Psychologia sądowa i penitencjarna WF-PS-N-PSP
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3akYTWP4p2Pvh74i8JrdZOewYlzzfi8ELS0OX4aXEn0aA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=6933a74f-f1cd-4830-ac21-05943dff15c1&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2022/23_L)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3akYTWP4p2Pvh74i8JrdZOewYlzzfi8ELS0OX4aXEn0aA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=6933a74f-f1cd-4830-ac21-05943dff15c1&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2023/24_L)
Cel przedmiotu to poznanie podstawowych zagadnień z zakresu psychologii sądowej i penitencjarnej, to jest zagadnień związanych z przestępczością.
Metody, kryteria oceny:
Treści programowe:
1. Określenie psychologii sądowej i psychologii penitencjarnej.
2. Określenie przestępczości.
3. Niedostosowanie społeczne - przyczyny, rodzaje, przejawy.
4. Teorie przestępczości.
5. Biegły psycholog w postępowaniu sądowym.
6. Obszary funkcjonowania psychologów sądowych
7. Opinie psychologiczne jako dowody w różnych kategoriach spraw
8. Problematyka kłamstwa.
9. Badania poligraficzne.
10. Kara kryminalna.
11. Rozwój instytucji więziennej.
12. System penitencjarny w Polsce.
13. Prizonizacja.
14. Procesy zachodzące w izolacji więziennej.
W cyklu 2021/22_L:
Cel przedmiotu to poznanie podstawowych zagadnień z zakresu psychologii sądowej i penitencjarnej, to jest zagadnień związanych z przestępczością. |
W cyklu 2022/23_L:
Cel przedmiotu to poznanie podstawowych zagadnień z zakresu psychologii sądowej i penitencjarnej, to jest zagadnień związanych z przestępczością. |
W cyklu 2023/24_L:
Cel przedmiotu to poznanie podstawowych zagadnień z zakresu psychologii sądowej i penitencjarnej, to jest zagadnień związanych z przestępczością. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: Opis ECTS:
- aktywność na platformie e-learningowej (MS Teams) - 30 godzin;
- przygotowanie do zajęć (praca domowa) - 15 godzin;
- napisanie pracy zaliczeniowej - 15 godzin.
| W cyklu 2023/24_L: Opis ECTS (2p.):
- uczestnictwo w zajęciach - 30 godzin;
- przygotowanie do zajęć (praca domowa) - 15 godzin;
- napisanie pracy zaliczeniowej - 15 godzin.
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza - student wie jak interpretować podstawowe treści z zakresu psychologii sadowej i penitencjarnej; - zna metody badań psychologicznych stosowanych przez biegłego sądowego psychologa; - zna sposoby interwencji psychologicznej w środowisku więźniów.
Umiejętności - student potrafi dobierać odpowiednie metody do badań sprawców przestępstw.
Kompetencje - student posiada podstawowe kompetencje w zakresie sprawowania funkcji biegłego sądowego oraz funkcji psychologa penitencjarnego.
Kryteria oceniania
Ocenianie ciągłe (obecność i aktywność na zajęciach, dopuszcza się 4 godziny dydaktyczne nieobecności). Zaliczenie przedmiotu ma formę - przygotowania pracy pisemnej na zadany temat. Na ocenę bardzo dobrą student w pracy pisemnej przedstawia analizę pogłębioną tematu, potrafi wyciągać wnioski dla praktyki sądowej, penitencjarnej i resocjalizacyjnej. Na ocenę dobrą student poprawnie analizuje temat. Na ocenę dostateczną student orientuje się w temacie, ale nie potrafi łączyć zagadnień ze sobą oraz z praktyką. W przypadku oceny niedostatecznej student przedstawia analizę nie łączącą się w całości z zadanym tematem i niespełniającą formalnych założeń podanych na zajęciach..
Literatura
Literatura:
1. Ciosek M. (2001): Psychologia sądowa i penitencjarna, Wyd. Prawnicze, Warszawa.
2. Ostrowska K. (2008): Psychologia resocjalizacyjna, Fraszka Edukacyjna, Warszawa.
Literatura uzupełniająca:
1. Ackerman M. J. (2005): Podstawy psychologii sądowej, Gdańskie Wyd. Psychol., Gdańsk.
2. Majchrzyk Z. (2001): Nieletni, młodociani i dorośli sprawcy zabójstw, IPiN, Warszawa.
3. Z.Majchrzyk (2008): Zabójczynie i zabójcy, Wyd. UKSW, Warszawa.
Pisząc pracę zaliczeniową student sam dobiera sobie literaturę, w miarę możliwości jak najnowszą.
W cyklu 2021/22_L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2022/23_L:
Literatura: Literatura uzupełniająca: Pisząc pracę zaliczeniową student sam dobiera sobie literaturę, w miarę możliwości jak najnowszą. |
W cyklu 2023/24_L:
Literatura: Literatura uzupełniająca: Pisząc pracę zaliczeniową student sam dobiera sobie literaturę, w miarę możliwości jak najnowszą. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Znajomość psychologii ogólnej, psychologii osobowości, psychologii rozwojowej. |
W cyklu 2022/23_L:
Znajomość psychologii ogólnej, psychologii osobowości, psychologii rozwojowej. |
W cyklu 2023/24_L:
Znajomość psychologii ogólnej, psychologii osobowości, psychologii rozwojowej. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: