Zasady szkolenia podyplomowego z psychologii klinicznej w kontekście diagnozy i pracy klinicznej WF-PS-N-ZSP
Treści merytoryczne
1. Wybrane regulacje prawne dotyczące Ustawy o ochronnie zdrowia psychicznego
2. Wybrane aspekty ustawy o zawodzie psychologa – problemy z jej stosowaniem
3. Zakres odpowiedzialności prawnej za działania wykonywane przez psychologa klinicznego
4. Tajemnica zawodowa psychologa i warunki jej uchylania
5.Wybrane aspekty ustawy o zawodzie psychologa – problemy z jej stosowaniem
kto jest psychologiem?
- zakres czynności będących w kompetencji psychologa
- podstawowe zasady wykonywania zawodu psychologa
- obszary dodatkowych kompetencji
- a czym polega zawód psychologa wedle ustawy?
- prawo wykonywania zawodu psychologa
Cel diagnozy klinicznej i zasady jej przeprowadzania.
2. Etiologia zaburzeń psychicznych
3. Formułowanie hipotez diagnostycznych, prawidłowości i nieprawidłowości w sformułowaniu problemu badawczego i hipotez diagnostycznych
4. Metody i techniki stosowane w klinicznej diagnozie psychologicznej
5. Diagnoza kliniczna - komunikacja z pacjentem, najczęstsze trudności i sposoby ich rozwiązywania.
6.kliniczna wartość wyników i wnioskowania
7. przekazywanie wyników diagnozy różnym odbiorcom
8. Diagnoza psychologiczna w praktyce
9. Narzędzia diagnostyczne przez pryzmat standardów profesjonalnej diagnozy
10.Rola badania neuropsychologicznego
11.Etyka zawodowa psychologa klinicznego
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student wie jakie są możliwości dalszego kształcenia podyplomowego dla psychologów. Wady i zalety
Student zna podstawowe zasady wykonywania zawodu psychologa
Poznanie możliwości kształcenia podyplomowego powoli studentowi na świadomy wybór dalszej drogi kształcenia zarówno w zawodzie psychologa klinicznego jak i psychoterapeuty.1. Student opisuje prawidłowości i nieprawidłowości w sformułowaniu problemu badawczego i hipotez diagnostycznych
2. Student potrafi wymienić i opisać metody i techniki stosowane w klinicznej diagnozie psychologicznej.
3. Student potrafi wymieć trudności w komunikacji z z pacjentem i sposoby ich rozwiązywania.
4. Student opisuje różnice wynikająca z przekazywania wyników diagnozy różnym odbiorcom
5. Student potrafi przeprowadzić wywiad kliniczny z pacjentem, wstępnie ocenić stan psychiczny, definiuje poszczególne elementy procesu diagnostycznego.
6.Student potrafi przedstawić zagadnienia wynikające z etyki zawodowej psychologa klinicznego
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny. Obowiązuje materiał przedstawiony na wykładzie i lektury . Zaliczenie przedmiotu na podstawie wyników z egzaminu pisemnego. Zaliczenie przedmiotu -
ocena 2( ndst) - student nie posiada wiedzy z przedmiotu, nie uzyskał wyniku 51% poprawnych odpowiedzi
ocena 3 ( dst) 51% poprawnych odpowiedzi
ocena 4( db) student ma średnio uporządkowaną wiedzę. 70% poprawnych odpowiedzi
ocena 5 ( bdb) - student posiada kompletną wiedzę z zakresu psychoterapiii. 90% poprawnych odpowiedzi
Literatura
Filipczak. M., Paliuchowski W., zalewski B., Tarnowska M. ( 2015) Diagnoza psychologiczna kompetencje i standardy. Wybrane zagadnienia. Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Warszawa
H Sęk ( 2016) Psychologia kliniczna t.1-2, PWN, Warszawa
Sawicka M., Kuhn-Dymecka A. (2012) Psychologia kliniczna podręcznik praktyczny dla specjalistów, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej Warszawa
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aqOw_pSlQyL0hhPZTtb54x7-NCA2-dSteqgTh93c8FaE1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=541b8052-628a-4d06-bf4e-836e71f832fe&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: