Psychologia zaburzeń psychicznych człowieka dorosłego WF-PS-N-PZCD
Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom całościowego spojrzenia na problemy psychiczne z perspektywy, która uwzględnia nowe koncepcje i odkrycia. Zapoznanie studentów z całościowym kontekstem występowania zaburzeń psychicznych z perspektywy biopschospołęcznej. Przedstawione zaburzenia będą prezentowane z poziomu istotnych aspektów takich jak: 1) obraz kliniczny zaburzenia ( opis objawów i towarzyszących zjawisk; 2) czynników mających udział w rozwoju zaburzenia; 3) metod leczenia. Analizowane będą dane świadczące o wpływach biologicznych, psychospołecznych, społeczno- kulturowych. Studenci będą doskonalić umiejętności rozpoznawania czynników mających udział w rozwoju zaburzenia.
W cyklu 2022/23_L:
Przedstawienie studentom całościowego spojrzenia na problemy psychiczne z perspektywy, która uwzględnia nowe koncepcje i odkrycia. Zapoznanie studentów z całościowym kontekstem występowania zaburzeń psychicznych z perspektywy biopschospołęcznej. Przedstawione zaburzenia będą prezentowane z poziomu istotnych aspektów takich jak: 1) obraz kliniczny zaburzenia ( opis objawów i towarzyszących zjawisk; 2) czynników mających udział w rozwoju zaburzenia; 3) metod leczenia. Analizowane będą dane świadczące o wpływach biologicznych, psychospołecznych, społeczno- kulturowych |
W cyklu 2023/24_L:
Przedstawienie studentom całościowego spojrzenia na problemy psychiczne z perspektywy, która uwzględnia nowe koncepcje i odkrycia. Zapoznanie studentów z całościowym kontekstem występowania zaburzeń psychicznych z perspektywy biopschospołęcznej. Przedstawione zaburzenia będą prezentowane z poziomu istotnych aspektów takich jak: 1) obraz kliniczny zaburzenia ( opis objawów i towarzyszących zjawisk; 2) czynników mających udział w rozwoju zaburzenia; 3) metod leczenia. Analizowane będą dane świadczące o wpływach biologicznych, psychospołecznych, społeczno- kulturowych. Studenci będą doskonalić umiejętności rozpoznawania czynników mających udział w rozwoju zaburzenia. |
W cyklu 2024/25_L:
Przedstawienie studentom całościowego spojrzenia na problemy psychiczne z perspektywy, która uwzględnia nowe koncepcje i odkrycia. Zapoznanie studentów z całościowym kontekstem występowania zaburzeń psychicznych z perspektywy biopschospołęcznej. Przedstawione zaburzenia będą prezentowane z poziomu istotnych aspektów takich jak: 1) obraz kliniczny zaburzenia ( opis objawów i towarzyszących zjawisk; 2) czynników mających udział w rozwoju zaburzenia; 3) metod leczenia. Analizowane będą dane świadczące o wpływach biologicznych, psychospołecznych, społeczno- kulturowych. Studenci będą doskonalić umiejętności rozpoznawania czynników mających udział w rozwoju zaburzenia. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
EK1. Student wie, jakie znaczenie mają wpływy biologiczne, psychospołeczne, społeczno-kulturowe dla występowanie zaburzeń psychicznych.
EK2 Student wie jaki jest całościowy kontekst występowania zaburzeń psychicznych.
EK 3 Student zna biologiczne i psychologiczne czynniki sprawcze prezentowanych zaburzeń.;
Umiejętności
EK 5 Student potrafi sporządzić diagnozę psycho-społecznych przyczyn zaburzeń
Kompetencje społeczne
EK 6 Staje się wrażliwy na znaczenie czynników psychologicznych, poznawczych, biologicznych sprawczych w powstawaniu zaburzeń psychicznych.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
1. Frekwencja
2. Aktywność na zajęciach
3. Ocena z kolokwium pisemnego. Egzamin pisemny. Obowiązuje materiał przedstawiony na wykładzie i lektury . Zaliczenie przedmiotu na podstawie wyników z egzaminu pisemnego. Zaliczenie przedmiotu -
ocena 2( ndst) - mniej niż 60 % poprawnych odpowiedzi z testu. Student nie posiada wiedzy z przedmiotu, nie uzyskał wyniku 60 % poprawnych odpowiedzi
ocena 3 ( dst) 60% poprawnych odpowiedzi
ocena 3+ ( dst+) 70% poprawnych odpowiedzi
ocena 4( db) 80% poprawnych odpowiedzi. Student ma średnio uporządkowaną wiedzę.
ocena 4+ ( db+) 90% poprawnych odpowiedzi
ocena 5 ( bdb) - student posiada kompletną wiedzę z zakresu przedmiotu. 100% poprawnych odpowiedzi
Przy wystawieniu oceny końcowej brana jest pod uwagę obecność na zajęciach i aktywność studenta na zajęciach.
Literatura
1) Butcher J., Moneka S., Hooley J (2017). Psychologia zaburzeń. Gdańska. GWP
2) Meyer R. ( 2003) Psychopatologia. Gdańska GWP.
3) Klimasińskai K. ( 2000) . Elementy psychopatologii i psychologii klinicznej. Kraków. Wyd. Uniwersytetu Jagielońskiego.
4) Gabbard G. O. (2009) Psychaitraia psychodynamiczna w praktyce lekarskiej, Kraków, Wyd. Uniwersytetu Jagielońskiego
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: