Praca z grupą – część praktyczna WF-PS-N-PZGCP
Celem zajęć jest:
1. Przedstawienie podstawy teorii szkoleń.
- charakterystyka różnych form pracy z grupą (warsztat, szkolenie, trening);
- proces grupowy a proces edukacyjny ;
- zadania trenera na poszczególnych etapach procesu edukacyjnego;
- cykl Kolba (etapy uczenia się przez doświadczenie).
2. Zapoznanie studentów z zasadami i technikami pracy warsztatowej z małą grupą.
- zasady i formy wprowadzania kontraktu;
- ćwiczenia budujące dobry klimat w grupie;
- techniki aktywizacji grupy;
- czynniki, którymi należy kierować się przy wyborze metod;
- specyfika pracy w różnych grupach docelowych (dzieci, młodzież, dorośli, wybrane grupy zawodowe).
3. Przekazanie wiedzy nt. projektowania scenariuszy zajęć.
- zasady konstruowania scenariuszy zajęć psychoedukacyjnych;
- zaprojektowanie własnego scenariusza.
4. Rozwijanie umiejętności prowadzenia zajęć metodami aktywnymi.
- prowadzenia wybranych fragmentów scenariuszy opracowanych scenariuszy zajęć .
5. Nabywanie umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami podczas prowadzenia warsztatów.
- zaprezentowanie technik i sposobów reagowania w trudnych sytuacjach w pracy z grupą.
- możliwość przećwiczenia wybranych sytuacji.
6. Zdobycie doświadczeń w roli trenera
- przeprowadzenie zajęć warsztatowych dla dzieci i/lub młodzieży.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: fakultatywny dowolnego wyboru | W cyklu 2020/21_L: obowiązkowy |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W obszarze wiedzy:
student potrafi wymienić i scharakteryzować różne formy pracy z grupą;
student wie czym jest proces grupowy i proces edukacyjny;
student zna etapy uczenia się przed doświadczenie;
student zna zasady projektowania warsztatu i jego struktury;
student zna techniki i metody reagowania w sytuacjach trudnych w pracy z grupą;
student ma świadomość własnych mocnych stron i trudności w pracy trenerskiej.
W obszarze umiejętności:
student potrafi konstruować programy warsztatów;
student potrafi przeprowadzić 5-godzinny warsztat dla wybranej grupy docelowej;
student potrafi adekwatnie reagować w trudnych sytuacjach w pracy z grupą.
W obszarze kompetencji:
student ma świadomość, na czym polega rola trenera warsztatów psychoedukacyjnych;
student jest otwarty na samodzielnie zaprojektowanie programów warsztatów;
student chętnie podejmie się samodzielnego prowadzenia warsztatów psychoedujacyjnych dla wybranych grup.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
1. Opracowanie scenariusza warsztatów psychoedukacyjnych dla uczniów (5 godz. lekcyjnych) wg. schematu zaproponowanego przez prowadzącego.
2. Przeprowadzenie warsztatów w wybranej szkole (w trakcie semestru).
3. Sprawozdanie - raport z realizacji zajęć wg. podanego wzoru.
4. Obecność na zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecność).
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Łaguna, M. (2004). Szkolenia. Jak je prowadzić, by.... Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
2. Łaguna, M., Fortuna, P. (2009). Przygotowanie szkolenia czyli jak dobry początek prowadzi do sukcesu. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
1. Jarmuż, S., Witkowski, T. (2004). Podręcznik trenera. Praktyka prowadzenia szkoleń. Wrocław: Moderator.
2. Clark, R.C. (2014). Szkolenia oparte na dowodach. Poradnik dla trenerów. Wrocław: Wydawnictwo Bez Maski.
3. Niemczyk, A. (2012). Trener skuteczny. Procedury dla prowadzących szkolenia. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
4. Woźniak, J. (2013). Ocenianie efektów szkolenia czyli metody i problemy ewaluacji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Literatura dodatkowa:
1. Bramley, P. (2001). Ocena efektywności szkoleń. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
2. Kirkpartic, D. (2001). Ocena efektywności szkoleń. Warszawa: Wydawnictwo Studio Emka.
3. Bee, F., Bee, R., (2004)]. Narzędzia do oceny efektywności szkoleń. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
4. Rae, L. (2004). Ocena pracy szkoleniowca, Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
5. Rae, L. (2004). Planowanie i projektowanie szkoleń. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
6. Silberman, M. (2004). Metody aktywizujące w szkoleniach. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
7. Rae, L. (2006). Efektywne szkolenie. Techniki doskonalenia umiejętności trenerskich. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
8. Boydell, T., Leary, M., (2001). Identyfikacja potrzeb szkoleniowych. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
9. Buldioski, G., Grimaldi, C., Mitter, S., Titley, G., Wagner, G. (2002). Zasadnicze elementy szkolenia. Pakiet szkoleniowy. Seria T-kit, Strasbourg: Publikacje Rady Europy.
10. Szymczak, W. F., Wański, T. (2011). Profesjonalni trenerzy, czyli jak planować i osiągać długotrwałe rezultaty. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: