WM: Psychoterapia Gestalt w warunkach izolacji więziennej WF-PS-NPGW
Założenia i cele:
Cele poznawcze przedmiotu to poznanie zasad i etapów terapii Gestalt i mogącej być z nią połączoną terapii egzystencjalnej oraz poznanie zasad terapii przemocy, gniewu więźniów i zranionych uczuć ofiar przestępstw.
Cel kształcący przedmiotu to uczenie umiejętności prowadzenia terapii indywidualnej więźniów, a cel wychowawczy to zachęta do otwartości terapeutycznej na świat więźniów.
Forma zaliczenia: egzamin ustny
Warunki zaliczenia: umiejętność prowadzenia terapii indywidualnej
Treści programowe:
1. Terapia Gestalt (zag. główne: cel terapii, teoria odnosząca się do tej terapii, łączenie terapii Gestalt z terapią egzystencjalną).
2. Pierwsza i druga faza terapii Gestalt (zag. główne: świadomość i odpowiedzialność; wykład połączony z ćwiczeniami - odniesienia do świata więzień).
3. Trzecia i czwarta faza terapii Gestalt (zag. główne: faza eksperymentowania i faza konsolidacji; wykład połączony z ćwiczeniami - odniesienia do świata więzień).
4. Kontakt, dialog i agresja w terapii Gestalt (zag. główne: "koło spostrzegania", "koło kontaktu", zasada dialogu, agresja dentalna; wykład połączony z ćwiczeniami - odniesienia do świata więziennego.
5. Zaburzenia sensoryczne, motoryczne, emocjonalne w terapii Gestalt (zag. główne: desensybilizacja, rozszczepienie na poziomie ciała, nieprzyjemne i zakazane odczucia; wykład połączony z ćwiczeniami - przykłady z życia więźniów).
6. Mechanizmy obronne w terapii Gestalt (zag. główne: introjekcja, projekcja, retrofleksja, konfluencja; wykład połączony z ćwiczeniami - przykłady z życia więźniów).
7-8. Przeprowadzanie terapii Gestalt (zajęcia ćwiczeniowe - symulacja terapii w warunkach izolacji więziennej).
9. Praktyka terapeutyczna oparta na psychologii fenomenologicznej i egzystencjalnej (zag. główne: fenomen przełomu, rola narracji, brak kontaktu z własnym "ja", sens życia odnaleziony w działaniu, doświadczenie własnej tożsamości i prawdziwe "ja" zrodzone z pragnienia, etapy istnienia; wykład i ćwiczenia).
10. Psychoterapia Gestalt a mediacja (zag. główne: wybór spraw do mediacji, jej przebieg i zasady, fazy zachowania ofiary przestępstwa; wykład).
11. Warsztaty - symulacja mediacji.
12. Indywidualna terapia przemocy więźnia (zag. główne: agresja - emocjonalna, instrumentalna, sadystyczna, immanentno spontaniczna, uraz psychiczny, przyczyny i skutki urazu, etapy powrotu do zdrowia; wykład połączony z warsztatami).
13. Indywidualna terapia gniewu więźnia (zag. główne: uczucia negatywne człowieka, geneza gniewu w życiu jednostki, fazy terapii; 2 godz.; wykład połączony z dyskusją).
14. Terapia ofiar przestępstw (zag. główne: etapy terapii, podstawowe zagadnienia wiktymologiczne).
15. Granice poznania drugiego człowieka i terapia realistyczna (zag. główne: poznawanie drugiego człowieka w spotkaniu, rozumienie człowieka będącego w izolacji więziennej, odrzucenie nieodpowiedzialnego zachowania, powtórne uczenie się).
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK1 Student po zakończeniu zajęć będzie potrafił wyjaśnić istotę i omówić najważniejsze elementy psychoterapii w ogóle
EK2 Student po zakończonych zajęciach będzie umiał scharakteryzować najważniejsze różnice między terapią a profilaktyką
EK3 Student po zakończonych zajęciach będzie znał podstawowe formuły Gestaltu
EK4 Student po zakończonych zajęciach będzie znał etapy terapii Gestalt
EK5 Student po zakończonych zajęciach będzie umiał ukazać „postaci” Gestaltu u różnych kategorii więźniów
EK6 Student po zakończonych zajęciach będzie umiał scharakteryzować najistotniejsze elementy terapii przemocy, gniewu, uczuć
Kryteria oceniania
F Ocena formująca obejmuje informacje zwrotne dla studenta od prowadzącego w trakcie zajęć odnoszące się do:
F1 – przygotowanego wcześniej materiału i zaprezentowanego przez studenta na zajęciach
F2 – wypowiedzi studenta świadczących o zrozumieniu bądź brakach w zrozumieniu treści omawianych podczas zajęć
F3 – pytań zadawanych przez studenta świadczących o poziomie wiedzy i zainteresowania poruszaną problematyką
F4 – aktywności poznawczej studenta podczas zajęć (znajomości literatury przedmiotu, dokonywania porównań, samodzielnego wyciągania wniosków itp.)
P Ocena podsumowująca umożliwiająca zaliczenie przedmiotu wystawiana jest na zakończenie zajęć i obejmuje:
P1 – ocenę aktywności studenta podczas zajęć
P2 – ocenę samodzielnie przygotowanego i zaprezentowanego podczas zajęć tematu
P3 – wynik egzaminu końcowego mającego formę ustną, w czasie którego zadawanych jest sześć pytań otwartych; pytania otwarte weryfikują umiejętność samodzielnego definiowania pojęć, dokonywania porównań i wyjaśnienia istoty problemu
Na ocenę 2 - student nie potrafi przekazać żadnych informacji dotyczących psychoterapii Gestalt i jej więziennych uwarunkowań. Na ocenę 3 - student potrafi przekazać skrótowo podstawowe informacje o psychoterapii Gestalt i jej więzienne uwarunkowania. Na ocenę 4 - student potrafi przekazać szerzej wiedzę o psychoterapii Gestalt i jej więziennych uwarunkowaniach. Na ocenę 5 - student potrafi wymienić wiele Gestaltowskich postaci odnoszących się do danych kategorii więźniów i przestępców.
Literatura
Sills, Ch., Fish, S., Lapworth (1999). Pomoc psychologiczna w ujęciu Gestalt. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia - Polskie Towarzystwo Psychologiczne.
Dawidson, I.(1996). Tu i Teraz - Uzdrowienie chrześcijańskie a terapia Gestalt. Kraków: Wydawnictwo m,.
Herman, J. L. (1999). Przemoc. Gdańsk: GWP.
Madanes, C. (2002). Przemoc w rodzinie. Psychoterapia sprawców i ofiar. Gdańsk: GWP.
Opoczyńska, M. (red.) (1999). Wprowadzenie do psychologii egzystencjalnej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Woźniak, W. (1998). Postawy więźniów wobec duszpasterstwa penitencjarnego a ich osobowość i system wartości. Warszawa: ATK (maszynopis, praca doktorska).
Zimbardo, Ph. G., Leippe, M. R. (2004). Psychologia zmiany postaw i wpływu społecznego. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.
Zinker, J. (1992). Twórczy proces myślenia w terapii Gestalt. Warszawa: J. Santorski & Co. AGENCJA WYDAWNICZA.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: