Podstawy psychoterapii 1 WF-PS-N-PT1
Cykl wykładów poświęcony psychoterapii. Obejmuje zagadnienia takie jak historia psychoterapii, podstawowe założenia, cele i metody, teorie rozwoju osobowości oraz poglądy na psychopatologię. W wykładach przestawione będą podstawowe kierunki psychoterapii, badania nad skutecznością i efektywnością. Wykład zilustruje materiał kliniczny w postaci opisu przypadków. Studenci zapoznają się z nurtami psychoanalitycznymi (teoria popędów, teoria relacji z obiektem, szkoła niezależna w psychoanalizie, podejście intersubiektywne), teoria psychodynamicznymi (podejście oparte o mentalizowanie, podejście oparte na przeniesieniu). Opisy przypadków będą dotyczyły psychoterapii w zaburczeniach osobowości,zaburzeniach odżywiania się i psychozach.
Celem kursu jest zapoznanie studentów z nowoczesną wiedzą dotyczącą psychoterapii oraz poglądów na strukturę osobowości, zaburzenia psychiczne i psychoterapię.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
1. Student definiuje i dyskutuje różnice między 4 głównymi nurtami teoretycznymi w psychoterapii:
psychoanalitycznym, behawioralno-poznawczym, humanistyczno-egzystencjalnym i systemowym
2. Student potrafi omówić rezultaty badań empirycznych nt. czynników determinujących skuteczność psychoterapii
3. Student definiuje różnice między podstawowymi zjawiskami w psychoanalizie: przeniesienie i przeciwprzeniesienie
4. Student opisuje główne różnice między zjawiskami przeniesienia u pacjentów neurotycznych i z zaburzeniami głębszymi niż neurotyczne
5. Student opisuje różnice między dobrym i złym kontaktem psychoterapeuty z klientem
6. Student określa różnice między zjawiskami - opór i przeciwopór
7. Student opisuje odreagowanie jako zjawisko leczące w psychoterapii
8. Student nazywa różnice między - opartymi na zasadach warunkowania klasycznego - desensytyzacją a terapią implozywną
9. Student potrafi określić różnice między (1) uświadamianiem, wglądem a (2) modyfikacją schematów poznawczych
Kryteria oceniania
praca pisemna,
student właściwe używa głównych pojęć dotyczących psychoterapii,
student rozumie specyfikę poszczególnych podejść oraz przydatność w leczeniu pacjentów/klientów,
student potrafi formułować własny punkt widzenia na mocne i słabe strony poszczególnych podejść ,
Literatura
1.J. O. Prochaska, J. N. Norcross - Systemy psychoterapeutyczne. Instytut Psychologii Zdrowia PTP, Warszawa 2006
2. Thoma H., Kachele H. - Podstawy terapii psychoanalitycznej. t. 1 - 3., Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Warszawa 1995.
3. Maroda K. - Techniki terapii psychodynamicznej. Praca nad emocjami w relacji terapeutycznej. Wydawnictwo UJ, Kraków 2014.
4. Gabbard G. O. - Psychiatria psychodynamiczna w praktyce klinicznej. Wydawnictwo UJ, Kraków 2015.
5. Wallin D.- Przywiązanie w psychoterapii, Wydawnictwo UJ, Kraków 2011.
6. Clarkin J.,Fonagy P., Gabbard G.O. - Psychoterapia psychodynamiczna zaburzeń osobowości. Podręcznik kliniczny. Wydawnictwo UJ, Kraków 2013.
7. Kutter P. - Współczesna psychoanaliza. GWP, Gdańsk 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: