Psychologia stresu 1 WF-PS-PTRS1
Pełny opis przedmiotu.
Metody oceny cz. 1 wykładu: zaliczenie za obecność na zajęciach.
Wykład obejmuje następujące zagadnienia szczegółowe:
1) Wprowadzenie w tematykę wykładu.
2) Geneza i charakterystyka biologicznych koncepcji stresu;
3) Geneza i charakterystyka medycznych koncepcji stresu;
4) Geneza i charakterystyka psychologicznych koncepcji stresu;
5) Miejsce polskich koncepcji stresu w literaturze światowej;
6). Klasyfikacja źródeł stresu.
7) Charakterystyka klimatycznych źródeł stresu.
8) Charakterystyka fizycznych źródeł stresu: cz. 1 (hałas, wibracje, oświetlenie, promieniowanie mikrofalowe i jonizujące);
10) Charakterystyka fizycznych źródeł stresu: cz. 2. (hipoksja, przyspieszenia, nieważkość);
11) Charakterystyka chronobiologicznych źródeł stresu: cz. 1 (rytmy okołodobowe i sezonowe).
11) Charakterystyka chronobiologicznych źródeł stresu: cz.2.
(nagła zmiana strefy czasu);
12) Charakterystyka psychologicznych źródeł stresu: cz. 1 (deprywacja sensoryczna, percepcyjna i izolacja socjalna);
13) Charakterystyka psychologicznych źródeł stresu: cz. 2 (przeciążenie, sytuacje ekstremalne);
14) Charakterystyka organizacyjnych źródeł stresu.
15) Podsumowanie wykładów
Ćwiczenia - dr Aleksandra Borkowska
Forma zaliczenia: kolokwium pisemne oraz praca zaliczeniowa: jedna w semestrze
Po zrealizowanych zajęciach student potrafi:
- zdefiniować stres psychologiczny w ujęciu: Hobfolla, Antonovsky'ego, Strelaua, Folkman i Lazarusa,
- zdefiniować radzenie sobie ze stresem w kategoriach: procesu, stylu, strategii,
- określić na czym polega weryfikowanie efektywności oraz opłacalności radzenia sobie ze stresem we współczesnej psychologii,
- wskazać różnice w sposobach wyróżniania i opisywania stylów radzenia sobie ze stresem i określić wynikające z tych różnic implikacje praktyczne,
- wytłumaczyć stresogenną naturę globalizacji, emigracji, akulturacji i terroryzmu.
Treści programowe:
1.Różne pomysły na opisywanie stresu psychologicznego.
2. Czym jest radzenie sobie ze stresem?
3. Radzenie sobie - efektywność.
4. Radzenie sobie - opłacalność.
5. Radzenie sobie ze stresem: kwestionariusze.
6. Globalizacja i jej paradoksy.
7. Globalizacja a terroryzm.
8. Zainteresowania i dokonania psychologii terroryzmu.
9. Współczesne zagrożenia i wyzwania cywilizacyjne.
10. Współczesne ruchy ludnościowe: zostać czy wyjechać?
11.Wybrane zagadnienia z psychologii międzykulturowej.
12 - 14. Trochę praktyki czyli specyfika poradnictwa dla imigrantów.
15. Repetytorium.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1; student zna podstawową terminologię filozoficzną z zakresu psychologii stresu,
EK 2; student ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień psychologii stresu,
EK 3; student posiada wiedzę na temat najważniejszych dyskusji filozoficznych prowadzonych na psychologii stresu.
Umiejętności:
EK 4; student potrafi analizować, streszczać i prezentować tekst filozoficzny z zakresu psychologii stresu,
EK 5; student formułuje w mowie i na piśmie zagadnienia filozoficzne z zakresu filozofii przyrody nieożywionej oraz potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska,
EK 6; student znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu psychologii stresu.
Kompetencje:
EK 7; student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu psychologii stresu,
EK 8; student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
udział w wykładzie: 30 godz.
udział w ćwiczeniach: 30 godz.
przygotowanie do ćwiczeń: 30 godz.
przygotowanie referatu: 15 godz.
przygotowanie do kolokwium i egzaminu: 45 godz.
suma godzin: 150 [150/30(25)=5]
liczba ECTS: 5
Kryteria oceniania
Szczegóły dotyczące metod i kryteriów ocenienia zostaną podane podczas zajęć.
Literatura
Lektura obowiązkowa:
1. Terelak, J.F.(2017). "Stres. życia: Perspektywa psychologiczna", Warszawa: Wyd. Naukowe UKSW, .
2.Terelak, J.F. (2005). Stres organizacyjny. Wyd. Wyższej Szkoły Menedżerskiej SIG: Warszawa.
Bibliografia:
1. Fink, G. (Ed) (2007). Encyklopedia of Stress. Second edition, Four volume set. Academic Press, Elsevier.
2. Selye, H. (1979). Stres okiełznany. Warszawa: PIW.
3. Terelak, J.F. (1997). Studia z psychologii stresu: Radzenie sobie ze stresem: uwarunkowania i strategie. Wyd. ATK: Warszawa.
4.Terelak, J.F. (red.) (1999). Źródła stresu:Teoria i badania. Wyd. ATK. Warszawa.
5.Terelak, J.F. (red) (2007). Stres zawodowy: Charakterystyka psychologiczna wybranych zawodów stresowych. Wydawnictwo UKSW: Warszawa.
Ćwiczenia - dr A. Borkowska:
Berry, J. W. (1988). Acculturative Stress. W: J. W. Berry J., R. C. Annis (red.), Ethnic psychology: research and practice with immigrants, refugees, native people, ethnic groups and sojourners. Amsterdam.
Boski, P., Jarymowicz, M. i Malewska-Peyre, H. (1992). Tożsamość a odmienność kulturowa. Warszawa: Instytut Psychologii PAN.
Golka M. (2000). Poczucie zagrożeń i wyzwań cywilizacyjnych. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora
Gradziuk, A. (2002). Polska w procesie globalizacji. Polski Przegląd Dyplomatyczny, 2, 3, 51-73.
Heszen-Niejodek, I. (2000). Stres i radzenie sobie - główne kontrowersje. W: I. Heszen-Niejodek i Z. Ratajczak (red.), Człowiek w sytuacji stresu. Problemy teoretyczne i metodologiczne (s 12-43. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Kurcz, Z. i Podkański, W. (1991). Emigracja z Polski po 1980 roku. W: W. Misiak (red.), Nowa emigracja i wyjazdy zarobkowe za granicę (s. 31-92). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Mostwin, D. (1995). Trzecia wartość. Wykorzenienie i tożsamość. Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Robbins, S. P. (1991). Organizational behavior: Concepts, controversies, and applications. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice Hall, Inc.
Romaniszyn, K. (1999). Kulturowe implikacje współczesnych migracji międzynarodowych. Zarys problematyki na przykładzie Polski. Studia Polonijne, 20, 85-109.
Rotweld, A. D. (2006). Polska w niepewnym świecie. Warszawa: Polski Instytut Spraw Międzynarodowych.
Terelak, J. F. (2001). Psychologia stresu. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Branta.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: