Psychologia penitencjarna i resocjalizacyjna 2 WF-PS-PPR2
Wykład
Założenia i cele: takie jak w pierwszym semestrze
Forma zaliczenia: egzamin ustny
Warunki zaliczenia: napisanie pracy na uzgodniony temat.
Treści programowe:
1-2. Podkultura więzienna : system komunikacji grupowej, gwara więzienna, kodeks grypserski, hierarchia grupowa, stosunki społeczne w więzieniu, zmiany w podkulturze na tle przemian ostatnich lat.
3. Zjawisko samoagresji i symulowania w więzieniu: samoagresja a podkultura więzienna, psychologiczne tło samoagresji i jej rodzaje.
4-5. Tatuaże więzienne: funkcje, podstawowe właściwości, rodzaje, treść i symbolika tatuaży.
5. Wytwory uczestników podkultury - psychologiczne tło: ballady i piosenki, wyroby użytkowe, listy ozdobne, akcesoria do samoagresji.
6. Koncepcje genetycznego uwarunkowania przestępczości: badania nad bliźniętami, badania adopcyjne.
7. Poziom sprawności umysłowej a przestępczość: przedstawienie badań i wniosków.
8. Zaburzenia hormonalne a nieprawidłowe zachowanie człowieka: przedstawienie badań i wniosków.
9-10. Diagnoza psychologiczna w procesie karnym: przedmiot i zakres diagnozy, postępowanie diagnostyczne, formy opinii psychologicznych.
11. Psychika złodzieja : kradzież zwykła, kradzież z rozbojem, oszuści, malwersanci.
12. Psychika przestępców seksualnych: motywy czynów, terapia.
13-14. Psychika mordercy: motywy morderstw, typologia, osobowość i wartości morderców 15. Przedstawienie własnych doświadczeń z pracy wśród więźniów.
Obowiązkowy poprzednik
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Cele: Cele poznawcze przedmiotu to poznanie systemów penitencjarnych, mechanizmów funkcjonowania człowieka w izolacji więziennej, osobowości przestępcy, zagadnień patologii społecznej, zasad skutecznej resocjalizacji. Podstawowy cel kształcący przedmiotu to uczenie umiejętności nawiązywania komunikacji z więźniami, w celu przychodzenia im ze skuteczną pomocą. Celem wychowawczym przedmiotu jest motywowanie studentów do pracy terapeutycznej z więźniami i osobami z patologii społecznej.
Efekt kształcenia: Postawa – ukształtowanie postawy naznaczonej gotowością udzielania pomocy psychologicznej więźniom i zarazem innym osobom z patologii społecznej. Kompetencja – znajomość dyscypliny – psychologia penitencjarna i resocjalizacji.
Literatura
Wykład
Lektury obowiązkowe:
Podane w pierwszym semestrze
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: