Pomoc psychologiczna 2 WF-PS-POM2
Poziom przedmiotu: podstawowy
Cele: przekazanie wiedzy na temat różnych form i technik pomocy psychologicznej; zapoznanie z dylematami etycznymi w procesie terapii
Efekty kształcenia: otwartość w relacji psycholog-pacjent, umiejętność nawiązania kontaktu, rozpoznania problemu pacjenta oraz udzielania odpowiedniej pomocy psychologicznej; umiejętność radzenia sobie z trudnymi pacjentami i sytuacjami kryzysowymi;
Metody oceny: Kolokwium pisemne. Obowiązuje materiał przedstawiony na ćwiczeniach, aktywność studenta, praca laboratoryjna nad studiami przypadków oraz lektura pozycji dotyczących omawianych zagadnień.
Treści programowe:
1. Różne kierunki i szkoły w psychoterapii, pomocy psychologicznej. (2h)
2. Zróżnicowane formy pomocy terapeutycznej :
indywidualna,
grupowa,
małżeńska,
rodzinna,
interwencja kryzysowa; (10h)
3. Zróżnicowane techniki pomocowe: (10h)
psychodrama,
arteterapia,
muzykoterapia,
choreoterapia,
praca z ciałem,
techniki relaksacyjne,
ART;
4. Trudni pacjenci i trudne sytuacje w relacjach pomocy: (4h)
5. Etyczne zagadnienia pomagania (2h)
6. Kształcenie w procesie pomocy (2h)
Obowiązkowy poprzednik
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
Wiedza:
Student zna założenia leżące u podłoża różnych szkół psychoterapeutycznych (psychoanalitycznej, poznawczo-behawioralnej, humanistycznej i systemowej) oraz potrafi scharakteryzować wybrane specyficzne techniki psychoterapeutyczne (metaforę, paradoks, przełamywanie schematów i humor).
Umiejętności:
Student potrafi analizować teksty oraz filmy dotyczące szkół i technik psychoterapeutycznych oraz umie porządkować i podsumowywać zdobyte podczas zajęć informacje.
Kompetencje społeczne:
Student jest otwarty na dyskusję oraz pracę w zespołach na temat szkół i technik psychoterapeutycznych oraz wykazuje odpowiedzialność za pozytywne wykonanie zadań przez zespół.
ECTS:
- udział w ćwiczeniach - 30
- przygotowanie do ćwiczeń (lektura tekstów) - 8
- przygotowanie do kolokwium - 5
SUMA GODZIN 43 [43 : 30 (25) =1]
LICZBA ECTS - 1
Literatura
G. Corey, Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii, Poznań 2005.
G. Egan, Kompetentne pomagania, Poznań 2002.
K. Drat-Ruszczak, E. Drążkowska-Zielińska, Podręcznik pomagania, Warszawa 2005.
A. Kargulowi, O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa 2006.
Seria "Biblioteka terapeuty" z GWP.
W. Sikorski, Bezsłowne komunikowanie się w psychoterapii, Kraków 2004.
H. Sęk, Społeczna psychologia kliniczna, Warszawa 1991.
ST. Kratochvil, Podstawy psychoterapii, Poznań 2003.
L. Grzesiuk, Psychoterapia.
H. Kaduson, Ch. Schaefer, Zabawa w psychoterapii, Gdańsk 2001.
Ph. Barker, Metafory w psychoterapii, Gdańsk 2000.
G. Oster, Rysunek w psychoterapii, Gdańsk 1999.
S. Vinogradov, I. Yalom, Psychoterapia grupowa, Warszawa 2007.
St. Kratochvil, Terapia małżeńska, Gdańsk 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: