WM: Zaburzenia dzieci i młodzieży-kontekst rodzinny WF-PS-NZDM
W ramach przedmiotu realizowane jest 30 godzin wykładów oraz 15 godzin ćwiczeń.
Cel wykładu:
Wykład daje podstawy do diagnozy i terapii zaburzeń dzieci i młodzieży w odniesieniu do kontekstu rodzinnego. Na wykładzie prezentowane są kryteria diagnostyczne zaburzeń dzieci i młodzieży, charakterystyka zaburzeń oraz ich etiopatogeneza. Wykład daje teoretyczne podstawy do ujmowania zaburzeń w tej fazie rozwojowej jako ściśle powiązanych z kontekstem rodzinnym.
Cel ćwiczeń:
Ćwiczenia mają na celu praktyczne wykorzystanie oraz poszerzenie wiedzy zdobytej przez studenta na wykładzie. Pozwalają na uzyskanie podstawowych umiejętności wyróżniania i rozumienia problemów związanych z wpływem zaburzenia dziecka na system i podsystemy rodziny oraz funkcjonowanie poszczególnych jego członków. W przypadku zaburzeń psychogennych – poznanie i rozumienie uwarunkowań rodzinnych oraz mechanizmów powstania takich zaburzeń u dzieci.
E-Learning
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
Studenci zdobywają szczegółową wiedzę z zakresu obrazu klinicznego podstawowych zaburzeń u dzieci i młodzieży, zna podstawowe typy powiązań między zaburzeniami dzieci i młodzieży a kontekstem rodzinnym
W zakresie umiejętności:
Studenci zdobywają ogólną umiejętność dokonywania wstępnej diagnozy i diagnozy różnicowej; student zdobywa umiejętność analizy i rozumienia specyfiki oraz wielopłaszczyznowości powiązań między poszczególnymi typami zaburzeń dzieci i młodzieży a kontekstem rodzinnym. W przypadku części zaburzeń będzie to dostrzeganie wpływu zaburzenia u dziecka na cały system rodzinny, w przypadku innych - rozumienie etiopatogenezy rodzinnej zaburzeń.
W zakresie kompetencji społecznych:
Ukształtowanie u studenta wrażliwości etycznej i postaw prospołecznych w odniesieniu do pomocy psychologicznej rodzinie z dzieckiem z różnego typu zaburzeniem.
Kryteria oceniania
Oczekiwania wobec studentów:
Obecność na wykładach i ćwiczeniach obowiązkowa.
Udział studentów w dyskusji na wykładach oraz prezentacje studentów na ćwiczeniach.
Literatura
Literatura uzupełniająca:
1. Kendall P. C.: Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. GWP, 2004.
2. Namysłowska I.: Psychiatria dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2004.
3. Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych: IS. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10: badawcze kryteria diagnostyczne: rewizja 10.
4. Cooper P., Ideus K. Zrozumieć dziecko z nadpobudliwością. Wydawnictwo APS, 2001.
5.Firth U. (red.) Autyzm i zespół Aspergera. Wydawnictwo Lekarskie PZWL: 2005.
6. Greszta E. Depresja wieku dorastania. Wydawnictwo SWPS Academica: 2006.
7. Józefik B. (red.). Anoreksja i bulimia psychiczna. Wydawnictwo UJ, 1999.
8. Rogala-Obłękowska J. Młodzież i narkotyki. ISNS UW, Warszawa 1999.
9. Rola J. Depresja u dzieci. APS im. M.G. Warszawa, 2001.
10. Zabłocki K.J. Upośledzenie umysłowe. "Novum", Płock, 2003
11. Namysłowska I. Terapia rodzin. Warszawa 2000: Wydawnictwo IPiN.
12. Goldenberg H. i Goldenberg I. Terapia rodzin. Kraków 2006: Wydawnictwo UJ.
13. Cierpiałkowska L. Psychopatologia. Kraków 2013: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
14. de Barbaro B. (red.). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków 1999: Wydawnictwo UJ.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: