Wprowadzenie do psychologii WF-PS-N-WDP
Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów i Studentek z psychologią jako nauką, jej dziedzinami, podstawowymi kierunkami rozwoju, metodami badań oraz sferami funkcjonowania człowieka.
W cyklu 2021/22_L:
Przedmiot wprowadza studentów w problematykę psychologii. Omówione zostaną : |
W cyklu 2022/23_L:
Podczas wykładu zostaną przedstawiony przedmiot psychologii w okresie przednaukowym oraz stosowane wówczas metody oceny ludzi. W dalszej kolejności omówiony zostanie rozwój psychologii naukowej, naukowe metody badawcze, współczesne subdyscypliny psychologiczne oraz stosowane metody diagnostyczne. Ponadto zostanie przedstawiona charakterystyka głównych kierunków psychologii oraz biologiczne mechanizmy zachowania. Ponadto zostaną przedstawione podstawowe procesy psychiczne i uwarunkowania funkcjonowania ludzi w sytuacjach społecznych. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
• Efekty wiedzy (PS_W01, PS_W02)
Student/Studentka:
W1_zna i rozumie, czym zajmuje się psychologia
W2_odróżnia przedmiot zainteresowania psychologii od innych dyscyplin
W3_zna i charakteryzuje podstawowe i stosowane dziedziny psychologii
W4_zna i rozumie, na czym polega odmienność interpretacji zachowań człowieka z różnych perspektyw (m.in. ewolucjonistycznej, psychoanalitycznej, behawioralnej, poznawczo-społecznej, humanistycznej)
• Efekty umiejętności (PS_U01)
Student/Studentka:
U1_potrafi tworzyć opinie i sądy na temat wartości różnych podejść i interpretacji psychologicznych w stosunku do zachowań ludzkich
U2_porządkuje i porównuje podstawowe zagadnienia teoretyczne dotyczące różnych podejść psychologicznych
Kryteria oceniania
- ocena 5 (bdb):
• (efekty wiedzy W1–W4)
Student/Studentka bardzo dobrze zna i rozumie, czym zajmuje się psychologia, precyzyjnie odróżnia przedmiot zainteresowania psychologii od innych dyscyplin; bardzo dobrze zna i charakteryzuje podstawowe i stosowane dziedziny psychologii; bardzo dobrze zna i rozumie, na czym polega odmienność interpretacji zachowań człowieka z różnych perspektyw (m.in. ewolucjonistycznej, psychoanalitycznej, behawioralnej, poznawczo-społecznej, humanistycznej)
• (efekty umiejętności U1–U2)
Student/Studentka bardzo trafnie tworzy opinie i sądy na temat wartości różnych podejść i interpretacji psychologicznych w stosunku do zachowań ludzkich; precyzyjnie porządkuje i porównuje podstawowe zagadnienia teoretyczne dotyczące różnych podejść psychologicznych
- ocena 4 (db):
• (efekty wiedzy W1–W4)
Student/Studentka dobrze zna i rozumie, czym zajmuje się psychologia, prawidłowo odróżnia przedmiot zainteresowania psychologii od innych dyscyplin; dobrze zna i charakteryzuje podstawowe i stosowane dziedziny psychologii; dobrze zna i rozumie, na czym polega odmienność interpretacji zachowań człowieka z różnych perspektyw (m.in. ewolucjonistycznej, psychoanalitycznej, behawioralnej, poznawczo-społecznej, humanistycznej)
• (efekty umiejętności U1–U2)
Student/Studentka trafnie tworzy opinie i sądy na temat wartości różnych podejść i interpretacji psychologicznych w stosunku do zachowań ludzkich; prawidłowo porządkuje i porównuje podstawowe zagadnienia teoretyczne dotyczące różnych podejść psychologicznych
- ocena 3 (dst):
• (efekty wiedzy W1–W4)
Student/Studentka na poziomie przeciętnym zna i rozumie, czym zajmuje się psychologia, prawidłowo odróżnia przedmiot zainteresowania psychologii od innych dyscyplin; w wystarczającym stopniu zna i charakteryzuje podstawowe i stosowane dziedziny psychologii; w dostateczny sposób zna i rozumie, na czym polega odmienność interpretacji zachowań człowieka z różnych perspektyw (m.in. ewolucjonistycznej, psychoanalitycznej, behawioralnej, poznawczo-społecznej, humanistycznej)
• (efekty umiejętności U1–U2)
Student/Studentka w przeciętnym stopniu tworzy opinie i sądy na temat wartości różnych podejść i interpretacji psychologicznych w stosunku do zachowań ludzkich; w wystarczającym stopniu porządkuje i porównuje podstawowe zagadnienia teoretyczne dotyczące różnych podejść psychologicznych
Literatura
W cyklu 2021/22_L:
Hock, R. (2003). 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii. Gdańsk: GWP |
W cyklu 2022/23_L:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
brak |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: