Psychologia sądowa w praktyce WF-PS-N-PSWP
Przedmiot składa się z czterech głównych bloków tematycznych, które łączą teorię z praktyką psychologii sądowej. Pierwszy blok koncentruje się na praktycznym zastosowaniu narzędzi psychologicznych w pracy psychologa sądowego, obejmując metody diagnozy, techniki badawcze oraz sposoby interpretacji zachowań jednostkowych. Drugi blok poświęcony jest działalności psychologa w kontekście systemu karnego i pomocowego, w tym współpracy z instytucjami sądowymi, penitencjarnymi i resocjalizacyjnymi, a także roli psychologa w procedurach orzeczniczych i prewencyjnych. Trzeci blok omawia sytuacje trudne i wyzwania w pracy psychologa sądowego, ze szczególnym uwzględnieniem pracy z osobami w izolacji społecznej, sprawcami przestępstw i ofiarami oraz identyfikowania i rozwiązywania dylematów etycznych. Czwarty blok poświęcony jest praktyce pracy psychologa w systemie prawa, w tym analizie akt sądowych, interpretacji dokumentacji kryminalnej, przygotowywaniu opinii oraz formułowaniu rekomendacji w oparciu o obowiązujące przepisy i regulacje prawne. Podczas zajęć studenci będą pracować nad bieżącymi sprawami kryminalnymi, analizować rozstrzygnięcia sądowe i omawiać aktualne regulacje prawne, co umożliwi połączenie wiedzy teoretycznej z praktycznymi umiejętnościami zawodowymi.
|
W cyklu 2025/26_Z:
Przedmiot składa się z czterech głównych bloków tematycznych, które łączą teorię z praktyką psychologii sądowej. Pierwszy blok koncentruje się na praktycznym zastosowaniu narzędzi psychologicznych w pracy psychologa sądowego, obejmując metody diagnozy, techniki badawcze oraz sposoby interpretacji zachowań jednostkowych. Drugi blok poświęcony jest działalności psychologa w kontekście systemu karnego i pomocowego, w tym współpracy z instytucjami sądowymi, penitencjarnymi i resocjalizacyjnymi, a także roli psychologa w procedurach orzeczniczych i prewencyjnych. Trzeci blok omawia sytuacje trudne i wyzwania w pracy psychologa sądowego, ze szczególnym uwzględnieniem pracy z osobami w izolacji społecznej, sprawcami przestępstw i ofiarami oraz identyfikowania i rozwiązywania dylematów etycznych. Czwarty blok poświęcony jest praktyce pracy psychologa w systemie prawa, w tym analizie akt sądowych, interpretacji dokumentacji kryminalnej, przygotowywaniu opinii oraz formułowaniu rekomendacji w oparciu o obowiązujące przepisy i regulacje prawne. Podczas zajęć studenci będą pracować nad bieżącymi sprawami kryminalnymi, analizować rozstrzygnięcia sądowe i omawiać aktualne regulacje prawne, co umożliwi połączenie wiedzy teoretycznej z praktycznymi umiejętnościami zawodowymi. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Osoba uczestnicząca w zajęciach:
Wiedza (W):
W08 - zna i rozumie metody interpretacji zmienności zachowań jednostkowych w kontekście społecznym, w tym wpływ struktur instytucjonalnych, interakcji społecznych oraz sytuacji kryminogennych, na przykładzie analizowanych spraw sądowych,
W17 - zna i rozumie typologię oraz charakterystykę zachowań sprawców przestępstw i ofiar, a także procedury oraz standardy psychologicznego orzecznictwa sądowego.
Umiejętności (U):
U04 - potrafi wskazać zgodność zastosowanych technik badawczych i narzędzi psychologicznych wykorzystanych do sporządzenia ekspertyzy przez biegłego psychologa w określonych sprawach sądowych,
U07 - potrafi dobrać techniki i sposoby interwencji psychologicznej oraz formułować zalecenia i opinie w kontekście pracy sądowej.
Kompetencje (K):
K05 - jest gotowa do prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów etycznych w pracy psychologa sądowego, w tym przy analizie akt sądowych, opinii biegłych oraz kontaktach z instytucjami wymiaru sprawiedliwości.
Kryteria oceniania
Metody weryfikacji efektów uczenia się:
- analiza i krytyczne omówienie akt sądowych (U04, U07),
- prezentacje i dyskusje grupowe (K05),
- aktywność i zaangażowanie podczas zajęć (K05).
Warunkiem zaliczenia jest obecność na co najmniej 80% zajęć (dopuszczalne 2 nieusprawiedliwione nieobecności).
Kryteria szczegółowe oceniania
Ocena 5 (bardzo dobry):
Student:
- w pełni i poprawnie interpretuje informacje zawarte w aktach sądowych, diagnozuje funkcje psychiczne jednostki, cechy osobowości i dynamikę zachowań w kontekście informacji zawartych w aktach
- potrafi formułować trafne i etyczne wnioski oraz rekomendacje w oparciu o dokumentację, wskazuje nieścisłości i wysnuwa wnioski,
- aktywnie uczestniczy w zajęciach i wykonuje wszystkie zadania praktyczne,
- osiągnął wszystkie zakładane efekty kształcenia.
Ocena 4 (dobry):
Student:
- poprawnie interpretuje większość dokumentacji sądowej,
- wskazuje kwestie nierozstrzygnięte w aktach,
- uczestniczy aktywnie w zajęciach, wykonuje poprawnie większość zadań praktycznych,
- osiągnął większość efektów kształcenia.
Ocena 3 (dostateczny):
Student:
- zna podstawowe pojęcia i metody, ale ma trudności z praktyczną analizą akt i formułowaniem wniosków;
- osiągnął część efektów kształcenia.
Ocena 2 (niedostateczny):
Student:
- nie potrafi interpretować akt;
- nie osiąga zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Gierowski, J. K., Jaśkiewicz-Obydzińska, T., Najda, M. (2010). Psychologia w postępowaniu karnym. LexisNexis Polska.
Kuć, M. (2015). Kryminologia. Wydawnictwo CH Beck.
Rode, D., Dukała, K., Kabzińska, J., Zalewska-Łunkiewicz, K. (2020). Kliniczna psychologia sądowa. PWN.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: