Wczesne wspomaganie rozwoju WF-PS-N-WWR
1. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – główne założenia i problemy
2. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – ocena, diagnoza i planowanie
3. Rozwój psychomotoryczny małego dziecka. Podstawowe problemy rozwojowe tego okresu.
4. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do ok. 7 roku życia w następujących obszarach: sprawność motoryczna i manualna, spostrzeganie wzrokowe, percepcja słuchowa, mowa i komunikacja, zachowania społeczne i rozwój emocjonalny, kształtowanie się dominacji stronnej
Metody i techniki pracy wykorzystywane w ramach WWR
5. Stymulacja sensoryczna, terapia integracji sensorycznej
6. Terapia ręki i arteterapia
7. Bajkoterapia
8. Terapia logopedyczna
9. AAC
10. Zabawa
11. TUS
12. TEACCH
13. Wspomaganie rozwoju w zależności od zdiagnozowanych trudności (autyzm, Zespół Downa, mózgowe porażenie dziecięce)
14. Współpraca z rodzicami
15. Konstruowanie programów wspierania rozwoju dziecka
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunkiem przystąpienia do zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Nieobecność można usprawiedliwić na podstawie zwolnienia lekarskiego. Dodatkową nieobecność można zaliczyć po uzgodnieniu z osobą prowadzącą zajęcia.
Na ocenę składa się:
- aktywność studenta na zajęciach,
- ćwiczenia indywidualne/grupowe,
- prawidłowo skonstruowany program wspierania rozwoju dziecka
Literatura
Literatura podstawowa:
B. Cytowska, B. Winczura, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2014.
J. Cieszyńska, M. Korendo, Wczesna interwencja terapeutyczna, Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne, 2007
Literatura uzupełniająca:
H.R. Schafer, Psychologia dziecka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009
E. Minczakiewicz, Jak krok po kroku wprowadzać dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych w świat zabawy i nauki, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2010
A.J. Ayres, Dziecko a integracja sensoryczna, Gdańsk: Harmonia, 2015
T. Kaczan, R. Śmigiel (red.), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2012
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: