Translatorium WF-PS-N-TRA
Zajęcia mają na celu nauczenie studentów samodzielnego tłumaczenia i naukowego wykorzystania anglojęzycznych tekstów z psychologii. Artykuły mogą być rozszerzeniem wiedzy dot. tych aspektów psychologii, które były omawiane na zajęciach w poprzednich latach. W ramach translatoriów zadaniem studentów będzie zapoznanie się z tekstem oraz przetłumaczenie go na język polski na własne potrzeby.
Tłumaczenie nie musi być poprawne pod kątem zasad, ale zrozumiałe dla studenta i prowadzącego. W tym celu musi on znać polskie tłumaczenie poszczególnych słów. Niektóre terminy będą przetłumaczone przez prowadzącego zajęcia. Znajomość terminologii danego artykułu będzie sprawdza w formie cząstkowych kolokwiów online.
Introducing Psychology
Psychological Science
Brain and Behavior
Learning
Vision and Perception
Memory and Cognition
Intelligence and Language
Growing and Developing
Personality
Psychology in Our Social Lives
Defining Psychological Disorders
Treating Psychological Disorders
W cyklu 2021/22_L:
Zajęcia mają na celu nauczenie studentów samodzielnego tłumaczenia i naukowego wykorzystania anglojęzycznych tekstów z psychologii. Artykuły stanowią rozszerzenie wiedzy dotyczącej różnych obszarów psychologii, które były omawiane na zajęciach w poprzednich latach. W ramach niniejszych zajęć zadaniem studentów będzie zapoznanie się z treścią artykułów naukowych, przesłanie streszczeń oraz przygotowanie krótkiego artykułu i prezentacji multimedialnej na wybrany temat. |
W cyklu 2022/23_L:
Zajęcia mają na celu nauczenie studentów samodzielnego tłumaczenia i naukowego wykorzystania anglojęzycznych tekstów z psychologii. Artykuły stanowią rozszerzenie wiedzy dotyczącej różnych obszarów psychologii, które były omawiane na zajęciach w poprzednich latach. W ramach niniejszych zajęć zadaniem studentów będzie zapoznanie się z treścią artykułów naukowych, przesłanie streszczeń oraz przygotowanie krótkiego artykułu i prezentacji multimedialnej na wybrany temat. |
W cyklu 2023/24_L:
Zajęcia mają na celu nauczenie studentów samodzielnego tłumaczenia i naukowego wykorzystania anglojęzycznych tekstów z psychologii. Artykuły stanowią rozszerzenie wiedzy dotyczącej różnych obszarów psychologii, które były omawiane na zajęciach w poprzednich latach. W ramach niniejszych zajęć zadaniem studentów będzie zapoznanie się z treścią artykułów naukowych, przesłanie streszczeń oraz przygotowanie krótkiego artykułu i prezentacji multimedialnej na wybrany temat. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: |
Efekty kształcenia
Wiedza - student posiada znajomość podstawowych i zaawansowanych zwrotów angielskich charakterystycznych dla psychologii anglosaskiej, prawidłowo tłumaczy i rozumie teksty naukowe w j. angielski z psychologii, wskazuje wyniki badań w j. angielskim uzasadniające poszczególne stanowiska teoretyczne charakterystyczne dla psychologii anglosaskiej.
Umiejętności - potrafi zinterpretować teksty naukowe i artykuły empiryczne w j. angielskim; umie wyszukać i wyselekcjonować źródła naukowe w j. angielskim , które posłużą mu do wzbogacania swojej wiedzy i umiejętności, potrafi dobrać odpowiednie teksty naukowe w j. angielskim do oceny funkcji psychologicznych kierowców potrzebnych do bezpiecznego przemieszczania.
Kompetencje - dąży do naukowego i zgodnego z regułami metodologii zbierania danych empirycznych w j. angielskim, zachowując krytycyzm wobec istniejących interpretacji, ma świadomość ograniczeń zarówno językowych jak badawczych istniejących w psychologii.
ECTS:
udział w zajęciach: 20
przygotowanie prezentacji na temat konferencji naukowej w j. angielskim: 20
przygotowanie tłumaczenia artykułu naukowego z j. angielskiego: 20
przygotowanie do zaliczenia (wraz z lekturą obowiązkową): 30
Suma godzin: 90 [90:30=3] LICZBA ECTS: 3
Kryteria oceniania
Kryteria: Wiedza (PS_W02, PS_W04):
- na ocenę 2 (ndst.): student nie zna i nie rozumie podstawowych i zaawansowanych zwrotów angielskich charakterystycznych dla artykułów naukowych psychologii anglosaskiej. Nieprawidłowo tłumaczy i rozumie teksty naukowe z psychologii w j. angielskim, w tym poszczególne stanowiska teoretyczne charakterystyczne dla psychologii anglosaskiej. Nie potrafi wskazać mocne i słabe strony tłumaczonych artykułów naukowych z j. angielskiego
- na ocenę 3 (dst.): student zna i rozumie podstawowe i zaawansowane zwroty angielskie charakterystyczne dla artykułów naukowych w psychologii anglosaskiej. Prawidłowo tłumaczy i rozumie teksty naukowe z psychologii w j. angielskim, w tym poszczególne stanowiska teoretyczne charakterystyczne dla psychologii anglosaskiej. Dość poprawnie potrafi wskazać mocne i słabe strony tłumaczonych artykułów naukowych z j. angielskiego. Wymaga jednak asystowania ze strony prowadzącego zajęcia.
- na ocenę 4 (dobry): student dobrze zna i rozumie podstawowe i zaawansowane zwroty angielskie charakterystyczne dla artykułów naukowych w psychologii anglosaskiej. Dobrze tłumaczy i rozumie teksty naukowe z psychologii w j. angielskim, w tym poszczególne stanowiska teoretyczne charakterystyczne dla psychologii anglosaskiej, a także właściwie potrafi wskazać mocne i słabe strony tłumaczonych artykułów naukowych z j. angielskiego.
– na ocenę 5 (bdb.): student bardzo dobrze zna i rozumie podstawowe i zaawansowane zwroty angielskie charakterystyczne dla artykułów naukowych w psychologii anglosaskiej. Bardzo dobrze tłumaczy i rozumie teksty naukowe z psychologii w j. angielskim, w tym poszczególne stanowiska teoretyczne charakterystyczne dla psychologii anglosaskiej, a także właściwie bardzo trafnie wskazać mocne i słabe strony tłumaczonych artykułów naukowych z j. angielskiego.
Na ocenę końcową składają się:
1. Ocena z prezentacji PowerPoint na temat konferencji naukowej z psychologii.
2. Ocena aktywności w trakcie trwania zajęć.
3. Ocena z jakości tłumaczenia artykułu naukowego z j. angielskiego.
Obecności: dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Nadmiarowe nieobecności muszą zostać odpracowane w formie uzgodnionej z prowadzącą przed zapowiedzianym terminem egzaminu semestralnego. Nieodpracowanie nieobecności wiąże się z niedopuszczeniem do egzaminu. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną trzech ocen cząstkowych. Warunkiem zaliczenia kolokwium jest uzyskanie minimum 60% punktów.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Poszczególne artykuły dostępne do tłumaczenia będą podane w e-learningu i w odpowiednim translatorium poniżej.
Strony internetowe, które mogą być pomocne dla wszystkich grup translatorium:
http://www.apa.org/psycarticles/
http://psychlib.princeton.edu/links.htm
http://www.psychologytoday.com/
Alaimo, C. A. (2010, April 11). Psychiatric service dogs use senses to aid owners. Arizona Daily Star. Retrieved fromhttp://azstarnet.com/news/local/article_d24b5799-9b31-548c-afec-c0160e45f49c.html;
Allen, K.W. (1996). Chronicnailbiting: Acontrolledcomparisonofcompetingresponseandmildaversion treatments. Behaviour Research and Therapy, 34, 269–272. doi:10.1016/0005-7967(95)00078-X
American Group Psychotherapy Association. (2000). About group psychotherapy. Retrieved from http://www.groupsinc.org/group/consumersguide2000.html
AmericanPsychiatricAssociation.(2013).Diagnosticandstatisticalmanualofmentaldisorders (5thed.). Washington, DC: Author. http://www.apa.org/ethics/code/index.aspx?item=7#402
Beck, J. S. (1995). Cognitive therapy: Basics and beyond. New York, NY: Guilford Press.
Beck, N. A. Reilly-Harrington, & L. Gyulai (Eds.), Bipolar disorder: A cognitive therapy approach (pp. 79–100). Washington, DC: American Psychological Association. doi:10.1037/10442-004
Biedermann, F., & Fleischhacker, W. W. (2009). Antipsychotics in the early stage of development. Current Opinion
Psychiatry, 22, 326–330. Butler A. C., Chapman, J. E., Forman, E. M., Beck, A. T. (2006). The empirical status of cognitive-behavioral therapy: A review of meta-analyses. Clinical Psychology Review, 26(1), 17–31. doi:10.1016/j.cpr.2005.07.003.
Crits-Christoph, P., Gibbons, M. B., Losardo, D., Narducci, J., Schamberger, M., & Gallop, R. (2004). Who benefits from brief psychodynamic therapy for generalized anxiety disorder? Canadian JournalofPsychoanalysis,12,301– 324.
Cuijpers, P., van Straten, A., Andersson, G., & van Oppen, P. (2008). Psychotherapy for depression in adults: A meta-analysis of comparative outcome studies. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 76(6), 909–922.
Ellis, A. (2004). Why rational emotive behavior therapy is the most comprehensive and effective form of behavior therapy. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 22, 85–92.
Granholm,E.,McQuaid,J.R.,Link,P.C.,Fish,S.,Patterson,T.,&Jeste,D.V.(2008).Neuropsychological predictors of functional outcome in cognitive behavioral social skills training for older people with schizophrenia. Schizophrenia Research, 100, 133–143. doi:10.1016/j.schres.2007.11.032.
Healy, D., & Whitaker, C. J. (2003). Antidepressants and suicide: Risk-benefit conundrums. Journal of Psychiatry & Neuroscience, 28, 331–339.
Herbert, J. D., Gaudini, B. A., Rheingold, A. A., Myers, V. H., Dalrymple, K., & Nolan, E. M. (2005). Social skills training augments the effectiveness of cognitive behavioral group therapy for social anxiety disorder. Behavior Therapy, 36, 125–138.
Hollon, S. D., Thase, M. E., & Markowitz, J. C. (2002). Treatment and prevention of depression. Psychological Science in the Public Interest, 3, 39–77.
Kellner,C.H.,Fink,M.,Knapp,R.,Petrides,G.,Husain,M.,Rummans,T.,...Malur,C.(2005).Relief of expressed suicidal intentby ECT:AconsortiumforresearchinECTstudy.TheAmericanJournalofPsychiatry, 162(5),977–982.
Kowatch, R. A., Suppes, T., Carmody, T. J., Bucci, J. P., Hume, J. H., Kromelis, M.,...Rush, A. J. (2000). Effect size of lithium, divalproex sodium, and carbamazepine in children and adolescents with bipolar disorder. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 39, 713–20.
Leahy, R. L. (2003). Cognitive therapy techniques: A practitioner’s guide. New York, NY: Guilford Press. Levenson, H. (2010). Brief dynamic therapy. Washington, DC: American Psychological Association.
Lieberman, J., Stroup, T., McEvoy, J., Swartz, M., Rosenheck, R., Perkins, D.,...Lebowitz, B. D. (2005). Effectiveness of antipsychotic drugs in patients with chronic schizophrenia. New England Journal of Medicine, 353(12), 1209.
Lorber, J. (2010, April 3). For the battle-scarred, comfort at leash’s end. The New York Times. Retrieved from http://www.nytimes.com/2010/04/04/us/04dogs.html;
Louik, C., Lin, A. E., Werler M. M., Hernandez, S., & Mitchell, A. A. (2007). First-trimester use of selective
McBride, C., Farvolden, P., & Swallow, S. R. (2007). Major depressive disorder and cognitive schemas. In L.P. Riso, P. L.duToit,D.J.Stein,&J.E.Young(Eds.),Cognitiveschemasandcorebeliefsinpsychological problems:A scientist-practitioner guide (pp. 11–39). Washington, DC: American Psychological Association.
National Sleep Foundation. (2008). Sleep in America poll. Retrieved from http://www.sleepfoundation.org/sites/default/files/2008%20POLL%20SOF.PDF.
Nemeroff, C., Mayberg, H., Krahl, S., McNamara, J., Frazer, A., Henry, T.,...Brannan, S. (2006). VNS therapy in treatment-resistant depression: Clinical evidence and putative neurobiological mechanisms. Neuropsychopharmacology, 31(7), 1345–1355.
Norcross, J. C., Hedges, M., & Castle, P. H. (2002). Psychologists conducting psychotherapy in 2001: A study of the Division 29 membership. Psychotherapy: Theory, Research, Practice, Training, 39(1), 97-102.
Odendaal, J. S. J. (2000). Animal-assisted therapy—Magic or medicine? Journal of Psychosomatic Research, 49(4), 275–280.
Prochaska, J. O., & Norcross, J. C. (2007). Systems of psychotherapy: A transtheoretical analysis (6th ed.). Pacific Grove, CA: Brooks/Cole.
Rado,J.,Dowd,S.M.,&Janicak,P.G.(2008). Theemergingroleoftranscranialmagneticstimulation(TMS)for treatment of psychiatric disorders. Directions in Psychiatry, 28(4), 315–332.
Rogers, C. (1980). A way of being. New York, NY: Houghton Mifflin.
Ruwaard, J., Broeksteeg, J., Schrieken, B., Emmelkamp, P., & Lange, A. (2010). Web-based therapist-assisted cognitive behavioral treatment of panic symptoms: A randomized controlled trial with a three-year follow-up. Journal of Anxiety Disorders, 24(4), 387–396.
Sackeim, H. A., Prudic, J., Fuller, R., Keilp, J., Philip, W., Lavori, P. W., & Olfson, M. (2007). The cognitive effects of electroconvulsive therapy in community settings. Neuropsychopharmacology, 32, 244–254. doi:10.1038/sj.npp.1301180
Scattone,D.(2007). Socialskillsinterventionsforchildrenwithautism.Psychologyintheschools,44,717–726. Schwartz, A. N. (2008, March 16). Psychiatric service dogs, very special dogs, indeed. Dr. Schwartz’s Weblog.
Retrieved from http://www.mentalhelp.net/poc/view_doc.php?type=doc&id=14844
Shadish, W. R., & Baldwin, S. A. (2002). Meta-analysis of MFT interventions. In D. H. Sprenkle (Ed.), Effectiveness researchinmarriageandfamilytherapy(pp.339–370).Alexandria,VA:AmericanAssociationfor Marriageand Family Therapy.
Shedler, J. (2010). The efficacy of psychodynamic psychotherapy. American Psychologist, 65(2), 98–109. Shim, J. (2008, January 29). Dogs chase nightmares of war away. CNN. Retrieved from http://edition.cnn.com/2008/LIVING/personal/01/29/dogs.veterans;
Simon,G.E., Savarino,J.,Operskalski,B.,&Wang,P.S.(2006).Suicideriskduringantidepressanttreatment. American Journal of Psychiatry, 163, 41–47. doi:10.1176/appi.ajp.163.1.41
Turner,E.H.,Matthews,A. M.,Linardatos,E.,Tell,R.A.,&Rosenthal,R.(2008).Selectivepublicationof antidepressant trials and its influence on apparent efficacy. New England Journal of Medicine, 358(3), 252–60.
U.S. Department of Health and Human Services. (1999). Mental health: A report of the surgeon general. Washington, DC: U.S. Government Printing Office.
Valenstein, E. (1986). Great and desperate cures: The rise and decline of psychosurgery and other radical treatments for mental illness. New York, NY: Basic Books.
Weissberg, R. P., Kumpfer, K. L., & Seligman, M. E. P. (2003). Prevention that works for children and youth: An introduction. American Psychologist, 58(6–7), 425–432.
Werner, E. E., & Smith, R. S. (1992). Overcoming the odds: High risk children from birth to adulthood. New York, NY: Cornell University Press.
Wilson,D.B.,Gottfredson,D.C.,&Najaka,S.S.(2001).School-basedprevention ofproblembehaviors:Ameta- analysis. Journal of Quantitative Criminology, 17(3), 247–272.
Wolpe J. (1973). The practice of behavior therapy. New York, NY: Pergamon.
World Health Organization. (2004). Prevention of mental disorders: Effective interventions and policy options: Summary report. Retrieved from http://www.who.int/mental_health/evidence/en/Prevention_of_Mental_Disorders.pdf
Xia, G., Gajwani, P., Muzina, D.J., Kemp, D.E., Gao, K., Ganocy, S.J., & Calabrese, J.R. (2008). Treatment-emergent mania in unipolar and bipolar depression: focus on repetitive transcranial magnetic stimulation. International Journal of Neuropsychopharmacology, 11(1), 119-130.
W cyklu 2021/22_L:
Literatura podana będzie w e-learningu oraz podczas zajęć. |
W cyklu 2022/23_L:
Literatura podana będzie w e-learningu oraz podczas zajęć. |
W cyklu 2023/24_L:
Literatura podana będzie w e-learningu oraz podczas zajęć. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Znajomość języka angielskiego min. na poziomie B2. |
W cyklu 2022/23_L:
Znajomość języka angielskiego min. na poziomie B2. |
W cyklu 2023/24_L:
Znajomość języka angielskiego min. na poziomie B2. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: