Psychologia rozwoju człowieka 2 WF-PS-N-PRC2
1.Psychologia rozwojowa a psychologia biegu życia
2. Rozwój i zmiana w dorosłości
4. Główne teorie i koncepcje rozwoju w biegu życia, ze szczególnym uwzględnieniem dorosłości (Buehler, Havighurst, Levinson, Erikson i in.)
5. Kryzysy rozwojowe
6. Rozwój człowieka dorosłego w ujęciu personalistycznym/egzystencjalno-fenomenologicznym
7. Rozwój poznawczy w dorosłości
8. Psychologiczne koncepcje mądrości
9. Rozwój moralny w biegu życia (Piaget, Kohlberg)
10. Rozwój i statusy tożsamości
11. Rozwój osobowości człowieka dorosłego. Dojrzałość osobowa i moralna
12. Charakterystyka wczesnej dorosłości
13. Średnia dorosłość. Kryzys przełomu połowy życia
14. Późna dorosłość - starzenie się i starość
15. Kres doczesnego życia. Umieranie. Śmierć. Żałoba
E-Learning
Obowiązkowy poprzednik
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty wiedzy
- zna podstawowe teorie rozwoju człowieka w biegu życia
- umie scharakteryzować poszczególne okresy rozwojowe w dorosłości i kryzysy rozwojowe
- charakteryzuje rozwój człowieka dorosłego w poszczególnych sferach: poznawczej, emocjonalnej, osobowości, moralności
Efekty umiejętności
- rozróżnia zmiany rozwojowe od nierozwojowych
- analizuje zachowania człowieka dorosłego pod kątem okresu rozwojowego w jakim on jest
- porównuje poszczególne etapy dorosłości pod kątem rozwoju w poszczególnych sferach.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny: test jednokrotnego wyboru (30 pytań). Próg zaliczenia: 60% odpowiedzi poprawnych. Czas na udzielenie odpowiedzi: 30 minut.
Możliwość podniesienia oceny w przypadku wyróżniającej się frekwencji (nie więcej niż dwa wykłady opuszczone). nie dotyczy to ocen: 2 (ndst) i 5 (bdb).
Powyższe nie dotyczy sytuacji nauczania online!
Literatura
Oprócz treści wykładów obowiązkowa literatura do egzaminu:
1) Trempała, J. (red.)(2011). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: PWN, rozdziały: 11, 12, 13, 17,19.
2) Lipska, A., Zagórska, W. (2011). „Stająca się dorosłość” w ujęciu Jeffreya J. Arnetta jako rozbudowana faza liminalna rytuału przejścia. Psychologia Rozwojowa, 1, 9-21. DOI: 10.4467/20843879PR.11.001.0174
3) Zagórska, W., Lubieniecka, J. (2018). Between narcissism and egocentrism: Self-centeredness in emerging adulthood. Plakat prezentowany na The International Conference: Between narcissism and entitlement: Self-enhancement in a cross-cultural perspective. Warszawa, 4-6 kwietnia. DOI: 10.13140/RG.2.2.17527.88486
4) Wieteska, M. (2014). Wczesna dorosłość w ponowoczesności. Odraczanie autonomii w kontekście zamieszkiwania z rodziną pochodzenia. Ogrody nauk i sztuk, 4, 368-377. DOI: 10.15503/onis2014-368-377
5) Wykłady prof. Artura Andrzejuka i dr hab. Wandy Zagórskiej, prof. UKSW z konferencji "Co wychowujemy: sumienie czy ego? (UKSW, 2014)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: