Antropologiczna psychologia rozwoju w dorosłości WF-PS-N-RC2
1.Psychologia rozwojowa a psychologia biegu życia
2. Rozwój i zmiana w dorosłości
4. Główne teorie i koncepcje rozwoju w biegu życia, ze szczególnym uwzględnieniem dorosłości (Buehler, Havighurst, Levinson, Erikson i in.)
5. Kryzysy rozwojowe
6. Rozwój człowieka dorosłego w ujęciu personalistycznym/egzystencjalno-fenomenologicznym
7. Rozwój poznawczy w dorosłości
8. Psychologiczne koncepcje mądrości
9. Rozwój moralny w biegu życia (Piaget, Kohlberg)
10. Rozwój i statusy tożsamości
11. Rozwój osobowości człowieka dorosłego. Dojrzałość osobowa i moralna
12. Charakterystyka wczesnej dorosłości
13. Średnia dorosłość. Kryzys przełomu połowy życia
14. Późna dorosłość - starzenie się i starość
15. Kres doczesnego życia. Umieranie. Śmierć. Żałoba
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty wiedzy
- zna podstawowe teorie rozwoju człowieka w biegu życia
- umie scharakteryzować poszczególne okresy rozwojowe w dorosłości i kryzysy rozwojowe
- charakteryzuje rozwój człowieka dorosłego w poszczególnych sferach: poznawczej, emocjonalnej, osobowości, moralności
Efekty umiejętności
- rozróżnia zmiany rozwojowe od nierozwojowych
- analizuje zachowania człowieka dorosłego pod kątem okresu rozwojowego w jakim on jest
- porównuje poszczególne etapy dorosłości pod kątem rozwoju w poszczególnych sferach.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny: test jednokrotnego wyboru (30 pytań). Próg zaliczenia: 60% odpowiedzi poprawnych. Czas na udzielenie odpowiedzi: 30 minut.
Możliwość podniesienia oceny w przypadku wyróżniającej się frekwencji (nie więcej niż dwa wykłady opuszczone). Nie dotyczy to ocen: 2 (ndst) i 5 (bdb).
Literatura
Oprócz treści wykładów obowiązkowa literatura do egzaminu:
1) Trempała, J. (red.)(2011). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: PWN, rozdziały: 11, 12, 13, 17,19.
2) Lipska, A., Zagórska, W. (2011). „Stająca się dorosłość” w ujęciu Jeffreya J. Arnetta jako rozbudowana faza liminalna rytuału przejścia. Psychologia Rozwojowa, 1, 9-21. DOI: 10.4467/20843879PR.11.001.0174
3) Zagórska, W. (2007). Integracja postformalna poznania i emocji jako warunek dojrzałości osobowej. W: E. Dryll i M. Czerwińska-Jasiewicz (red.), Rozważania o rozwoju i wychowaniu (s. 17-30). Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.
4) Zagórska, W., Lipska, A. (2015). Rytuały rodzinne. Koncepcje, badania, funkcje psychologiczne. Psychologia Rozwojowa, (20)2, 11-25. DOI: 10.4467/20843879PR.15.007.3479
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: