Psychologia osobowości 1 WF-PS-N-PSO1
Celem kursu jest prezentacja podstawowych ujęć i sposobów interpretacji osobowości w psychologii – obejmujących analizy zarówno struktury osobowości i dynamiki jej funkcjonowania, jak i mechanizmów rozwoju oraz patologii. W pierwszym semestrze przedmiotem wykładów będą teorie i modele z szeroko rozumianego nurtu cechowego, a więc zarówno klasyczne teorie cech, jak i modele oraz teorie opierające się na najnowszych badaniach podstawowych wymiarów osobowości, bazujące na odkryciu tzw. cech wyższego rzędu (metacech) osobowości. Prezentacja koncepcji teoretycznych uzupełniona będzie zapoznaniem z podstawowymi, wypracowanymi w ich ramach metodami badania osobowości, studiami przypadków i innymi formami kształcenia umiejętności interpretacji osobowości człowieka.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: ECTS [1 ECTS = 30(25) godz. pracy studenta]:
udział w wykładzie: 30 godz.
udział w ćwiczeniach: 30 godz.
przygotowanie do ćwiczeń: 20 godz.
przygotowanie do kolokwium i egzaminu: 40 godz.
suma godzin: 120 [120/30(25)=4]
liczba ECTS: 4 | W cyklu 2024/25_Z: ECTS [1 ECTS = 30(25) godz. pracy studenta]:
udział w wykładzie: 30 godz.
udział w ćwiczeniach: 30 godz.
przygotowanie do ćwiczeń: 20 godz.
przygotowanie do kolokwium i egzaminu: 40 godz.
suma godzin: 120 [120/30(25)=4]
liczba ECTS: 4 | W cyklu 2025/26_Z: ECTS [1 ECTS = 30(25) godz. pracy studenta]:
udział w wykładzie: 30 godz.
udział w ćwiczeniach: 30 godz.
przygotowanie do ćwiczeń (w tym przygotowanie pracy pisemnej): 20 godz.
przygotowanie do kolokwium i egzaminu: 40 godz.
suma godzin: 120 [120/30(25)=4]
liczba ECTS: 4 | W cyklu 2022/23_Z: ECTS [1 ECTS = 30(25) godz. pracy studenta]:
udział w wykładzie: 30 godz.
udział w ćwiczeniach: 30 godz.
przygotowanie do ćwiczeń: 20 godz.
przygotowanie do kolokwium i egzaminu: 40 godz.
suma godzin: 120 [120/30(25)=4]
liczba ECTS: 4 |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2025/26_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza (szczegółowa realizacja efektów PS_W02 oraz PS_W04):
EK_1 - Student identyfikuje specyfikę poszczególnych nurtów teoretycznych w psychologii osobowości
EK_2 - Student rozróżnia podstawowe teorie osobowości, charakteryzuje ich zalety i ograniczenia, posiada wiedzę na temat nowych badań empirycznych i skonstruowanych na ich podstawie modeli teoretycznych
EK_3 - Student rozumie znaczenie czynników biologicznych i kulturowo-środowiskowych w kształtowaniu osobowości
EK_4 - Student zna podstawowe metody badania osobowości, zna ich specyfikę teoretyczną i praktyczną; rozumie relacje pomiędzy odmiennością metod badania osobowości a odmiennością teorii i modeli osobowości
EK_5 - Student zna specyfikę warunków naukowego i praktycznego (diagnoza indywidualna) badania osobowości
Umiejętności (szczegółowa realizacja efektów: PS_U03, PS_U04 oraz PS_U05):
EK_6 - Student potrafi wyjaśnić istotę różnic w zakresie interpretacji osobowości pomiędzy odmiennymi szkołami, teoriami, koncepcjami i modelami
EK_7 - Student potrafi interpretować reakcje i zachowania jednostkowe z perspektywy poznanych teorii osobowości
EK_8 - Student potrafi posługiwać się metodami pomiaru osobowości
EK_9 - Student potrafi interpretować ich wyniki uzyskane za pomocą narzędzi służących do pomiary cech osobowości oraz konfrontować i integrować wiedzę o osobowości jednostki zdobytą z różnych źródeł
Kompetencje:
EK_10 - Student ma świadomość konieczności uwzględniania przy doborze metod badania osobowości specyfiki potrzeb diagnostycznych oraz społeczno-etycznego kontekstu badania
EK_11 - Student zdaje sobie sprawę z ograniczeń możliwości poznania złożoności osobowości człowieka
Kryteria oceniania
- ocena 5 (bdb):
• Wiedza (EK_1, EK_2, EK_3, EK_4, EK_5 dla PS_W02 oraz PS_W04)
Student bardzo dobrze identyfikuje specyfikę nurtów teoretycznych w psychologii osobowości, doskonale rozróżniając wszystkie podstawowe teorie osobowości – w tym również najnowsze modele teoretyczne – oraz samodzielnie charakteryzuje ich zalety i ograniczenia. Student doskonale zna i rozróżnia także podstawowe techniki badania osobowości, bardzo dobrze zna ich specyfikę teoretyczną i praktyczną, ponadto rozumie relacje pomiędzy określonymi metodami badania osobowości a teoriami osobowości, które przy użyciu tych metod powstawały lub były rozwijane.
• Umiejętności (EK_6, EK_7, EK_8, EK_9 dla PS_U03, PS_U04 oraz PS_U05)
Student bardzo trafnie, profilowo interpretuje wyniki badań uzyskane za pomocą różnych narzędzi pomiaru osobowości, zdaje sobie sprawę, że przydatność danej techniki zależy od specyfiki potrzeb diagnostycznych lub badawczych, potrafi skonfrontować i zintegrować wiedzę o osobowości jednostki zdobytą z różnych źródeł, samodzielne interpretuje przypadki ludzkich zachowań w świetle poznanych teorii osobowości.
- ocena 4 (bdb):
• Wiedza (EK_1, EK_2, EK_3, EK_4, EK_5 dla PS_W02 oraz PS_W04)
Student dobrze identyfikuje specyfikę nurtów teoretycznych w psychologii osobowości, rozróżniając większość podstawowych teorie osobowości oraz charakteryzuje ich zalety i ograniczenia. Student dobrze identyfikuje i rozróżnia także podstawowe techniki badania osobowości, dobrze zna ich specyfikę teoretyczną i praktyczną.
• Umiejętności (EK_6, EK_7, EK_8, EK_9 dla PS_U03, PS_U04 oraz PS_U05)
Student potrafi posługiwać się metodami pomiaru osobowości, interpretuje w sposób profilowy, konfiguracyjny wyniki uzyskane za ich pomocą, ponadto potrafi samodzielnie interpretować przypadki ludzkich zachowań w świetle poznanych teorii osobowości.
- ocena 3 (dst):
• Wiedza (EK_1, EK_2, EK_3, EK_4, EK_5 dla PS_W02 oraz PS_W04)
Student identyfikuje specyfikę nurtów teoretycznych w psychologii osobowości, rozróżniając przynajmniej część podstawowych teorii osobowości, podaje przykłady ich zalet i ograniczeń. Student identyfikuje i rozróżnia także podstawowe techniki badania osobowości, ale nie zna ich specyfiki teoretycznej i praktycznej (mocnych stron i słabości).
• Umiejętności (EK_6, EK_7, EK_8, EK_9 dla PS_U03, PS_U04 oraz PS_U05)
Student potrafi posługiwać się metodami pomiaru osobowości, interpretuje wyniki uzyskane za ich pomocą, ale interpretacje te nie mają charakteru "profilowego", składają się z niepowiązanych dostatecznie ze sobą części; potrafi interpretować przypadki ludzkich zachowań w świetle poznanych teorii osobowości, chociaż potrzebuje pomocy prowadzącego.
Literatura
Literatura została wskazano odpowiednio na poziomie zajęć, tj. osobno dla wykładu i dla ćwiczeń.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: