Poradnictwo rodzinne WF-PS-N-PROD
Treści merytoryczne:
1. Zasady w poradnictwie a zasady psychoterapii
2. Diagnoza: mapa przestrzeni życiowej rodziny
3. Diagnoza: style miłości, styl komunikacji
4. Diagnoza: wywiad seksuologiczny
5. Praca z parami: kryzysy i zdrada
6. Podstawy poradnictwa psychologicznego (podstawowe interwencje psychologiczne):
- przewartościowanie (reframing)
- wizualizacja, relaksacja
- prawidłowe definiowanie celu
- metoda ABC Ellisa w pracy z parami
- technika wyjścia z impasu
- trening rozwiązywania problemów w pracy z rodziną
- trening komunikacji w pracy z rodziną
- spór konstruktywny
- interwencje w pracy ze stresem i złością (partnerską i rodzicielską)
7. Poradnictwo seksuologiczne: metody treningowe
8. Przywiązanie i zaburzenia przywiązania w dorosłości
9. Terapia par oparta na emocjach (Greenberg&Johnson)
W cyklu 2023/24_Z:
Treści merytoryczne: |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekt kształcenia (ogólnie): uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu rodzinnego poradnictwa psychologicznego i nabycie umiejętności doradzania psychologicznego parze i rodzinie
Efekty wiedza:
zna i rozumie specyfikę funkcjonowania pary i rodziny oraz głównych kryzysów i dysfunkcji
Efekty umiejętności:
student potrafi dobrać odpowiednie techniki do diagnozy problemu, z którym zgłasza się do poradni pacjent oraz wnioskować na ich podstawie o diagnozie
potrafi dobrać techniki i sposoby pomocy psychologicznej odpowiednie do problemu, z którym zgłasza się do poradni pacjent
Efekty kompetencje:
jest gotów do udzielania pomocy psychologicznej i interwencji kryzysowej w poradnictwie
Kryteria oceniania
Metody oceny: egzamin pisemny, obowiązuje materiał przedstawiony na wykładach i znajomość literatury.
Wiedza:
- na ocenę 5 (bdb): w bardzo dobrym stopniu opanował wiedzę z zakresu rodzinnego poradnictwa psychologicznego, bardzo dobrze rozumie, opisuje i wyjaśnia poznane prawidłowości.
- na ocenę 4 (db): w dobrym stopniu opanował wiedzę z zakresu rodzinnego poradnictwa psychologicznego, dobrze ją rozumie, opisuje i wyjaśnia niektóre poznane prawidłowości.
- na ocenę 3 (dst): w wystarczającym stopniu (w ponad 50%) opanował wiedzę z zakresu rodzinnego poradnictwa psychologicznego, rozumie, opisuje i wyjaśnia niektóre poznane prawidłowości.
- na ocenę 2 (ndst): nie opanował w wystarczającym stopniu wiedzy z rodzinnego poradnictwa psychologicznego.
Umiejętności:
- na ocenę 5 (bdb): bardzo dobrze potrafi dobrać odpowiednie techniki do diagnozy problemu, trafnie diagnozuje problem przedstawiony przez klientów poradni, proponuje bardzo dobrze dobrane do problemu techniki interwencji i pomocy psychologicznej odwołując się do wiedzy z zakresu rodzinnego poradnictwa psychologicznego.
- na ocenę 4 (db): dobrze potrafi dobrać techniki diagnostyczne do problemu, dobrze diagnozuje problem przedstawiony przez klientów poradni, proponuje umiarkowanie dobrze dobrane do problemu techniki interwencji i pomocy psychologicznej odwołując się do wiedzy z zakresu rodzinnego poradnictwa psychologicznego.
- na ocenę 3 (dst): radzi sobie z zastosowaniem technik diagnozy problemu i postawieniem diagnozy oraz zaproponowaniem metody pomocy psychologicznej w stopniu wystarczającym (dostatecznym).
- na ocenę 2 (ndst): nie potrafi dobrać technik diagnostycznych do problemu, nietrafnie diagnozuje problem przedstawiony przez klientów poradni, proponuje nietrafnie dobrane do problemu techniki interwencji i pomocy psychologicznej lub nie potrafi zaproponować żadnej.
Kompetencje (postawy):
Oceniana jest dojrzałość w generowaniu interpretacji i ocen z perspektywy wiedzy z zakresu rodzinnego poradnictwa psychologicznego.
Na ocenę końcową składa się: ocena z egzaminu końcowego
Literatura
Chrząstowski S. (2014). Nie tylko schemat. Praktyka systemowej terapii rodzin, Warszawa, Paradygmat
Czabała C., Kluczyńska S. (2015). Poradnictwo psychologiczne, Warszawa, PWN.
Czyżkowska, A. (2018). Krótka książka o miłości. Wyd. Liberi Libri
Depko, A. (2006). Pytania do seksuologa.
Heaton, J.A. (2003). Podstawowe umiejętności terapeutyczne, Gdańsk.
Kottler, J.A. (2007). Opór w psychoterapii, Gdańsk, GWP.
Lew-Starowicz, Z., Skrzypulec, V. (2010). Podstawy seksuologii, Warszawa, PZWL.
Napier, A.Y. (2008). Małżeństwo: krucha więź, Kraków, Znak.
Wojciszke, B. (2000). Psychologia miłości, Gdańsk, GWP.
Murgatroyd, S. (2000). Poradnictwo i pomoc, Poznań, "Zysk i S-ka".
Yalom, I.D. (2005). Kiedy Nietzsche szlochał, Instytut Psychologii Zdrowia, PTP, W-wa (oraz inne pozycje tego autora)
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: