Psychologia rozwoju człowieka 1 WF-PS-PRO1
I. WYKŁAD
Metody oceny:
Egzamin pisemny w formie testu. Obowiązuje materiał przedstawiony na wykładzie, uzupełniony wskazanymi fragmentami z literatury.
Treści programowe:
1. Główne problemy psychologii rozwoju (specyfika psychologii rozwoju; pojęcie rozwoju; kierunki rozwoju; problem stadialności rozwoju).
2. Teorie rozwoju dziecka (perspektywa psychoanalityczna; behawioryzm; modele poznawczo-rozwojowe, teorie uczenia się, podejście etologiczne i ekologiczne).
3. Metody badania rozwoju (metody badania prawidłowości rozwojowych; diagnoza rozwoju jednostki).
4. Czynniki rozwoju (spór o dziedziczność i środowisko; aktywność jako główny czynnik rozwoju; zewnętrzne i wewnętrzne determinanty aktywności).
5. Rozwój prenatalny (rozwój od poczęcia do narodzin).
6. Rozwój poznawczy (teoria rozwoju poznawczego Piageta; operacje umysłowe; materiał myślenia).
7. Rozwój procesów poznawczych (rozwój postrzegania; rozwój pamięci).
8. Rozwój mowy (nabywanie i rozwój mowy; gramatyzacja mowy; funkcje mowy).
9. Rozwój emocjonalny (czynniki wywołujące emocje; rozwój w zakresie reakcji emocjonalnych; rodzaje emocji; emocje a działanie).
10. Rozwój społeczny (rozwój percepcji społecznej; rozwój kontaktów społecznych; proces socjalizacji).
11. Rozwój moralny (koncepcja Kohlberga; rozwój systemu wartości; struktura a preferencje wartości).
12. Rozwój osobowości (rozwój systemu motywacyjnego; rozwój potrzeb; bunt młodzieńczy).
13. Kształtowanie tożsamości (kształtowanie tożsamości jako zadanie rozwojowe; kształtowanie się obrazu świata i własnej osoby, style i statusy tożsamości).
14. Człowiek u progu dorosłości (osiągnięcia rozwojowe w okresie dorastania).
15. Podstawowe osiągnięcia rozwojowe począwszy od okresu niemowlęcego do okresu dorastania - posumowanie.
II. ĆWICZENIA
Na zaliczenie zajęć składa się:
1)Ocena z pisemnego kolokwium (w I i II semestrze) obejmującego treści przedstawione na zajęciach;
2)Multimedialna prezentacja na zajęciach (wcześniej ustalonych zagadnień).
Treści programowe:
1. Wprowadzenie organizacyjne.
I. Semestr I: Narzędzia w badaniach diagnostycznych i naukowych w zakresie rozwoju
2. Modele diagnozy w psychologii rozwoju człowieka. Badania diagnostyczne a badania naukowe. „Psychologia rozwojowa” a „psychologia rozwoju”.
3. Narzędzia diagnostyczne w psychologii rozwojowej: Skala Termana-Merill i Skala Brunet-Lezine.
4. Narzędzia diagnostyczne w psychologii rozwojowej: Dziecięca Skala Rozwojowa DSR A. Matczak.
5. Narzędzia diagnostyczne: DMI-2 A. Matczak jako narzędzie do pomiaru możliwości
intelektualnych dziecka.
6. Narzędzia diagnostyczne: Test Rozwoju Percepcji Wzrokowej M. Frostig; Międzynarodowa Skala
Wykonaniowa Leitera.
7. Inne narzędzia wykorzystywane w badaniach diagnostycznych i naukowych.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Efekty wiedzy
EK 1 - Rozumie rolę procesów psychicznych i zna prawa ich rozwoju
EK 2 - Posiada wiedzę na temat znaczenia procesów i mechanizmów uczenia się oraz wychowania
EK 3 - Zna podstawowe wymiary stosowane do opisu różnic indywidualnych
Efekty umiejętności
EK 4 - Potrafi posługiwać się różnymi narzędziami diagnostycznymi oceniającymi poziom rozwoju jednostkowego oraz różnice pomiędzy jednostkami, a także narzędziami do badania pełnionych funkcji społecznych, doboru do wykonywanej pracy oraz narzędziami wykorzystywanymi w zarządzaniu zasobami ludzkimi
ECTS:
uczestniczenie w wykładach: 30 godzin
lektura podręcznika i tekstów uzupełniających: 120 godzin
suma: 150 godzin
ECTS: 150 : 30 = 5 ECTS
Literatura
I. WYKŁAD
1) Trempała, J. (red.) (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
II. ĆWICZENIA
Literatura:
I semestr
1)Podręczniki omawianych technik diagnostycznych
2)Gałdowa, A. (2000). Powszechność i wyjątek. Rozwój osobowości człowieka dorosłego. Kraków: Wydawnictwo UJ, s. 41-70.
3)Tokarska, U. (1999). W poszukiwaniu jedności i celu. Wybrane techniki narracyjne. w: A. Gałdowa (red.) Wybrane zagadnienia z psychologii osobowości. Kraków: Wydawnictwo UJ, s. 169-204.
4)Trempała, J. (2001). Najważniejsze dokonania psychologii rozwojowej mijającym wieku. w: P. Francuz, P. Oleś, W. Otrębski (red.) Studia z psychologii w KUL, t. 10, 369-381.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: