Podstawy psychoterapii 1 WF-PS-PT1
1. Psychoanaliza, psychoterapia psychoanalityczna, psychoterapia psychodynamiczna – podstawowe pojęcia.
2. Teoria rozwoju libido wg Z. Freuda.
3. Mechanizmy obronne. Przeniesienie, przeciwprzeniesienie, opór i przepracowanie.
4. Teoria relacji z obiektem w poglądach M. Klein i H. Segal.
5. Obiekty przejściowe, przestrzeń potencjalna i zabawa – poglądy D. W. Winnicotta.
6. Kontenerowanie i transformacja – poglądy W. Biona.
7. Podstawy teoria przywiązania - poglądy J. Bowlby’ego.
8. Rozwój teorii przywiązania – poglądy M. Ainsworth, M. Maine, J. Salomon, B. Beebe.
9. Neurobiologiczne mechanizmy w relacji terapeutycznej poglądy A. Schore'a.
10. Przywiązanie i mentalizowanie w poglądach P. Fonagy, A. Batemana i J. Allena.
11. Psychodynamiczna analiza osobowości na przykładzie filmu "Erratum" M. Lechkiego - struktura osobowości, relacja z
ojcem, problem żałoby.
12. Psychodynamiczna analiza twórczości na przykładzie prac R. Magritte'a.
13. Struktura psychoterapii psychodynamicznej wg P. Fonagy.
14. Ramy terapii (setting), konsekwencja, elastyczność, trzymanie się zasad wg P. Fonagy.
15. Rola relacji w psychoterapii wg P. Fonagy.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
1. Student definiuje i dyskutuje różnice pomiędzy psychoterapią psychodynamiczną, psychoanalityczną i psychoanalizą.
2. Student definiuje podstawowe pojęcia psychoanalityczne (mechanizmy obronne, przeniesienie, przeciwprzeniesienie, przepracowanie, opór), podaje przykłady kliniczne.
3. Student opisuje główne tezy teorii Z. Freuda, M. Klein, D. Winnicotta, W. Biona.
4. Student opisuje podstawy teorii przywiązania J. Bowlbyego i kontynuatorów jego prac.
5. Student opisuje podstawy terapii opartej o mentalizowanie P. Fonagy.
6. Student potrafi dokonać prostego opisu przypadku przy użyciu metody psychodynamicznej.
Kryteria oceniania
1) efekt kształcenia nr 1 pn. student definiuje i dyskutuje różnice pomiędzy psychoterapią psychodynamiczną,
psychoanalityczną i psychoanalizą.
- na ocenę 2 (nast.): student nie potrafi zdefiniować powyższych rodzajów psychoterapii,
- na ocenę 3 (dost.): student definiuje powyższe rodzaje psychoterapii popełnia nieliczne błędy w definicjach,
- na ocenę 4 (db.): student definiuje powyższe rodzaje psychoterapii, ma trudności w dyskutowaniu różnic pomiędzy nimi,
- na ocenę 5 (bdb.): student prawidłowo definiuje i opisuje powyższe psychoterapie, dyskutuje różnice między terapiami,
2) efekt kształcenia nr 2 pn. student definiuje podstawowe pojęcia psychoanalityczne (mechanizmy obronne, przeniesienie,
przeciwprzeniesienie, przepracowanie, opór), podaje przykłady kliniczne.
- na ocenę 2 (nast.): student błędnie definiuje powyższe pojęcia psychoanalityczne,
- na ocenę 3 (dost.): student definiuje 3 z 5 podanych wyżej pojęć psychoanalitycznych,
- na ocenę 4 (db.): student definiuje wszystkie podane wyżej pojęcia psychoanalityczne, popełnia błędy w podawaniu
przykładów,
- na ocenę 5 (bdb.): student prawidłowo definiuje podane wyżej pojęcia psychoanalityczne, prawidłowo opisuje przykłady
kliniczne,
3) efekt kształcenia nr 3 pn. student opisuje główne tezy teorii Z. Freuda, M. Klein, D. Winnicotta, W. Biona.
- na ocenę 2 (nast.): student nie potrafi opisać podstawowych tez wyżej wymienionych autorów,
- na ocenę 3 (dost.): student opisuje prawidłowo tezy 2 z 4 wymienionych wyżej autorów,
- na ocenę 4 (db.): student opisuje prawidłowo tezy wszystkich wymienionych wyżej autorów, popełnia drobne błędy,
- na ocenę 5 (bdb.): student opisuje prawidłowo tezy wszystkich wymienionych wyżej autorów, podaje przykłady kliniczne, z
literatury, sztuki lub filmu,
4) efekt kształcenia nr 4 pn. Student opisuje podstawy teorii przywiązania J. Bowlbyego i kontynuatorów jego prac.
- na ocenę 2 (nast.): student nie potrafi wymienić głównych tez teorii przywiązania wg J. Bowlby'ego,
- na ocenę 3 (dost.): student zna podstawowe tezy teorii przywiązania, popełnia liczne błędy w definiowaniu podstawowych
pojęć (np. bezpieczna baza, figura przywiązania, wzorzec przywiązania itp.)
- na ocenę 4 (db.): student zna podstawowe tezy teorii przywiązania, popełnia drobne błędy w definiowaniu podstawowych
pojęć (np. bezpieczna baza, figura przywiązania, wzorzec przywiązania itp.)
- na ocenę 5 (bdb.): student zna podstawowe tezy teorii przywiązania, definiuje podstawowe pojęcia (np. bezpieczna baza,
figura przywiązania, wzorzec przywiązania itp.)
5) efekt kształcenia nr 5 pn. student opisuje podstawy terapii opartej o mentalizowanie P. Fonagy.
- na ocenę 2 (nast.): student potrafi przytoczyć głównych tez teorii mentaliacji,
- na ocenę 3 (dost.): student potrafi opisać podstawowe tezy teorii mentalizacji, robi błędy w opisie,
- na ocenę 4 (db.): student potrafi opisać podstawowe tezy teorii mentalizacji, prawidłowo definiuje podstawowe pojęcia (np.
mentalizowanie, hiper-, hipomentalizacja, brak mentalizacji), popełnia drobne błędy,
- na ocenę 5 (bdb.): student prawidłowo opisuje podstawowe tezy teorii mentalizacji i prawidłowo definiuje podstawowe
pojęcia, podaje przykłady kliniczne, z literatury, sztuki, filmu.
6) efekt kształcenia nr 6 pn. Student potrafi dokonać prostego opisu przypadku przy użyciu metody psychodynamicznej.
- na ocenę 2 (nast.): student nie potrafi opisać prostego przypadku przy użyciu metody psychodynamicznej,
- na ocenę 3 (dost.): student właściwie opisuje przypadek, popełnia błędy w opisie,
- na ocenę 4 (db.): student właściwie opisuje przypadek,
- na ocenę 5 (bdb.): student potrafi prawidłowo opisać przypadek kliniczny uwzględniając rożne perspektyw terapii
psychodynamicznej,
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Prochaska J.O., Norcross J.C. - Systemy psychoterapeutyczne. Analiza transteoretyczna,Warszawa, 2006.
2. Grzesiuk L. - Psychoterapia t.1-7, Eneteia, Warszawa, 2005-2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: