Teorie umysłu WF-PS-N-TUMS
OPIS KURSU: Ludzie podejmowali próby opisania umysłu i zasad, według których on funkcjonuje. Koncepcje formułowane początkowo na gruncie nauk filozoficznych i biologicznych, w XIX w. zaczęto zastępować koncepcjami psychoanalitycznymi. Gwałtowny rozwój nauk w XX wieku radykalnie zmienił sposób podejścia do ludzkiego organizmu. Wytyczyły one nowe interdyscyplinarne podejście do badań nad czynnościami poznawczymi człowieka, w którym nauki biologiczne, psychologiczne i kognitywistyczne wzajemnie się uzupełniają.
Na zajęciach skoncentrujemy się na sposobach badania umysłu i tworzonych na tej podstawie koncepcjach.
Cele zajęć i efekty kształcenia: Zapoznanie z teoriami umysłu oraz z historią poglądów na temat funkcjonowania mózgu i człowieka. Przedstawiona zostanie również historia tworzenia interdyscyplinarnych koncepcji i modeli umysłu.
Forma pracy:
>> Wykład połączony z dyskusją
>> Ćwiczenia: zadanie do wykonania w grupach / dyskusja / projekt zaliczeniowy
E-Learning
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student wie czym zajmują się neuronauki oraz filozofia umysłu, jak się kształtowały, zna główne zagadnienia omawiane w ramach nauk z obszaru neurobiologii. Student ma orientację w głównych osiągnięciach współczesnej neuronauki.
Umiejętności: student interpretuje wiadomości z obszaru neuronauk, potrafi ocenić ich wartość poznawczą. Umie uzasadnić możliwość zajmowania się wybranymi zagadnieniami umysłowymi w kontekście nauk psychologicznych.
Kompetencje: jest otwarty na możliwość racjonalnej interpretacji odkryć i osiągnięć neuronauk.
Kryteria oceniania
Wykład - zaliczenie:
>> dopuszczenie do egzaminu = pozytywne zaliczenie ćwiczeń
>> uzyskanie pozytywnej oceny z testu egzaminacyjnego
Ćwiczenia - zaliczenie:
>> uzyskanie pozytywnej oceny wynikającej z
- co najmniej 80% obecności
- rozwiązania wszystkich zadań problemowych
- przygotowania projektu zaliczeniowego
Literatura
Propozycje:
Umysł matematyczny, Brożek Bartosz, Hohol Mateusz, Copernicus Center Press 2015.
Umysł, gramatyka, ewolucja, Szymon Wróbel, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010.
Wyjaśnić umysł. Struktura teorii neurokognitywnych, Mateusz Hohol, Copernicus Center Press, 2017.
Potęga mózgu. Jak ewolucja życia społecznego kształtowała ludzki umysł, Robin Dunbar, John Gowlett, Clive Gamble, Copernicus Center Press, 2017.
Mózg na nowo odkryty, Krzysztof Jodzio, Difin, 2017.
Mózg. Fascynacje, problemy, tajemnice, Jerzy Vetulani, Homini, 2014.
Bremer J., Jak to jest być świadomym. Analityczne teorie umysłu a problem neuronalnych podstaw świadomości, IFiS PAN 2005.
Chlewiński Z. (red.) , Modele umysłu, PWN 1999.
Chmielecki A., Między mózgiem i świadomością, Warszawa 2001.
Crick F., Zdumiewająca hipoteza, Prószyński i S-ka 1997.
Hetmański M., Umysł a maszyny. Krytyka obliczeniowej teorii umysłu, Lublin 2000.
Kim J., Umysł w świecie fizycznym, Wyd. IFiS PAN 2003.
Koch Ch., Neurobiologia na tropie świadomości, WUW 2008.
Nagel T., Pytania ostateczne, Aletheia 1997.
Neumann J von., Maszyna matematyczna i mózg ludzki, Warszawa 1963.
Piłat R., Umysł jako model świata, Warszawa 1999.
Searle J., Umysł, mózg i nauka, PWN 1995.
Aktualna literatura zostanie podana podczas zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: