Seminarium przedmiotowe z psychologii pracy i stresu1 WF-PS-ORPS1
Studenci zapoznają się:
1). Rożnicą między językiem potocznym, a naukowym,
2). Zasadami opracowania tekstów popularnonaukowych i naukowych,
3). Kryteriami i oceną tekstów naukowych,
4). Analizą literatury naukowej,
5). Samodzielnym tworzeniem tekstów naukowych,
6). Przygotowywaniem wystąpień na szkoleniach,
7). Przygotowaniem przeglądu literatury z określonej tematyki,
8). Zasadami tworzenia efektownych, multimedialnych referatów,
9). Zasadami przygotowania się i prowadzenia badań eksperymentalnych,
10). Sposobami analizy wyników i ich prezentacji w tekstach naukowych,
11). Sposobami cytowania i tworzenia bibliografii,
Ponadto, studenci:
1). Zaproponują temat do semestralnej pracy kontrolnej z zakresu seminarium,
2). Dokonają przeglądu literatury,
3). Wygenerują pytania (hipotezy) badawcze,
4). Zaproponują grupę do badań,
5). Zaproponują metody badań,
6). Przeprowadzą badania,
7). Zweryfikują postawione pytania (hipotezy) badawcze,
8). Dokonają analizy uzyskanych danych,
9). Przeprowadzą dyskusję wyników w odniesieniu do literatury,
10). Omówią wykonaną pracę empiryczną.
11). Przygotują, na podstawie semestralnej pracy badawczej, wystąpienie na forum grypy dziekańskiej (ew. na konferencji naukowej).
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1: student zna podstawową terminologię psychologiczną z zakresu psychologii pracy i stresu,
EK 2: student ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień z psychologii pracy i stresu,
EK 3: student posiada wiedzę na temat najważniejszych zagadnień związanych z problematyką psychologii pracy i stresu.
Umiejętności:
EK 4: student potrafi analizować i prezentować problemy zagadnień związanych z problematyką psychologii pracy i stresu,
EK 5: student formułuje w mowie i na piśmie zagadnienia związane z problematyką zakresu problemów psychologii pracy i stresu,
EK 6: student znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji związanych z problematyką psychologii pracy i stresu.
Kompetencje:
EK 7: student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu zagadnień związanych problemami psychologii pracy i stresu,
EK 8: student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne na temat zagadnień związanych z problematyką psychologii pracy i stresu.
Kryteria oceniania
Wykonanie części teoretycznej semestralnej pracy kontrolnej (I tydzień stycznia).
Zaplanowanie, w oparciu o część empiryczną, przeprowadzenie i omówienie badań na wybrany temat (I tydzień czerwca).
Ocena pracy wg. podanych kryteriów:
- oryginalność tematu,
- zawartość treści pracy a temat,
- przegląd literatury,
- pytania (hipotezy) badawcze i ich poprawność,
- dobór metod badawczych,
- dobór osób badanych,
- analiza i omówienie wyników,
- dyskusja uzyskanych rezultatów,
- trafność doboru literatury.
Praktyki zawodowe
Udział studentów w:
1) w bieżących konferencjach: szkoleniowych (m.in. Absplvent Talent Days, Kadry Jesień, Targi Pracy, Targi HR, Dni Kariery, Targi Pracy i Przedsiębiorczości, Targi pracy Career EXPO, Targi pracy JOBS, Targi pracy JOBBING, Targi Pracy organizowane przez Camp Leaders, IT Career Sammit),
2) bieżących konferencjach naukowych organizowanych na Uczelni i przez inne ośrodki naukowe (Tydzień Mózgu),
3) wizyty studyjne w wybranych ośrodkach: naukowych, dydaktycznych i szkoleniowych.
Literatura
American Psychological Association. (2010), The publication manual of the American Psychological Association (6th edition), Washington, DC: APA
Brzeziński, J. (2004). Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów. Warszawa: PWN,
Dobre obyczaje w nauce. Zbiór zasad i wytycznych. (1994). Warszawa: Komitet Etyki w Nauce przy prezydium PAN.,
Hornowska, E. (2005). Testy psychologiczne: teoria i praktyka. Warszawa: Scholar.
Kamiński, S. (1998). Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk. Lublin: TN KUL,
Kurpas Donata i wsp. (red.:), Jak pisać prace naukowe i gdzie je publikować, PMWSZ, Opole, 2014, (http://www.wsm.opole.pl/images/pliki/Biblioteka/MONOGRAFIA_-_Jak_pisac_-_wersja_finalna.pdf)
Nęcka, E. i Stocki, R. (2009). Jak pisać prace z psychologii. Poradnik dla studentów i badaczy. Kraków: Universitas,
Nowak Stefan, Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa 2008
Piber-Dąbrowska, K., Cypryańska, M., Wawrzyniak, M. (2007). Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Warszawa: Academica.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: