Podstawowe umiejętności psychologiczne WF-PS-N-PUP
Celem zajęć jest rozwinięcie kompetencji interpersonalnych służących nawiązaniu i budowania kontaktu z drugim człowiekiem opartego na zaufaniu i bezpieczeństwie. W ramach zajęć studenci będą ćwiczyć i rozwijać następujące umiejętności: aktywne słuchanie, udzielanie i przyjmowanie informacji zwrotnych oraz rozpoznawanie i wyrażanie własnych emocji.
Zakres tematów:
1. Zajęcia organizacyjne: plan zajęć, warunki zaliczenia, forma zajęć, wstępne zapoznanie i integracja.
2. Budowanie efektywnej sytuacji edukacyjnej: ustalenie zasad współpracy, warunki bezpieczeństwa psychologicznego, integracja - kontynuacja.
3. Zajęcia integracyjne: pogłębienie wzajemnych relacji, budowanie więzi z wykorzystaniem kart psychologicznych.
4. Wprowadzenie w temat komunikacji interpersonalnej: indywidualna ocena własnych umiejętności i obszarów do rozwoju. Zasady efektywnej komunikacji.
5. Aktywne słuchanie: co sprzyja byciu dobrym słuchaczem. Mini wykład i dyskusja.
6. Ćwiczenia praktyczne: parafrazy i klaryfikacje.
7. Ćwiczenia praktyczne: pytania otwarte i zamknięte.
8. Ćwiczenia praktyczne: aktywne słuchanie (całość)
9. Konstruktywna i niekonstruktywna informacja zwrotna: różnice między komunikatem „ja” i komunikatem „ty”.
10. Ćwiczenia praktyczne w stosowaniu komunikatu „ja”: rozwijanie umiejętności.
11. Ćwiczenia praktyczne w stosowaniu komunikatu „ja”: rozwijanie umiejętności.
12. Ćwiczenia praktyczne dotyczące wszystkich poznanych umiejętności komunikacyjnych. Integracja wiedzy i umiejętności. Przygotowanie do kolokwium.
13. Kolokwium.
14. Omówienie wyników kolokwium. Podsumowanie zajęć.
15. Poprawa kolokwium.
Metody dydaktyczne:
Metody podające:
- mini wykłady.
Metody samodzielnego uczenia się:
- ćwiczeniowo - praktyczne.
- dyskusje.
Zasady komunikacji:
Na zajęciach obowiązuje netykieta oraz zasady komunikacji ustalone z prowadzącym.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W obszarze wiedzy:
- student ma wiedzę na temat swoich mocnych i słabych stron w nawiązywaniu i podtrzymywaniu relacji interpersonalnych;
- student ma wiedzą nt. budowaniu efektywnego kontaktu z drugim człowiekiem;
- student zna narzędzia aktywnego słuchania;
- student wie jak wygląda komunikat "ja" i komunikat „ty”.
W obszarze umiejętności:
- student potrafi spostrzegać i lepiej rozumieć siebie i innych ludzi w relacjach międzyludzkich;
- student potrafi nawiązywać konstruktywne relacje interpersonalne;
- student potrafi stosować podstawowe zasady komunikacyjne, szczególnie związane z otrzymywaniem i udzielaniem informacji zwrotnych;
- student potrafi rozpoznawać przeżywane emocje;
- student rozumie swoje reakcje i przeżycia doświadczane w relacjach z innymi;
- student potrafi określić i zmienić swoje zachowania czy nawyki, które są niepożądane i nie sprzyjają w budowaniu kontaktów z innymi ludźmi.
W obszarze kompetencji:
- student ma świadomość własnych umiejętności komunikacyjnych;
- student wykazuje odpowiedzialność za przebieg procesu nawiązywania kontaktu i prowadzenia rozmowy;
- student dąży do pracy nad własnym warsztatem umiejętności komunikacyjnych;
- student jest otwarty na pracę nad sobą;
- student chętnie podejmie się rozwoju w obszarze pogłębiania samoświadomości dotyczącej przeżywanych uczuć i wyrażania ich.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
1.Kolokwium sprawdzające umiejętność stosowania poznanych narzędzi komunikacyjnych w praktyce (zadania do wykonania – 5 pytań) oraz wiedzę z literatury obowiązkowej (zakres materiału: część 1, 2 i 3 – 1 pytanie).
Za każde pytanie można otrzymać 1 pkt. pod warunkiem, że odpowiedź jest w 100% poprawna. Za niepełną lub cząstkową odpowiedź na pytanie student otrzymuje 0 pkt.
Kryteria oceny kolokwium:
6 pkt. - ocena bdb (5)
5 pkt. - ocena db (4)
4 pkt. - ocena dst (3)
1-3 pkt. – ocena ndst. (2)
Osoby, których nie będzie na kolokwium (nieobecność nieusprawiedliwiona) otrzymują ocenę ndst (2) i piszą kolokwium w terminie poprawkowym.
Osoby, których nie będzie na kolokwium (nieobecność usprawiedliwiona – zwolnienie lekarskie) piszą kolokwium w terminie kolokwium poprawkowego.
Kolokwium poprawkowe jest wyłącznie dla osób, które otrzymały ocenę ndst (2).
Kryteria oceny kolokwium poprawkowego:
6 pkt. - ocena bdb (5); ocena końcowa: 3,5
5 pkt. - ocena db (4); ocena końcowa: 3
4 pkt. - ocena dst (3); ocena końcowa: 2.5
1 - 3 pkt. – ocena ndst. (2); ocena końcowa: 2
Ocena końcowa jest średnią z oceny z kolokwium i kolokwium poprawkowego.
Osoby, które otrzymają ocenę ndst (2) nie zaliczają zajęć.
Inne/ważne: Ważne: nie ma możliwości zmiany grupy. Obowiązują listy obecności z usos.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Steward, J. (2007). Mosty zamiast murów: Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Literatura uzupełniająca:
1. Sujak, E. (2021). ABC psychologii komunikacji. Kraków: Wydawnictwo WAM.
2. Krzysztofowicz, J. (2017). Czasem trudne, zawsze dobre. Jak zrozumieć i pokochać własne emocje. Poznań: Wydawnictwo Charaktery.
3. Von Thun, F. S .(2002). Sztuka rozmawiania.Tom: 1-4. Kraków: Wydawnictwo WAM.
4. Rosenberg, M.B. (2016). Porozumienie bez przemocy. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
5. Sztander, W. (1999). Rozmowy które pomagają. Warszawa: Instytut psychologii Zdrowia PTP.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: