WM: Wychowanie dziecka niepełnosprawnego 1 WF-PS-NWDN1
Celem wykładów jest ukazanie i uzmysłowienie studentom różnorodność problemów i trudności: wychowawczych dzieci z różnymi rodzajami niepełnosprawności z którymi spotykają się rodzice i wychowawcy dzieci niepełnosprawnych. Wykłady nie pretendują do wyczerpującego omówienia problemów wychowawczych różnych rodzajów niepełnosprawności. W wykładach przedstawimy w rodzaje niepełnosprawności i wynikające z tego problemu trudności wychowawcze. Kolejnym celem wykładu jest przekazanie słuchaczom rad, wskazówek, zaleceń oraz wiedzę praktyczną z omawianej problematyki wychowania dziecka niepełnosprawnego. Jeszcze innym zamierzeniem jest zachęcenie studentów do zainteresowania się problematyką dzieci niepełnosprawnych.
Program i treść wykładów:
1. Problemy wychowania dzieci niepełnosprawnych w rodzinie
Istota i właściwości wychowania.
Cele wychowania dziecka niepełnosprawnego.
Samodzielność
Odporność emocjonalna
Optymizm
Samoakceptacja
2. Umiejętność funkcjonowania społecznego
3. Środowiskowe uwarunkowania oddziaływań wychowawczych
4. Psychologiczna i społeczna sytuacja dzieci niepełnosprawnych
Podstawowe założenia
Stadia doznawania niepełnosprawności
Stadium uświadomienia sobie ograniczeń
Stadium prób funkcjonowania z niepełnosprawnością
Stadium przystosowania do niepełnosprawności
5. Wychowanie dzieci autystycznych
Charakterystyka zaburzeń dzieci autystycznych
Dynamika rozwoju dzieci z autyzmem.
Przyczyny autyzmu
Diagnozowanie zaburzeń i terapia
6. Wychowanie dzieci z zaburzeniami mowy
Trudności w mówieniu jako specyficzny typ niesprawności dziecka
Rozwój mowy dziecka
późniony rozwój mowy
Zaburzenia mowy i artykulacji u dzieci
Rola rodziny w kształtowaniu prawidłowej mowy dziecka - profilaktyka rodzinna
7. Wychowanie dzieci niedowidzących i niewidomych
Wychowanie dzieci niewidome i niedowidzące
Psychospołeczne następstwa braku lub uszkodzeń analizatora wzroku.
Uczenie się czynności życia codziennego
8. Kształtowanie postawy samoakceptacji dzieci z wada słuchu.
Rodzaje i przyczyny wady słuchu
Początki nauczania dziecka z wadą słuchu
9. Specyfika rozwoju dziecka niesprawnego ruchowo
Sytuacje trudne w życiu dziecka niesprawnego ruchowo,
Wychowanie dzieci niesprawnych ruchowo
Specyfika rozwoju dziecka niepełnosprawnego ruchowo
Kształtowanie psychicznej odporności
Forma zaliczenia:
* warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie jednej lektury w każdym semestrze, aktywność na wykładach, egzamin na zakończenie I i II semestru
W cyklu 2021/22_Z:
Celem wykładów jest ukazanie i uzmysłowienie studentom różnorodność problemów i trudności: wychowawczych dzieci z różnymi rodzajami niepełnosprawności z którymi spotykają się rodzice i wychowawcy dzieci niepełnosprawnych. Wykłady nie pretendują do wyczerpującego omówienia problemów wychowawczych różnych rodzajów niepełnosprawności. W wykładach przedstawimy w rodzaje niepełnosprawności i wynikające z tego problemu trudności wychowawcze. Kolejnym celem wykładu jest przekazanie słuchaczom rad, wskazówek, zaleceń oraz wiedzę praktyczną z omawianej problematyki wychowania dziecka niepełnosprawnego. Jeszcze innym zamierzeniem jest zachęcenie studentów do zainteresowania się problematyką dzieci niepełnosprawnych. 1. Problemy wychowania dzieci niepełnosprawnych w rodzinie Forma zaliczenia: |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: W01, W07, W08, W10, W12, W13, W14.
Posiada wiedzę na temat tego czym zajmuje się psychologia, w czym się różni od innych nauk, jakie są jej dyscypliny, czym się szczegółowo zajmują. Posiada wiedzę na temat znaczenia procesów i mechanizmów uczenia się oraz wychowania. Wie na czym polega odpowiedzialność psychologa i zna zasady etyki. Rozumie znaczenie stresu, kryzysów, konfliktów w życiu człowieka oraz posiada wiedzę na temat zapobiegania i przeciwdziałania tym zjawiskom. Jest w stanie analizować i interpretować rolę czynników sprzyjających zachowaniom zdrowotnym, uzależnieniom, zapobiegającym potencjalnym zaburzeniom rozwoju i patologii w zakresie procesów psychicznych. Rozumie uwarunkowania w zakresie rozwoju psychicznego u osób niepełnosprawnych z rożnymi dysfunkcjami psychicznymi.
Umiejętności: U04,U07,U10,U12.
Umie dobrać techniki i sposoby pomocy psychologicznej odpowiednie do danych form dysfunkcjonalnych. Potrafi rozpoznawać problemy specyficzne dla różnych rodzajów niepełnosprawności i udzielać odpowiedniej pomocy psychologicznej. Potrafi zaplanować i przeprowadzić oddziaływania psychoprofilaktyczne i psychoedukacyjne.
Kompetencje społeczne: K01, K05, K06.
Posiada kompetencje pozwalające na otwartość i gotowość wchodzenia w relacje z innymi osobami. Potrafi samodzielnie uzupełnić wiedzę i umiejętności w zależności od pojawiających się potrzeb zmian. Posiada kompetencje w zakresie pomocy psychologicznej i interwencji kryzysowej.
udział w wykładzie: 30 godz.
przegotowanie referatu: 15 godz.
przygotowanie do egzaminu: 45 godz.
suma godzin: 90 : 30 = 3
liczba ECTS: 3
Kryteria oceniania
Wiedza
Student po wysłuchaniu wykładów powinien umieć w sposób jasny i klarowny definiować, wyjaśniać, rozróżniać, prezentować, formułować problemy związane z wychowaniem dziecka niepełnosprawnego.
Umiejętności
Student uczestniczący w wykładach powinien nabyć umiejętności w zakresie analizy problemów związanych z wychowaniem dziecka niepełnosprawnego. Powinien nabyć umiejętność opracowywania, porządkowania, klasyfikowania i porównywania. Powinien również nabyć umiejętności wyprowadzania wniosków na podstawie twierdzeń, weryfikowania i przewidywania oraz ustalać kryteria dotyczące rozpoznawania motywów i przyczyn. Powinien również nabyć umiejętności prowadzenia i wdrażania nowych projektów.
Kompetencje
Student po wysłuchaniu wykładów powinien nabyć następujące kompetencje: ostrożność i krytycyzm w wyrażaniu opinii, nabyć umiejętności pracy w zespole oraz nim kierowania, być otwartym na nowe problemy, wykazywać odpowiedzialność za podejmowane decyzje. Powinien być otwarty i kreatywny, wrażliwy na problemy drugiego człowieka oraz zdolny dyskusji i kompromisu.
Egzamin ze względu na pandemię będzie mieć formę pisemnego opracowania jednego z kilku zagadnień podanych wcześniej studentom!
Na ocenę ndst. (2) nie umie wykorzystać w teorii i praktyce przekazanej wiedzy.
Na ocenę dst. (3) częściowo wykorzystuje zdobytą wiedzę
Na ocenę db (4) poprawnie wykorzystuje i potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę i umie dyskutować
Na ocenę bdb (5) student poprawnie wykorzystuje wiedzę zdobytą w trakcie wykładów. Potrafi ją zastosować w praktyce i w teorii oraz samodzielnie jest zdolny do rozwiązywania codziennych problemów dziecka niepełnosprawnego.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest czynne uczestnictwo w wykładach i zaliczenie jednej literatury z tego zakresu.
Literatura
1. Arusztowicz B., Bąkowski H., Dziecko kalekie jakiego nie znamy, Warszawa,1989.
2. Dziak A., (red.) Aby dziecko było sprawne, Warszawa PZWL, 1993.
3. Dykcik W. (red.) Autyzm. Kontrowersje i wyzwania. Poznań 1999.
4. Gałkowski T., Stawowy-Wojnarowska, Wychowanie dzieci głuchych w wieku przedszkolnym, Warszawa WSiP, 1983.
5. Gałkowski T., Dziecko autystyczne w środowisku rodzinnym i
szkolnym, Warszawa, WSiP, 1995.
6. Goralówna M., Hołyńska B., Rehabilitacja małych dzieci z wadą
słuchu,Warszawa, PZWL,1984.
7. Jaklewicz H., Autyzm wczesnodziecięcy. Diagnoza, przebieg, leczenie. Gdańsk, Gdańskie Wyd. Ped., 1993.
8. Korzon A., Wychowanie słuchowe dzieci z wadą słuchu, Katowice, Infograf, 1993
9. Sachajska E., Uczymy poprawnej wymowy, Warszawa WSiP, 1987.
10. Tyczek I., Logopedia, Warszawa PWN, 1981.
W cyklu 2021/22_Z:
1. Arusztowicz B., Bąkowski H., Dziecko kalekie jakiego nie znamy, Warszawa,1989. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: