Psychodynamiczne rozumienie zdrowia i choroby WF-PS-N-PRZC
Podczas zajęć zostanie omówiony rozwój człowieka z perspektywy perspektywy psychoanalizy oraz zagadnienia: konfliktu, trauma, mechanizmy obronne, sny oraz formacja symptomu oraz zostanie scharakteryzowana relacja terapeutyczna w psychoanalizie. Drugą część wykłady będą tworzyły tematy psychoanalitycznego ujęcia zaburzeń psychicznych, zaburzeń osobowości oraz psychosomatoz. W trzeciej wykładu zostaną omówione teorie neopsychoanalityczne.
W cyklu 2022/23_Z:
Podczas zajęć zostanie omówiony rozwój człowieka z perspektywy psychoanalizy oraz zagadnienia: konfliktu, trauma, mechanizmy obronne, sny oraz formacja symptomu oraz zostanie scharakteryzowana relacja terapeutyczna w psychoanalizie. Drugą część wykłady będą tworzyły tematy psychoanalitycznego ujęcia zaburzeń psychicznych, zaburzeń osobowości oraz psychosomatoz. W trzeciej wykładu zostaną omówione teorie neopsychoanalityczne. |
W cyklu 2023/24_Z:
Podczas zajęć zostanie omówiony rozwój człowieka z perspektywy psychoanalizy oraz zagadnienia: konfliktu, trauma, mechanizmy obronne, sny oraz formacja symptomu oraz zostanie scharakteryzowana relacja terapeutyczna w psychoanalizie. Drugą część wykłady będą tworzyły tematy psychoanalitycznego ujęcia zaburzeń psychicznych, zaburzeń osobowości oraz psychosomatoz. W trzeciej wykładu zostaną omówione teorie neopsychoanalityczne. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PS_W02 student zna i rozumie, na czym polega odmienność interpretacji zachowań człowieka z różnych perspektyw (m.in. ewolucjonistycznej, psychoanalitycznej, behawioralnej, poznawczo społecznej, humanistycznej).
PS_W03 student zna i rozumie, na czym polega oraz jak powinna przebiegać szczegółowo analiza i interpretacja różnych procesów psychicznych z różnych perspektyw teoretycznych.
PS_W13 student zna i rozumie, jakie jest znaczenie stresu, kryzysów, konfliktów w życiu człowieka oraz posiada wiedzę na temat zapobiegania i przeciwdziałania tym zjawiskom.
Kryteria oceniania
Wiedza
-na ocenę 5: Student będzie posiadał bogatą wiedzę na temat rozwoju człowieka z perspektywy psychoanalizy, takich zagadnień, jak: konflikt, trauma, mechanizmy obronne, sny, formacja symptomu, relacji terapeutycznej w psychoanalizie, psychoanalitycznego ujęcia zaburzeń psychicznych, zaburzeń osobowości i psychosomatoz oraz teorii neopsychoanalitycznych.
-na ocenę 4: Student będzie posiadał dość bogatą wiedzę na temat rozwoju człowieka z perspektywy psychoanalizy, takich zagadnień, jak: konflikt, trauma, mechanizmy obronne, sny, formacja symptomu, relacji terapeutycznej w psychoanalizie, psychoanalitycznego ujęcia zaburzeń psychicznych, zaburzeń osobowości i psychosomatoz oraz teorii neopsychoanalitycznych.
-na ocenę 3: Student będzie posiadał niewielką, aczkolwiek wystarczającą wiedzę na temat rozwoju człowieka z perspektywy psychoanalizy, takich zagadnień, jak: konflikt, trauma, mechanizmy obronne, sny, formacja symptomu, relacji terapeutycznej w psychoanalizie, psychoanalitycznego ujęcia zaburzeń psychicznych, zaburzeń osobowości i psychosomatoz oraz teorii neopsychoanalitycznych.
-na ocenę 2: Student nie będzie posiadał wystarczającej wiedzy na temat rozwoju człowieka z perspektywy psychoanalizy, takich zagadnień, jak: konflikt, trauma, mechanizmy obronne, sny, formacja symptomu, relacji terapeutycznej w psychoanalizie, psychoanalitycznego ujęcia zaburzeń psychicznych, zaburzeń osobowości i psychosomatoz oraz teorii neopsychoanalitycznych.
Umiejętności
-na ocenę 5: Student będzie posiadał bardzo dużą umiejętność identyfikowania pojawiających się w otoczeniu problemów, które można scharakteryzować z perspektywy psychoanalizy oraz będzie potrafił nakreślić plan postępowania w ich przypadku, posiłkując się wiedzą na temat psychoterapii psychoanalitycznej.
-na ocenę 4: Student będzie posiadał dość dużą umiejętność identyfikowania pojawiających się w otoczeniu problemów, które można scharakteryzować z perspektywy psychoanalizy oraz będzie potrafił nakreślić plan postępowania w ich przypadku, posiłkując się wiedzą na temat psychoterapii psychoanalitycznej.
-na ocenę 3: Student będzie posiadał niewielką, chociaż wystarczającą umiejętność identyfikowania pojawiających się w otoczeniu problemów, które można scharakteryzować z perspektywy psychoanalizy oraz będzie potrafił nakreślić plan postępowania w ich przypadku, posiłkując się wiedzą na temat psychoterapii psychoanalitycznej.
-na ocenę 2: Student nie będzie posiadał wystarczającej umiejętności identyfikowania pojawiających się w otoczeniu problemów, które można scharakteryzować z perspektywy psychoanalizy oraz będzie potrafił nakreślić plan postępowania w ich przypadku, posiłkując się wiedzą na temat psychoterapii psychoanalitycznej.
Kompetencje
-na ocenę 5: Student będzie potrafił bardzo sprawnie rozmawiać z osobami u których pojawiają się problemy psychiczne i egzystencjalne z perspektywy psychoanalizy.
-na ocenę 4: Student będzie potrafił dość sprawnie rozmawiać z osobami u których pojawiają się problemy psychiczne i egzystencjalne z perspektywy psychoanalizy.
-na ocenę 3: Student będzie potrafił w niewielkim, chociaż wystarczającym stopniu rozmawiać z osobami u których pojawiają się problemy psychiczne i egzystencjalne z perspektywy psychoanalizy.
-na ocenę 2: Student nie będzie potrafił rozmawiać z osobami rozmawiać z osobami u których pojawiają się problemy psychiczne i egzystencjalne z perspektywy psychoanalizy.
Literatura
1. Bollas Ch. (2021). Nim nadejdzie katastrofa, Psychoanaliza załamania psychicznego. Warszawa: Wydawnictwo Fundament.
2. Bollas Ch. (2010). Trzy struktury charakteru: narcystyczna, borderline, maniakalno-depresyjna. Warszawa: Oficyna INGENIUM.
3. Britton R. (2010). Seks, śmierć i superego. Doświadczenia w psychoanalizie. Warszawa: Oficyna INGENIUM.
4. Dudek, Z. W. (2019). Psychologia chłopca według Junga. Na początku była nieświadomość. Warszawa: Eneteia.
5. Eglé, L.M., Moses, L. (2013). Okres dojrzewania i załamanie rozwoju. Warszawa: Oficyna INGENIUM.
6. Freud, S. (2012). Życie seksualne. Dzieła Freud Sigmund. Tom 5. Warszawa: Wydawnictwo KR.
7. Glen G., Wilkinson S. (2012). Przeciwprzeniesienie w terapii pacjentów borderline. Warszawa: Wydawnictwo Imago.
8. Steiner J. (2017). Psychiczny azyl. Patologiczna organizacja osobowości u pacjentów psychotycznych, nerwicowych i borderline. Warszawa: Wydawnictwo Imago.
9. Waddell, M. (2015). Światy wewnętrzne. Psychoanaliza i rozwój osobowości. Warszawa: Oficyna INGENIUM.
10. Welldon, E. (2016). Matka, madonna, d……a. Idealizacja i poniżenie macierzyństwa. Warszawa: Oficyna INGENIUM.
oraz materiały dostarczone przez prowadzącego.
W cyklu 2022/23_Z:
1. Bollas Ch., Nim nadejdzie katastrofa, Psychoanaliza załamania psychicznego, Warszawa: Wydawnictwo Fundament, 2021. |
W cyklu 2023/24_Z:
1. Bollas Ch. (2021). Nim nadejdzie katastrofa, Psychoanaliza załamania psychicznego. Warszawa: Wydawnictwo Fundament. oraz materiały dostarczone przez prowadzącego. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: