Psychologia zdrowia i stresu WF-PS-N-PZS
Celem zajęć będzie zapoznanie studentów z stanem współczesnej wiedzy na temat psychologii zdrowia. Podczas zajęć zostaną zaprezentowane: definicje psychologii zdrowia, modele stosowane w psychologii zdrowia i modele zachowań zdrowotnych, czynniki wpływające pozytywnie na zdrowie oraz formy pomocy psychologicznej stosowanej w obszarze psychologii zdrowia. Ponadto przedstawione zostaną trzy sposoby rozumienia stresu oraz strategie radzenia sobie z nim oraz omówione zostaną konsekwencje doświadczania stresu, szczególnie przewlekłego, dla organizmu.
W cyklu 2022/23_L:
Celem zajęć będzie zapoznanie studentów z stanem współczesnej wiedzy na temat psychologii zdrowia. Podczas zajęć zostaną zaprezentowane: definicje psychologii zdrowia, modele stosowane w psychologii zdrowia i modele zachowań zdrowotnych, czynniki wpływające pozytywnie na zdrowie oraz formy pomocy psychologicznej stosowanej w obszarze psychologii zdrowia. Ponadto przedstawione zostaną trzy sposoby rozumienia stresu oraz strategie radzenia sobie z nim oraz omówione zostaną konsekwencje doświadczania stresu, szczególnie przewlekłego, dla organizmu. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PS_W13 student zna i rozumie, jakie jest znaczenie stresu, kryzysów, konfliktów w życiu człowieka oraz posiada wiedzę na temat zapobiegania i przeciwdziałania tym zjawiskom.
PS_W14 student zna i rozumie, jak analizować i interpretować rolę czynników sprzyjających zachowaniom zdrowotnym, uzależnieniom, zapobieganiu potencjalnym zaburzeniom rozwoju i patologii w zakresie procesów psychicznych.
PS_U12 student potrafi zaplanować i przeprowadzić oddziaływania psychoprofilaktyczne i psychoedukacyjne.
PS_K04 student jest gotów do organizowania szkoleń prezentujących problemy psychologiczne oraz analizowania praktycznych zagadnień psychologicznych.
Kryteria oceniania
Wiedza
-na ocenę 5: Student będzie posiadał bogatą wiedzę na temat wybranych zagadnień z zakresu psychologii zdrowia i psychologii stresu.
-na ocenę 4: Student będzie posiadał dość bogatą wiedzę na temat wybranych zagadnień z zakresu psychologii zdrowia i psychologii stresu.
-na ocenę 3: Student będzie posiadał niewielką, aczkolwiek wystarczającą wiedzę na temat wybranych zagadnień z zakresu psychologii zdrowia i psychologii stresu.
-na ocenę 2: Student nie będzie posiadał wystarczającej wiedzy na temat wybranych zagadnień z zakresu psychologii zdrowia i psychologii stresu.
Umiejętności
-na ocenę 5: Student będzie posiadał bardzo dużą umiejętność identyfikowania pojawiających się w otoczeniu problemów, które można rozwiązać z perspektywy psychologii zdrowia lub psychologii stresu.
-na ocenę 4: Student będzie posiadał dość dużą umiejętność identyfikowania pojawiających się w otoczeniu problemów, które można rozwiązać z perspektywy psychologii zdrowia lub psychologii stresu.
-na ocenę 3: Student będzie posiadał niewielką, chociaż wystarczającą umiejętność identyfikowania pojawiających się w otoczeniu problemów, które można rozwiązać z perspektywy psychologii zdrowia lub psychologii stresu.
-na ocenę 2: Student nie będzie posiadał wystarczającej umiejętności identyfikowania pojawiających się w otoczeniu problemów, które można rozwiązać z perspektywy psychologii zdrowia lub psychologii stresu.
Kompetencje
-na ocenę 5: Student będzie potrafił bardzo sprawnie rozmawiać z osobami u których pojawiają się problemy psychiczne i egzystencjalne z perspektywy psychologii zdrowia lub psychologii stresu.
-na ocenę 4: Student będzie potrafił dość sprawnie rozmawiać z osobami u których pojawiają się problemy psychiczne i egzystencjalne z perspektywy psychologii zdrowia lub psychologii stresu.
-na ocenę 3: Student będzie potrafił w niewielkim, chociaż wystarczającym stopniu rozmawiać z osobami u których pojawiają się problemy psychiczne i egzystencjalne z perspektywy psychologii zdrowia lub psychologii stresu.
-na ocenę 2: Student nie będzie potrafił rozmawiać z osobami rozmawiać z osobami u których pojawiają się problemy psychiczne i egzystencjalne z perspektywy psychologii zdrowia lub psychologii stresu.
Literatura
1. Heszen, I., Sęk, H. (2007). Psychologia zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
3. Heszen-Niejodek I (2000) Psychologiczne problemy chorych somatycznie. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. (tom 3, s. 513-531). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
4. Heszen-Niejodek I (2021) Psychologia stresu. Warszawa: Akademia Psychologii.
5. Heszen-Niejodek I, Wrześniewski K (2000) Udział psychologii w rozwiązywaniu problemów zdrowia somatycznego. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (tom 3, s. 443-492). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
W cyklu 2022/23_L:
1. Heszen, I., Sęk, H. (2007). Psychologia zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: