Psychologia rozwoju człowieka 2 WF-PS-PRO2
WYKŁAD:
1. Rozwój i zmiana w dorosłości. Zagadnienia podstawowe
2. Główne teorie i koncepcje rozwoju w biegu życia, ze szczególnym uwzględnieniem dorosłości (Havighurst, Duvall,Erikson,Levinson)
3. Rozwój człowieka dorosłego w ujeciu personalistycznym
4. Rozwój poznawczy w dorosłości. Problematyka mądrości
5. Rozwój moralny w biegu życia. Teoria Kohlberga i Gilligan
6. Tożsamość i osobowość w biegu życia
7. Wczesna dorosłość. Zmiany jakościowe w funkcjonowaniu poznawczo-osobowościowym i społecznym
8. Średnia dorosłość. Kryzys przełomu połowy życia. Zmiany ilościowe i jakościowe w funkcjonowaniu poznawczo-osobowościowym i społecznym
9. Późna dorosłość. Starzenie się i starość. Kres życia.
10. Umieranie. Śmierć. Żałoba
ĆWICZENIA:
Efekt kształcenia:
1)Znajomość podstawowych metod diagnostycznych wykorzystywanych w psychologii rozwoju człowieka.
2)Znajomość procedur wykorzystywanych w procesie adaptacji i konstrukcji metod.
3)Świadomość ograniczeń metodologicznych przyjętych paradygmatów w psychologii rozwoju człowieka.
Semestr II: Synteza wiedzy o stadiach rozwojowych
Studenci podzieleni na 3-4 osobowe grupy przygotowują wystąpienie z prezentacja multimedialną – syntezę wiedzy na temat kolejnych stadiów rozwojowych. Prezentacja powinna zawierać: (1) charakterystykę stadium; (2) najnowsze badania, znalezione w artykułach naukowych (EBSCO) jako ilustracje aktualnych dyskusji naukowych; (3) praktyczną ilustrację omawianych zagadnień (zdjęcia, filmy, opisy przypadków; wykonane samodzielnie lub pochodzące a innych źródeł - media, literatura piękna, film).
[pozycje od. 1. do 7. patrz Psychologia rozowju człowieka 1]
8. Wczesne dzieciństwo
9. Średnie dzieciństwo
10. Późne dzieciństwo
11. Dorastanie
12. Wczesna dorosłość
13. Średnia dorosłość
14. Późna dorosłość
15. Podsumowanie
Obowiązkowy poprzednik
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Efekty wiedzy
EK 1 - Rozumie rolę procesów psychicznych i zna prawa ich rozwoju
EK 2 - Posiada wiedzę na temat znaczenia procesów i mechanizmów uczenia się oraz wychowania
EK 3 - Zna podstawowe wymiary stosowane do opisu różnic indywidualnych
Efekty umiejętności
EK 4 - Potrafi posługiwać się różnymi narzędziami diagnostycznymi oceniającymi poziom rozwoju jednostkowego oraz różnice pomiędzy jednostkami, a także narzędziami do badania pełnionych funkcji społecznych, doboru do wykonywanej pracy oraz narzędziami wykorzystywanymi w zarządzaniu zasobami ludzkimi
ECTS:
uczestniczenie w wykładach: 30 godzin
lektura podręcznika i tekstów uzupełniających: 120 godzin
suma: 150 godzin
ECTS: 150 : 30 = 5 ECTS
Literatura
LEKTURA DO EGZAMINU Z WYKŁADU II semestr:
Trempała, J. (red.)(2011). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: PWN. Rozdziały: 4, 11, 12, 13, 17.
LITERATURA DO ĆWICZEŃ
II semestr (propozycje do wyboru):
1)Matczak, A. (2003). Zarys psychologii rozwoju: podręcznik dla nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”
2)Vasta, R., Haith, M., Miller, S. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP.
3)Przetacznik-Gierowska, M., Tyszkowa, M. (1996). Psychologia rozwoju człowieka, t. 1. Warszawa: PWN.
4)Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2001). Psychologia rozwoju człowieka, t. 2, Warszawa: PWN.
5)Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2003). Psychologia rozwoju człowieka, t. 3, Warszawa: PWN.
6)Brzezińska, I. (red.) (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk: GWP.
7)Boyd, D., Bee, H. (2007). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
8)Turner, J., Helms, D. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: WSiP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: