WM: Umacnianie "ja": samoocena, narcyzm, roszczeniowość WF-PS-N-UJA
1. Umacnianie „ja”: definicja, formy, przejawy
2. Overclaiming i efekt bycia lepszym niż przeciętnie
3. Samoocena jako cecha, stan i motyw. Formy samooceny. Samoocena ogólna i specyficzna, jawna i utajona, indywidualna, interpersonalna i grupowa. Międzykulturowe badania nad samooceną
4. Funkcje samooceny: teorie socjometru, opanowywania trwogi, realizacji celów
5. Zniekształcenia samooceny i sposoby jej podnoszenia. Model utrzymywania samooceny. Homeostatyczna natura samooceny i jej zaburzenia
6. Narcyzm: definicja, historia pojęcia. Narcyzm jako zaburzenie osobowości. Związek narcyzmu z innymi zaburzeniami osobowości
7. Narcyzm w ujęciu społeczno-osobowościowym. Formy narcyzmu: nadwrażliwy i wielkościowy, sprawczy i podatny na zranienie. Podejścia badawcze
8. Narcyzm kolektywny. „Ciemna triada” osobowości
9. Funkcjonowanie osób narcystycznych: dobrostan, funkcjonowanie w związkach, pro- i antyspołeczność
10. Narcyzm w perspektywie międzykulturowej
11. Roszczeniowość: definicja i formy. Modele roszczeniowości
12. Przyczyny i skutki wysokiej roszczeniowości
13. Funkcjonowanie społeczne osób roszczeniowych. Roszczeniowość w związkach, roszczeniowość w pracy
14. Roszczeniowość jako składnik kultury narzekania. Badania międzykulturowe nad zjawiskiem roszczeniowości
15. Autoprezentacja jako umacnianie „ja”. Asertywne i obronne techniki autoprezentacji jako promocja self i ochrona self. Samoutrudnianie
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: fakultatywny dowolnego wyboru | W cyklu 2021/22_Z: obowiązkowy |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
wiedza:
1. rozumie podstawowe zjawiska powiązane z umacnianiem ja
2. zna podstawowe teorie dotyczące samooceny, roszczeniowości i narcyzmu
3. rozumie znaczenie samooceny, roszczeniowości i narcyzmu dla funkcjonowania intrapsychicznego i społecznego jednostki
umiejętności
1. Czyta ze zrozumieniem artykuły odnoszące się do umacniania ja
2. Identyfikuje przejawy umacniania ja u siebie i w swoim otoczeniu
3. Projektuje proste badania dotyczące umacniania ja
kompetencje
1. Jest wrażliwy na niesprawiedliwość społeczną
2. Potrafi asertywnie dyskutować
3. Docenia poglądy innych
4. Jest otwarty na odmienne od własnych opinie
Kryteria oceniania
test końcowy
Ocena zależna od zdobytej punktacji:
0-25: ndst
26-30: dst
31-35: dst+
36-40: db
41:45: db+
46-50: bdb
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: