Poradnictwo rodzinne WF-PS-N-PROD
Treści merytoryczne:
1. Zasady w poradnictwie a zasady psychoterapii
2. Diagnoza: mapa przestrzeni życiowej rodziny
3. Diagnoza: style miłości, styl komunikacji
4. Diagnoza: wywiad seksuologiczny
5. Praca z parami: kryzysy i zdrada
6. Podstawy poradnictwa psychologicznego (podstawowe interwencje psychologiczne):
- przewartościowanie (reframing)
- wizualizacja, relaksacja
- prawidłowe definiowanie celu
- metoda ABC Ellisa w pracy z parami
- technika wyjścia z impasu
- trening rozwiązywania problemów w pracy z rodziną
- trening komunikacji w pracy z rodziną
- spór konstruktywny
- interwencje w pracy ze stresem i złością (partnerską i rodzicielską)
7. Poradnictwo seksuologiczne: metody treningowe
8. Przywiązanie i zaburzenia przywiązania w dorosłości
9. Terapia par oparta na emocjach (Greenberg&Johnson)
W cyklu 2023/24_Z:
Treści merytoryczne: |
W cyklu 2024/25_Z:
Treści merytoryczne: |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekt kształcenia (ogólnie): uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu rodzinnego poradnictwa psychologicznego i nabycie umiejętności doradzania psychologicznego parze i rodzinie
Efekty wiedza:
zna i rozumie specyfikę funkcjonowania pary i rodziny oraz głównych kryzysów i dysfunkcji
Efekty umiejętności:
student potrafi dobrać odpowiednie techniki do diagnozy problemu, z którym zgłasza się do poradni pacjent oraz wnioskować na ich podstawie o diagnozie
potrafi dobrać techniki i sposoby pomocy psychologicznej odpowiednie do problemu, z którym zgłasza się do poradni pacjent
Efekty kompetencje:
jest gotów do udzielania pomocy psychologicznej i interwencji kryzysowej w poradnictwie
Kryteria oceniania
Metody oceny: egzamin pisemny, obowiązuje materiał przedstawiony na zajęciach i znajomość literatury.
Wiedza:
- na ocenę 5 (bdb): w bardzo dobrym stopniu opanował wiedzę z zakresu rodzinnego poradnictwa psychologicznego, bardzo dobrze rozumie, opisuje i wyjaśnia poznane prawidłowości.
- na ocenę 4 (db): w dobrym stopniu opanował wiedzę z zakresu rodzinnego poradnictwa psychologicznego, dobrze ją rozumie, opisuje i wyjaśnia niektóre poznane prawidłowości.
- na ocenę 3 (dst): w wystarczającym stopniu (w ponad 50%) opanował wiedzę z zakresu rodzinnego poradnictwa psychologicznego, rozumie, opisuje i wyjaśnia niektóre poznane prawidłowości.
- na ocenę 2 (ndst): nie opanował w wystarczającym stopniu wiedzy z rodzinnego poradnictwa psychologicznego.
Umiejętności:
- na ocenę 5 (bdb): bardzo dobrze potrafi dobrać odpowiednie techniki do diagnozy problemu, trafnie diagnozuje problem przedstawiony przez klientów poradni, proponuje bardzo dobrze dobrane do problemu techniki interwencji i pomocy psychologicznej odwołując się do wiedzy z zakresu rodzinnego poradnictwa psychologicznego.
- na ocenę 4 (db): dobrze potrafi dobrać techniki diagnostyczne do problemu, dobrze diagnozuje problem przedstawiony przez klientów poradni, proponuje umiarkowanie dobrze dobrane do problemu techniki interwencji i pomocy psychologicznej odwołując się do wiedzy z zakresu rodzinnego poradnictwa psychologicznego.
- na ocenę 3 (dst): radzi sobie z zastosowaniem technik diagnozy problemu i postawieniem diagnozy oraz zaproponowaniem metody pomocy psychologicznej w stopniu wystarczającym (dostatecznym).
- na ocenę 2 (ndst): nie potrafi dobrać technik diagnostycznych do problemu, nietrafnie diagnozuje problem przedstawiony przez klientów poradni, proponuje nietrafnie dobrane do problemu techniki interwencji i pomocy psychologicznej lub nie potrafi zaproponować żadnej.
Kompetencje (postawy):
Oceniana jest dojrzałość w generowaniu interpretacji i ocen z perspektywy wiedzy z zakresu rodzinnego poradnictwa psychologicznego.
Literatura
Chrząstowski S. (2014). Nie tylko schemat. Praktyka systemowej terapii rodzin, Warszawa, Paradygmat
Czabała C., Kluczyńska S. (2015). Poradnictwo psychologiczne, Warszawa, PWN.
Czyżkowska, A. (2018). Krótka książka o miłości. Wyd. Liberi Libri
Depko, A. (2006). Pytania do seksuologa.
Heaton, J.A. (2003). Podstawowe umiejętności terapeutyczne, Gdańsk.
Kottler, J.A. (2007). Opór w psychoterapii, Gdańsk, GWP.
Lew-Starowicz, Z., Skrzypulec, V. (2010). Podstawy seksuologii, Warszawa, PZWL.
Napier, A.Y. (2008). Małżeństwo: krucha więź, Kraków, Znak.
Wojciszke, B. (2000). Psychologia miłości, Gdańsk, GWP.
Murgatroyd, S. (2000). Poradnictwo i pomoc, Poznań, "Zysk i S-ka".
Yalom, I.D. (2005). Kiedy Nietzsche szlochał, Instytut Psychologii Zdrowia, PTP, W-wa (oraz inne pozycje tego autora)
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: