Psychometria 1 WF-PS-N-PSYM1
W czasie zajęć Studenci poznają podstawy teorii pomiaru w psychologii (w szczególności klasyczną teorię pomiaru) oraz zasady konstruowania testów psychologicznych. Dowiedzą się w jaki sposób należy oceniać dobroć (rzetelność i trafność) pomiaru testem psychologicznym. W trakcie ćwiczeń Studenci będą ćwiczyć tworzenie własnego narzędzia do pomiaru wybranej zmiennej i zapoznają się z praktycznymi aspektami weryfikacji własności psychometrycznych testu.
Po ukończeniu kursu Studenci powinni potrafić dokonać krytycznej oceny badań publikowanych w literaturze psychologicznej z perspektywy doboru i własności psychometrycznych zastosowanych narzędzi (testów psychologicznych). Studenci powinni także dysponować wiedzą i umiejętnościami, aby dokonać samodzielnej konstrukcji lub adaptacji narzędzia psychometrycznego i aby ocenić jego własności psychometryczne. Poznają także podstawy posługiwania się testem psychologicznym.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zajęcia mają na celu poszerzenie wiedzy, umiejętności i kompetencji Studenta, które służą następującym, ogólnym efektom kształcenia, określonych w efektach kształcenia dla programu kształcenia dla kierunku Psychologia dla jednolitych studiów magisterskich. Zgodnie z nimi absolwent:
- posiada wiedzę na temat nowoczesnej metodologii badań bazującej na zaawansowanej statystyce i aktualnej psychometrii (PS_W06)
- potrafi posługiwać się różnymi narzędziami diagnostycznymi oceniającymi poziom rozwoju jednostkowego oraz różnice pomiędzy jednostkami, a także narzędziami dobadania pełnionych funkcji społecznych, doboru do wykonywanej pracy oraz narzędziami wykorzystywanymi w zarządzaniu zasobami ludzkim (PS_U05)
- umie zastosować odpowiednie metody analizy statystycznej do interpretacji danych empirycznych oraz ocenić wartość stosowanych technik badawczych (PS_U06)
- potrafi samodzielnie konstruować i oceniać psychometrycznie psychologiczne narzędzia badawcze (PS_U08)
Punkty ECTS – semestr zimowy (wykład + ćwiczenia):
Udział w wykładzie – 30 godzin
Lektura tekstów do wykładu / przygotowanie do egzaminu – 30 godzin
Udział w ćwiczeniach – 30 godzin
Przygotowanie do ćwiczeń / lektura tekstów / prace domowe – 15 godzin
Przygotowanie do kolokwium/przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15 godzin
(120 godzin / 30 = 4 ECTS)
Punkty ECTS – semestr letni (ćwiczenia):
Udział w ćwiczeniach – 30 godzin
Przygotowanie do ćwiczeń / lektura tekstów / prace domowe – 15 godzin
Przygotowanie do kolokwium/przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15 godzin
(60 godzin/30 = 2 ECTS)
Kryteria oceniania
Szczegółowe metody i kryteria oceniania określone są osobno dla wykładu i dla ćwiczeń.
Ogólne kryteria oceny:
Na ocenę niedostateczną (2):
Student opanował mniej niż 60% wiedzy i umiejętności, objętych programem nauczania. Podawane przez niego definicje są błędne lub niekompletne, nie potrafi wykorzystać wiedzy w zadaniach sprawdzających umiejętności.
Na ocenę dostateczną (3):
Student opanował minimum 60% wiedzy i umiejętności, objętych programem nauczania. Operuje wiedzą ze zrozumieniem i potrafi ją wykorzystać w zadaniach sprawdzających umiejętności.
Na ocenę dobrą (4):
Student operuje ze zrozumieniem minimum 80% wiedzy, objętej tokiem nauczania. Potrafi wykorzystać tę wiedzę w zadaniach sprawdzających umiejętności.
Na ocenę bardzo dobrą (5):
Student dysponuje w zasadzie pełnym zakresem wiedzy i umiejętności, objętych tokiem nauczania. Potrafi w sposób wyczerpujący i kompetentny zaprezentować wiedzę psychometryczną, wykorzystuje ją poprawnie w zadaniach sprawdzających umiejętności i wykazuje się krytycznym podejściem do problemów psychometrycznych.
Literatura
Podstawową literaturę do kursu stanowią poniższe podręczniki. Szczegółowy zakres lektury obowiązkowej i dodatkowej – podawany będzie na bieżąco na zajęciach.
American Educational Research Association, American Psychological Association, National Council on Measurement in Education (2007). Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Anastasi, A, Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Aranowska, E. (2006). Pomiar ilościowy w psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Brzeziński, J. (2019). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN.
Hornowska E. (2003). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Scholar.
Magnusson D. (1991). Wprowadzenie do teorii testów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Strelau, J., Doliński D. (2008). Psychologia. Podręcznik Akademicki. Tom 2. (rozdział 10). Gdańsk: GWP.
Zawadzki, B. (2006). Kwestionariusze osobowości. Strategie i procedura konstruowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Ukończenie kursu "Statystyka" |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: