
11)Różnice między procesem, strategią i stylem radzenia sobie ze stresem.
12)Rodzaje strategii radzenia sobie ze stresem wg Lazarusa i Folkman i ich pomiar.
13) Rodzaje stylów radzenia sobie ze stresem i ich pomiar.
14) Zmienne psychologiczne modyfikujące wybór strategii i stylów radzenia sobie ze stresem.
15)Podsumowanie wykładów.
Ćwiczenia
Forma zaliczenia: kolokwium pisemne oraz praca zaliczeniowa: jedna w semestrze
Po zrealizowanych zajęciach student potrafi:
- określić zainteresowania psychologii pozytywnej,
- określić zainteresowania psychologii ekologicznej,
- przedstawić wybrane implikacje praktyczne wynikające ze sposobu definiowania subiektywnego dobrostanu psychicznego
(poradnictwo, działania prewencyjne i promocyjne, edukacja),
- wymienić 7 podstawowych błędów popełnianych podczas publicznych wystąpień (wg programu Dorothy Leeds).
Treści programowe:
1.Jak w praktyce można korzystać z dorobku psychologii ekologicznej?.
2.Psychologia pozytywna jako nauka o sile i zdrowiu człowieka.
3. Subiektywny dobrostan psychiczny (SD) a kultura.
4. SD a środowisko pracy.
5. SD a pieniądze.
6. SD a mechanizmy radzenia sobie.
7. - 8.Trochę praktyki czyli zastosowanie dorobku psychologii pozytywnej
w poradnictwie.
9. - 10. Wybrane zagadnienia dot. realizowania prezentacji publicznych
- zasady przygotowania i realizowania wystąpień publicznych wg Dorothy Leeds.
11. - 14. Program D. Leeds w praktyce:
Wybrane zagadnienia z zakresu psychologii pracy, psychologii ekologicznej i psychologii międzykulturowej
w prezentacjach studentów.
15. Kolokwium zaliczające semestr.
Obowiązkowy poprzednik
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1; student zna podstawową terminologię z zakresu psychologii stresu,
EK 2; student ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień psychologii stresu,
EK 3; student posiada wiedzę na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych na gruncie psychologii stresu.
Umiejętności:
EK 4; student potrafi analizować, streszczać i prezentować tekst filozoficzny z zakresu psychologii stresu,
EK 5; student formułuje w mowie i na piśmie zagadnienia filozoficzne z zakresu psychologii stresu oraz potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska z zakresu psychologii stresu,
EK 6; student znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu psychologii stresu.
Kompetencje:
EK 7; student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu psychologii stresu,
EK 8; student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
udział w wykładzie: 30 godz.
udział w ćwiczeniach: 30 godz.
przygotowanie do ćwiczeń: 30 godz.
przygotowanie referatu: 15 godz.
przygotowanie do kolokwium i egzaminu: 45 godz.
suma godzin: 150 [150/30(25)=5]
liczba ECTS: 5
Kryteria oceniania
Kryteria oceny zostaną podane podczas zajęć.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Terelak J.F. (2008). Człowiek i stres. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza BRANTA.
2. Terelak J.F. (red). (2007). Stres zawodowy: Charakterystyka psychologiczna wybranych zawodów stresowych. Warszawa: Wydawnictwo UKSW.
Literatura pomocnicza:
1. Fink, G. (Ed.) (2007). Encyklopedia of Stress. Second Edition, T.1-4. London: Academic Press.
2.Heszen-Niejodek Irena, Ratajczak Zofia (red): (1996). Człowiek w sytuacji stresu. Katowice: Wyd. Uniwersytetu Śląskiego.
3.Sęk Helena (red) (2000). Wypalenie zawodowe – przyczyny, mechanizmy, zapobieganie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
4. Strelau J. (red) (2004). Osobowość a ekstremalny stres. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
5.Terelak J.F. (2005). Stres organizacyjny. Warszawa: Wyd. Wyższej Szkoły Menedżerskiej SIG.
6.Tucholska, S. (2003). Wypalenie się zawodowe nauczycieli. Psychologiczna analiza zjawiska i jego osobowościowych uwarunkowań.Lublin: Wyd. KUL.
Ćwiczenia - dr A. Borkowska:
Czapiński J. (2001) Szczęście - złudzenie czy konieczność? Cebulowa teoria szczęścia w świetle nowych danych empirycznych. W: M. Kofta, T. Szutrowa (red.), Złudzenia, które pozwalają żyć. Szkice ze społecznej psychologii osobowości. (s. 266-306). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Czapiński, J. (red.). (2005). Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Diener, E, Suh, E., Lucas, R i Smith, H. (1999). Subjective well-being: Three decades of progress. Psychological Bulletin, 125, 276-302
Diener, E. (1984). Subjective Well-Being. Psychological Bulletin, 95, 3, 542-575.
Eliasz, A. (1993). Psychologia ekologiczna. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.
Robbins, S. P. (1991). Organizational behavior: Concepts, controversies, and applications. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice Hall, Inc.
Rotweld, A. D. (2006). Polska w niepewnym świecie. Warszawa: Polski Instytut Spraw Międzynarodowych.
Terelak, J. F. (2001). Psychologia stresu. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Branta.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: