WM: Style poznawcze WF-PS-NSP
Pojecie stylu poznawczego; rys historyczny problematyki; style poznawcze a możliwości poznawcze; styl jako sposób wykorzystywania zasobów poznawczych;
problem wartościowania stylów; styl jako przedmiot oddziaływań wychowawczych
Refleksyjność-impukisywność jako wymiar stylu poznawczego; przejawy refleksyjności-impulsywności i jej rola w funkcjonowaniu; pomiar (test MFF Kagana i metody kwestionariuszowe); geneza refleksyjności-impulsywności (hipotezy na temat związku z lękiem i innych uwarunkowań osobowościowych; rola czynników środowiskowych; przypuszczalne podłoże biologiczne)
Zależność-niezależność od pola jako wymiar stylu poznawczego;
niezależność od pola a zróżnicowanie psychologiczne (koncepcja H.A. Witkina);
pomiar niezależności od pola (wersje testu ukrytych figur); niezależność od pola a funkcjonowanie intelektualne i społeczne; rola czynników kulturowych jako wyznaczników niezależności od pola
Abstrakcyjność-konkretność jako wymiar stylu poznawczego; abstrakcyjność-konkretność a preferencje w zakresie kategoryzacji; teoria Harveya, Hunta i Schrodera; abstrakcyjność-konkretność a styl kodowania i przetwarzania informacji;
testowy i kwestionariuszowy pomiar abstrakcyjności-konkretności
Inne zmienne stosowane do opisu stylu poznawczego (przegląd); szerokość kategoryzacji; złożoność poznawcza; REP-test i "Koło" Shalita; otwartość poznawcza
Koncepcja stylów myślenia R.J. Sternberga; style myślenia a różne aspekty samokierowania; Kwestionariusz Stylów Myślenia
Lektury:
Matczak, A. (1982). Style poznawcze. Warszawa: PWN.
Matczak, A. (2000). Style poznawcze. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik
akademicki (t. 2, rozdz. 40). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Nosal, C. S. Psychologiczne modele umysłu. Warszawa: PWN.
Szymański, M. S. (1987). Twórczość i style poznawcze uczniów. Warszawa: WSiP.
Witkin, H. A. (1968). Psychologiczne zróżnicowanie i formy patologii. Przegląd
Psychologiczny, 16, 75-104.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: