Psychologia religii WF-PS-N-PRL
Wykłady z psychologii religii pomagają studentom w przyswojeniu wiedzy dotyczącej stosunku człowieka do rzeczywistości transcendentnej, z uwzględnieniem genezy, struktury i funkcji przeżyć religijnych. Szczególny akcent położony jest na społeczne konteksty przeżyć i zachowań religijnych oraz ich zniekształcenia w sektach. Część wykładów poświęcona jest kryteriom dojrzałości postaw religijnych oraz strategiom badań zjawisk religijnych oraz prezentacji wyników tych badań. Zajęcia z psychologii religii stanowią też okazję do dyskusji na temat postaw religijnych, ze szczególnym uwzględnieniem przeżyć i zachowań religijnych. Umożliwiają zaprezentowanie bogatej literatury przedmioty oraz prowokują do licznych dyskusji dotyczących religijności jednostek i grup społecznych.
Treści programowe:
1. Przegląd ujęć w badaniach psychologii religii: antropologiczne i metodologiczne założenia pozasystemowe, (nurty redukcjonistyczne i nieredukcjonistyczne).
2.Doświadczenie religijne.
3.Wiara i przesądy
4.Przejawy religijności: asceza, modlitwa, medytacja.
5.Rozwój religijny: periodyzacja rozwoju, kryteria dojrzałości religijnej.
6.Religijność w sytuacjach trudnych: kryzysy religijne, nawrócenia, apostazja i ateizm.
7.Ruchy i małe grupy religijne: psychospołeczne funkcjonowanie grup i ruchów religijnych, charakterystyka psychologiczna głównych ruchów religijnych w Polsce, szanse i zagrożenia związane z przynależnością do ruchów religijnych.
8. Fanatyzm, grupy pseudoreligijne, sekty: definicja i podział sekt, destrukcyjne funkcjonowanie sekt, profilaktyka i terapia.
9. New Age.
10. Religijność i psychoterapia
11. Psychopatologia a życie religijne: zaburzenia życia religijnego, życie religijne osób z zaburzeniami psychicznymi.
12.Typologizacja religijności.
13.Metody badań religijności.
14.Badania międzykulturowe i międzywyznaniowe nad religijnością.
15. Przegląd współczesnych badań psychologicznych dotyczących religijności.
E-Learning
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
K_W02 -Posiada wiedzę i rozumie na czym polega odmienność interpretacji religijnych zachowań człowieka z różnych perspektyw (ewolucjonistycznej, psychoanalitycznej, behawioralnej, poznawczo- społecznej, humanistycznej.
K_W17 - Zna podstawowe wymiary stosowane do opisu różnic indywidualnych dotyczących przeżywania doświadczeń religijnych
UMIEJĘTNOŚCI
K_U01 - Umie tworzyć opinie i sądy na temat wartości różnych podejść i interpretacji psychologicznych w stosunku do religijnych zachowań człowieka
K_U04 - Jest w stanie dobrać odpowiednie techniki badawcze do diagnozy osobowości, sprawności innych funkcji psychicznych (procesy poznawcze, emocjonalne, motywacyjne, preferencje wartości, postawy religijne, itd.), zdolności adaptacyjnych oraz funkcjonowania w różnych relacjach społecznych szczególnie w grupach religijnych
KOMPETENCJE
K_K03 - Potrafi samodzielnie uzupełnić wiedzę i umiejętności w zależności od pojawiających się potrzeb, zmian w obszarze psychologii religii.
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
udział w wykładzie: 15 godz.
przygotowanie do egzaminu: 45 godz.
suma godzin: 60 [60/30(25)=2]
liczba ECTS: 2
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia będzie obecność na wykładach (dopuszczalne dwie nieobecności) i zaliczenie pisemnego egzaminu w formie uporządkowanej wypowiedzi na kilka zadanych pytań.
Literatura
Lektury obowiązkowe:
Głaz, S. (red.) (2006) Podstawowe zagadnienia psychologii religii. Kraków: WAM.
Grom, B. (2009) Psychologia religii. Kraków: WAM.
Grzymała-Moszczyńska, H. (2004) Religia a kultura. Wybrane zagadnienia z kulturowej psychologii religii. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Jaworski, R. (1989) Psychologiczne korelaty religijności personalnej. Lublin: RW KUL.
Kuczkowski, S.(1993). Psychologia religii. Kraków: Wydz. Filoz. Towarzystwa Jezusowego.
Walesa, Cz.(2005) Rozwój religijności czlowieka Tom I Dziecko. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Wulff, D.(1999). Psychologia religii. Warszawa: WSiP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: