Praca teoretyczna WF-PS-N-PRT
Celem zajęć jest wyposażenie uczestników w podstawową wiedzę, umiejętności i kompetencje, umożliwiające: (1) dokonywanie przeglądu literatury przedmiotu, (2) przeprowadzenie analizy i syntezy zgromadzonego materiału teoretycznego, (3) sformułowanie i uzasadnianie problemu badawczego, (4) sformułowanie i uzasadnienie pytań i hipotez badawczych, (5) teoretyczne zweryfikowanie hipotez oraz sformułowanie wniosków, a także (6) zapoznanie uczestników z obowiązującymi w psychologii standardami pisania tekstów naukowych.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2020/21_L: |
Efekty kształcenia
WIEDZA: Po zakończeniu zajęć student: (W1) zna podstawowe źródła literatury przedmiotu, (W2) rozumie znaczenie procesu analizy i syntezy teoretycznych i empirycznych przesłanek, leżących u podstaw formułowania problemów, pytań i hipotez badawczych, (W3) zna i rozumie wagę naukowego uzasadnienia podjętego problemu badawczego oraz jego rozwiązania, (W4) zna podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych na podstawie reguł APA.
UMIEJĘTNOŚCI: Po zakończeniu zajęć student (U1)potrafi korzystać z podstawowych źródeł literatury przedmiotu, takich jak elektroniczne wersje psychologicznych czasopism naukowych, baza czasopism elektronicznych EBSCO, gogle scholar czy portal naukowy researchgate.net, (U2) potrafi dokonać przeglądu literatury, ustalić aktualny stan wiedzy w danym zakresie, sformułować problem badań, zaproponować własne rozwiązanie, sformułować pytania i hipotezy badawcze, uzasadnić je, dokonać krytycznej teoretycznej weryfikacji hipotez i sformułować wnioski, (U3) stosuje standardy edytorskie tekstu zgodne z aktualnymi regułami APA, (U4) potrafi opracować krótkie syntetyczne sprawozdanie z przebiegu pracy badawczej zarówno w formie prezentacji multimedialnej, jak i pracy pisemnej.
KOMPETENCJE: Po zakończeniu zajęć student (K1) jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i potrafi wskazywać alternatywne sposoby analizowania i interpretowania problemów badawczych, (K2) potrafi organizować pracę w grupie i współpracować z innymi podczas pracy nad formułowaniem i rozwiązywaniem wspólnego problemu badawczego.
Kryteria oceniania
Na ocenę niedostateczną (2): student opanował mniej niż 60% wiedzy, umiejętności i kompetencji, objętych programem nauczania: - nie potrafi samodzielnie dokonać przeglądu literatury przedmiotu i ustalić aktualnego stanu wiedzy w danym obszarze, - nie potrafi formułować problemu, jego rozwiązania, pytań i hipotez badawczych, - nie potrafi ich uzasadnić, - nie zna i nie potrafi zastosować standardów edycji tekstów naukowych z psychologii zgodnych z regułami APA, - nie potrafi pracować w grupie nad formułowaniem i rozwiązywaniem problemu badawczego, - nie potrafi opracować i przedstawić raportu z tych prac w formie prezentacji multimedialnej i pracy pisemnej;
Na ocenę dostateczną (3): student w minimalnie wystarczającym stopniu opanował zakres wiedzy, umiejętności i kompetencji objętych programem nauczania: - słabo zna dostępne środki i słabo potrafi samodzielnie dokonać przeglądu literatury przedmiotu i ustalić aktualny stanu wiedzy w danym obszarze, - słabo radzi sobie z formułowaniem problemu, jego rozwiązania, pytań i hipotez badawczych, - słabo radzi sobie z ich uzasadnianiem, - słabo orientuje się w stosowaniu standardów edycji tekstów naukowych z psychologii zgodnych z regułami APA, - z trudem przychodzi mu praca w grupie nad formułowaniem i rozwiązywaniem problemu badawczego, - słabo radzi sobie z przygotowaniem i przedstawianiem raportu z wykonanych prac zarówno w formie prezentacji multimedialnej, jak i pracy pisemnej;
Na ocenę dobrą (4): student w wystarczającym stopniu opanował zakres wiedzy, umiejętności i kompetencji objętych tokiem nauczania i potrafi je zastosować: - wystarczająco dobrze zna dostępne środki i w wystarczającym stopniu potrafi samodzielnie dokonać przeglądu literatury przedmiotu i ustalić aktualny stanu wiedzy w danym obszarze, - wystarczająco dobrze radzi sobie z formułowaniem problemu, jego rozwiązania, pytań i hipotez badawczych, - wystarczająco dobrze radzi sobie z ich uzasadnianiem, - wystarczająco dobrze orientuje się w stosowaniu standardów edycji tekstów naukowych z psychologii zgodnych z regułami APA, - wystarczająco poprawnie i efektywnie pracuje w grupie nad formułowaniem i rozwiązywaniem problemu badawczego, - wystarczająco dobrze radzi sobie z przygotowaniem i przedstawianiem raportu z wykonanych prac zarówno w formie prezentacji multimedialnej, jak i pracy pisemnej;
Na ocenę bardzo dobrą (5): student dysponuje w zasadzie pełnym zakresem wiedzy, umiejętności i kompetencji objętych tokiem nauczania: potrafi w sposób kompetentny i wyczerpujący dokonywać przeglądu literatury przedmiotu i ustalać na tej podstawie aktualny stan wiedzy w danym obszarze, - bardzo dobrze radzi sobie z formułowaniem problemu, jego rozwiązania, pytań i hipotez badawczych, - potrafi w sposób kompetentny i wyczerpujący przedstawić ich uzasadnienie, - bardzo dobrze orientuje się w stosowaniu standardów edycji tekstów naukowych z psychologii zgodnych z regułami APA, - bardzo sprawnie i efektywnie potrafi pracować w grupie nad formułowaniem problemu badawczego i poszukiwaniem jego rozwiązywania, - bardzo dobrze radzi sobie z przygotowaniem i przedstawianiem wyczerpującego raportu z wykonanych prac zarówno w formie prezentacji multimedialnej, jak i pracy pisemnej;
Literatura
Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz. Tom 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno;
Józefacka, N., Arciszewska-Leszczuk, A., Kołek, M. F. (2023). Metodologia i statysyka. Przewodnik naukowego turysty. Tom 1. PWN.
Skimina, E., Harasimczuk, J., Cieciuch, J. (2022). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA7. Wydawnictwo Liberi Libri.
Nęcka, E., Stocki, R. (2006). Jak pisać prace z psychologii. Poradnik dla studentów i badaczy. Kraków: Wydawnictwo Prac Naukowych Universitas.
A także literatura wybrana przez uczestników w zależności od opracowywanego zagadnienia.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: