WM: Ontogeneza religijności WF-PS-NOR
Religijny rozwój osoby
Wstęp
1. Fenomen rozwoju – zmiana pozytywna
2. Osoba jako podmiot rozwoju religijnego (Atrybuty osoby: rozumność, wolność, odpowiedzialność, interakcyjność. Osoba i cielesność. Osoba i czyn.
Świętość. Grzeszność)
3. Religia jako więź (Koncepcje religijności jako fenomenu intrapsychicznego. Religia jako komunikacja interpersonalna. Wertykalny i horyzontalny wymiar więzi religijnych.)
4. Związek rozwoju religijnego z rozwojem innych sfer (Intelekt – obraz Boga. Emocje i uczucia. Wola i motywacja. Odrębność i specyfika rozwoju religijnego.
5. Czynniki rozwoju religijnego (Czynniki wrodzone, społeczne - osoby znaczące i otoczenie społeczne, kultura. Rola aktywności własnej. Czynniki nadprzyrodzone: perspektywa subiektywna i obiektywna.
6. Cele rozwoju religijnego (Dojrzałość religijna: świadomość religijna, motywacja religijna, relacja personalna. Świętość: lokalizacja Sacrum,
wymiar egzystencjalny i moralny).
7. Konflikty i ich rola w rozwoju religijnym (Fenomenologia konfliktów. Teorie rozwoju: K. Dąbrowskiego, E. H. Eriksona).
8. Fazy rozwoju religijnego (Prezentacja dotychczasowych periodyzacji rozwoju, Siedem etapów rozwoju interpersonalnych więzi z Bogiem.)
9. Zagrożenia i zaburzenia rozwoju religijnego (Niedorozwoje. Fiksacje. Regresje. Deformacje. Zdrowa i chora religijność. Zdrowa i chora duchowość).
10. Wskazania pedagogiczno-pastoralne (Pomoc w poszczególnych fazach rozwoju. Pomoc w poszczególnych aspektach życia religijnego).
E-Learning
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studenci zdobywają wiedzę na temat uwarunkowań i faz rozwoju religijnego poszczególnych osób.
Uzyskują wgląd w procesy dojrzewania intelektualnego, emocjonalnego i społecznego związanego z religijnością człowieka.
Kryteria oceniania
Wiodącą metodą jest wykład z możliwością dyskusji na bieżąco nad wygłoszonymi tezami.
Oceniane będzie przyswojenie wiodących tez zawartych w wykładach.
Egzamin będzie miał formę indywidualnej rozmowy na temat wybranych przez egzaminatora treści wykładu.
Literatura
Grom Bernard SJ, Psychologia wychowania religijnego, WAM Kraków 2011.
Socha Paweł (red.) Duchowy rozwój człowieka, Wyd UJ Kraków 2000.
Walesa Czesław, Rozwój religijności człowieka Tom I, Dziecko, Wyd. KUL Lublin 2005.
Jaworski Romuald, Człowiek religijny – kryteria dojrzałości, analiza psychologiczna, W; I. Mroczkow-ski, E.A. Wesołowska (red.), Fides et ratio – w poszukiwaniu ideału człowieka XXI wieku, Płock 2001, s. 73-100.
Jaworski Romuald, Psychologiczna analiza religijności w perspektywie komunikacji interpersonalnej, ”Studia Psychologica” nr 4 (2002), s. 143-166.
Jaworski Romuald, Stadia rozvoja interpersonalneho vzt’ahu medzi Bohom a clovekom. Disputationes Scientificae. Universitatis Catholicae Rużomberok. 2009. Rocnik IX. Cislo 2. S. 90-100.
Jaworski Romuald, Model rozwoju indywidualnej religijności jako relacji interpersonalnej między Bogiem i człowiekiem. Biuletyn Sekcji Psychologii Rozwojowej Polskiego Towarzystwa Psychologicz-nego, Nr 8, Kraków 2010, s. 65-74.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: