Wspomaganie rozwoju osób w późnej dorosłości WF-PS-N-WRO
Celem warsztatów będzie zapoznanie studentów z informacjami dotyczącymi psychologicznych aspektów starzenia się i roli psychologa we wsparciu w tym pełnym wyzwań okresie życia. W szczególności studenci zostaną zapoznani z najnowszymi trendami we współczesnej psychologii w tym obszarze, które radykalnie zmieniają klasyczne ujęcia wieku starszego, akcentując możliwość intensywnego rozwoju psycho-emocjonalnego w tym okresie życia.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PS_W08 - zna i rozumie metody interpretacji zmienności zachowań jednostkowych w kontekście społecznym i w zależności od zróżnicowanych struktur, instytucji i interakcji społecznych
PS_W13 - zna i rozumie, jakie jest znaczenie stresu, kryzysów, konfliktów w życiu człowieka oraz posiada wiedzę na temat zapobiegania i przeciwdziałania tym zjawiskom
PS_W17 - zna i rozumie typologię i zachowania osób będących w izolacji społecznej oraz procedury związane z psychologicznym orzecznictwem sądowym
Kryteria oceniania
Wiedza
-na ocenę 5: Student będzie posiadał bogatą wiedzę na temat psychologicznych aspektów starzenia się i roli psychologa we wsparciu i wspomaganiu rozwoju w tym okresie życia.
-na ocenę 4: Student będzie posiadał dość bogatą wiedzę na temat psychologicznych aspektów starzenia się i roli psychologa we wsparciu i wspomaganiu rozwoju w tym okresie życia.
-na ocenę 3: Student będzie posiadał niewielką, aczkolwiek wystarczającą wiedzę na temat psychologicznych aspektów starzenia się i roli psychologa we wsparciu i wspomaganiu rozwoju w tym okresie życia.
-na ocenę 2: Student nie będzie posiadał wystarczającej wiedzy na temat psychologicznych aspektów starzenia się i roli psychologa we wsparciu i wspomaganiu rozwoju w tym okresie życia.
Umiejętności
-na ocenę 5: Student będzie posiadał bardzo dużą umiejętność rozpoznawania psychologicznych potrzeb osób starszych oraz zaplanowania i wdrożenia metod wspomagania rozwoju wśród tych osób.
-na ocenę 4: Student będzie posiadał dość dużą umiejętność rozpoznawania psychologicznych potrzeb osób starszych oraz zaplanowania i wdrożenia metod wspomagania rozwoju wśród tych osób.
-na ocenę 3: Student będzie posiadał niewielką, chociaż wystarczającą umiejętność rozpoznawania psychologicznych potrzeb osób starszych oraz zaplanowania i wdrożenia metod wspomagania rozwoju wśród tych osób.
-na ocenę 2: Student nie będzie posiadał wystarczającej umiejętności rozpoznawania psychologicznych potrzeb osób starszych oraz zaplanowania i wdrożenia metod wspomagania rozwoju wśród tych osób.
Kompetencje
-na ocenę 5: Student będzie potrafił bardzo umiejętnie rozmawiać z osobami starszymi, wspierając ich dobrostan psychiczny i rozwój.
-na ocenę 4: Student będzie potrafił dość umiejętnie rozmawiać z osobami starszymi, wspierając ich dobrostan psychiczny i rozwój.
-na ocenę 3: Student będzie potrafił w niewielkim, chociaż wystarczającym stopniu rozmawiać z osobami starszymi, wspierając ich dobrostan psychiczny i rozwój.
-na ocenę 2: Student nie będzie potrafił rozmawiać z osobami starszymi, tym samym nie wspomagając ich dobrostanu psychicznego i rozwoju.
Literatura
1. Chojnacka, M. (2009). Przegląd badań efektywności terapii poznawczo-behawioralnej w zaburzeniach lękowych uogólnionych u osób w podeszłym wieku. Psychiatria Polska, 43(5), 557–569.
2. Davenhill R. (2021). Zmierzch życia. Depresja i demencja wieku podeszłego w ujęciu psychoanalitycznym, Warszawa: Oficyna INGENIUM.
3. Fabiś, A. (2018). Troski egzystencjalne w starości ujęcie geragogiczne. Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie.
4. Kilian, M. (2019). Funkcjonowanie osób w starszym wieku, Warszawa: Difin.
5. Starzomska, M. (2006). Mądrość osób starszych w świetle współczesnej psychologii rozwojowej. Psychogeriatria Polska, 3(3), 167-173.
6. Starzomska, M. (2011). Spełnienie czy rozpacz? Rozwiązanie kryzysu starości. W: M. Jankowska, M. Starzomska (red.), Kryzys: Pułapka czy szansa? (s. 45-60). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akapit.
7. Steuden, S. (2016). Psychologia starzenia się i starości, Warszawa: PWN.
8. Zasępa, E., Misiec M. (2022). Doświadczając starości. Warszawa: Difin.
W cyklu 2023/24_L:
1. Chojnacka, M. (2009). Przegląd badań efektywności terapii poznawczo-behawioralnej w zaburzeniach lękowych uogólnionych u osób w podeszłym wieku. Psychiatria Polska, 43(5), 557–569. oraz materiały dostarczone przez prowadzącego. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: