Poradnictwo zawodowe WF-PS-N-PROZ
Celem zajęć jest przedstawienie podstawowej wiedzy, informacji i narzędzi przydatnych w procesie prowadzenia poradnictwa zawodowego przez psychologa.
W szczególności student po ukończeniu zajęć zwiększy swoją wiedzę i zrozumienie psychologicznych aspektów pracy, organizacji i zarządzania, dzięki czemu możliwe będzie skuteczniejsze dopasowanie predyspozycji klienta to wymogów rynku pracy (PS_W11).
Student po ukończeniu zajęć zwiększy swoje kompetencje w zakresie budowania kontaktu i pracy z klientem w kontekście procesu poradnictwa zawodowego. (PS_K01).
Student będzie potrafił wykorzystać narzędzia dostępne psychologom w celu sprawdzenia potencjału klienta w różnych aspektach, w zależności od preferencji klienta co do wykonywanego zawodu oraz wymagań runku pracy (PS_K02).
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W1: student zna ogólne procesy związane z zatrudnianiem i rekrutacją
W2: student zna ogólne zasady sterujące rynkiem pracy
K1: student potrafi nawiązywać kontakt z klientem
K2: student potrafi prowadzić proces poradnictwa zawodowego w podstawowym zakresie
K3: student potrafi wykorzystać narzędzia dostępne psychologom w celu zwiększenia szansy klienta na znalezienie i realizację drogi kariery
Kryteria oceniania
Na ocenę 5 student potrafi w sposób bardzo dobry rozpocząć proces doradztwa zawodowego, wskazać mocne i słabe strony klienta w odniesieniu do jego preferencji ścieżki kariery oraz rynku pracy; wykorzystuje adekwatne narzędzia pracy psychologa
Na ocenę 4,5 student potrafi w sposób dobry rozpocząć proces doradztwa zawodowego, wskazać część mocnych i słabych stron klienta w odniesieniu do jego preferencji ścieżki kariery oraz rynku pracy; wykorzystuje narzędzia pracy psychologa
Na ocenę 4 student potrafi w sposób dobry rozpocząć proces doradztwa zawodowego, wskazać część mocnych i słabych stron klienta w odniesieniu do jego preferencji ścieżki kariery oraz rynku pracy; wykorzystuje w niewielkim stopniu narzędzia pracy psychologa
Na ocenę 3,5 student potrafi w sposób dostateczny rozpocząć proces doradztwa zawodowego, wskazać pojedyncze mocne i słabe strony klienta w odniesieniu do jego preferencji ścieżki kariery oraz rynku pracy; wykorzystuje w niewielkim stopniu narzędzia pracy psychologa
Na ocenę 3 student potrafi w sposób dostateczny rozpocząć proces doradztwa zawodowego, wskazać pojedyncze mocne i słabe strony klienta w odniesieniu do jego preferencji ścieżki kariery oraz rynku pracy; nie wykorzystuje narzędzi pracy psychologa
Na ocenę 2 student nie potrafi w sposób dostateczny rozpocząć proces doradztwa zawodowego lub nie, wskazuje mocnych i słabych stron klienta w odniesieniu do jego preferencji ścieżki kariery oraz rynku pracy; nie wykorzystuje narzędzi pracy psychologa
Praktyki zawodowe
n/d
Literatura
Paszkowska-Rogacz, A. (2009). Doradztwo zawodowe: Wybrane metody badań. Difin.
Rosalska, M., & Wawrzonek, A. (2012). Między szkołą a rynkiem pracy: Doradztwo zawodowe w szkołach zawodowych. Difin.
Sidor-Rządkowska, M. (2018). Coaching kariery: Doradztwo zawodowe w warunkach współczesnego rynku pracy. Wolters Kluwer Polska.
Sobierajski, T. (2013). Doradztwo zawodowe: Uniwersalizm i konceptualizacja. Instytut Stosowanych Nauk Społecznych. Uniwersytet Warszawski.
Solarczyk-Ambrozik, E. (2016). Doradztwo zawodowe w perspektywie całożyciowego uczenia się. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Stańczyk, I. (2013). Doradztwo personalne i zawodowe. Difin.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: