Wczesne wspomaganie rozwoju WF-PS-N-WWR
1. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – główne założenia i problemy
2. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – ocena, diagnoza i planowanie
3. Rozwój psychomotoryczny małego dziecka. Podstawowe problemy rozwojowe tego okresu.
4. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do ok. 7 roku życia w następujących obszarach: sprawność motoryczna i manualna, spostrzeganie wzrokowe, percepcja słuchowa, mowa i komunikacja, zachowania społeczne i rozwój emocjonalny, kształtowanie się dominacji stronnej
Metody i techniki pracy wykorzystywane w ramach WWR
5. Stymulacja sensoryczna, terapia integracji sensorycznej
6. Terapia ręki i arteterapia
7. Bajkoterapia
8. Terapia logopedyczna
9. AAC
10. Zabawa
11. TUS
12. TEACCH
13. Wspomaganie rozwoju w zależności od zdiagnozowanych trudności (autyzm, Zespół Downa, mózgowe porażenie dziecięce)
14. Współpraca z rodzicami
15. Konstruowanie programów wspierania rozwoju dziecka
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student ma wiedzę na temat rozwoju małego dziecka oraz czynników stymulujących/ utrudniających ten rozwój; posiada wiedzę o teoriach wczesnego wspomagania oraz metodach wykorzystywanych w ramach WWR; zna terminologię specjalistyczną, potrafi streścić akty prawne regulujące wczesną interwencję i wczesne wspomaganie rozwoju w Polsce; potrafi opisać wszystkich uczestników procesu wczesnego wspomagania rozwoju.
UMIEJĘTNOŚCI
Student rozpoznaje potrzeby i możliwości rozwojowe dzieci o zaburzonym rozwoju i na tej podstawie konstruuje program wczesnego wspomagania rozwoju; potrafi zaprojektować i wykonać pomoce wykorzystywane w ramach wspomagania rozwoju małych dzieci
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
Student dokonuje samooceny własnych kompetencji w zakresie planowania i realizowania zajęć z małym dzieckiem o zaburzonym rozwoju
Literatura
Literatura podstawowa:
B. Cytowska, B. Winczura, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2014.
J. Cieszyńska, M. Korendo, Wczesna interwencja terapeutyczna, Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne, 2007
Literatura uzupełniająca:
H.R. Schafer, Psychologia dziecka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009
E. Minczakiewicz, Jak krok po kroku wprowadzać dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych w świat zabawy i nauki, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2010
A.J. Ayres, Dziecko a integracja sensoryczna, Gdańsk: Harmonia, 2015
T. Kaczan, R. Śmigiel (red.), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2012
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: