Psychopatologia sądowa WF-PS-N-PPSC
Celem przedmiotu jest przybliżenie tematyki zaburzeń psychicznych oraz zrozumienie ich etiologii i związku z ujawnianymi zachowaniami w kontekście psychologii sądowej. Zajęcia koncentrują się na analizie specyficznych grup sprawców czynów zabronionych w odniesieniu do psychopatologii, z uwzględnieniem możliwości oddziaływań terapeutycznych oraz studiów przypadków. Studenci poznają modele przyczynowo-skutkowe zachowań przestępczych, mechanizmy regulujące funkcjonowanie człowieka oraz zasady oceny poczytalności, w tym ograniczonej poczytalności i niepoczytalności, wraz z kontrowersjami związanymi z ich ustalaniem. Omówiona zostanie problematyka zachowań agresywnych w perspektywie trójwymiarowej psychopatologii, charakterystyka sprawców przemocy i przestępstw seksualnych, a także specyfika zachowań osób psychopatycznych. Zajęcia obejmują również dysfunkcje w zachowaniach nieletnich, wpływ alkoholu i substancji psychoaktywnych na funkcjonowanie jednostki, a także procesy pamięciowe w zeznaniach świadków i ich zniekształcenia. Studenci zapoznają się z orzecznictwem dotyczącym stanów afektywnych, zaburzeń psychotycznych takich jak schizofrenia, niepełnosprawności intelektualnej i zaburzeń rozwojowych. Przedmiot obejmuje także zagadnienia związane z rozpoznawaniem działań intencjonalnych, w tym symulowania zaburzeń, oraz praktyczne zastosowanie oddziaływań terapeutycznych w obszarze psychologii sądowej.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Osoba uczestnicząca w zajęciach:
Wiedza (W):
W04 – zna i rozumie istotę funkcjonowania psychicznego jednostki, w tym mechanizmy regulujące zachowania, procesy poznawcze, emocjonalne i motywacyjne, oraz ich znaczenie dla ujawniania czynów zabronionych,
W13 – zna i rozumie specyfikę różnych zaburzeń psychicznych i dysfunkcji, w tym zaburzeń psychotycznych, osobowościowych, rozwojowych i intelektualnych, oraz ich znaczenie w psychologii sądowej,
W14 – zna i rozumie procedury orzecznicze, kryteria oceny poczytalności, ograniczonej poczytalności i niepoczytalności, a także specyfikę diagnozy sprawców i ofiar w kontekście prawa karnego,
Umiejętności (U):
U01 – potrafi przeprowadzać analizę zachowań jednostki w kontekście psychopatologicznym, dobierać odpowiednie techniki badawcze oraz formułować wnioski i zalecenia terapeutyczne w pracy psychologa sądowego,
Kompetencje (K):
K02 – rozumie i stosuje zasady etyki zawodowej psychologa w praktyce sądowej, w tym w sytuacjach związanych z analizą akt, opinii biegłych i interwencji terapeutycznych.
Kryteria oceniania
Wymagana jest obecność na zajęciach (maksymalnie dwie nieobecności nieusprawiedliwione).
Kryteria szczegółowe oceniania:
Ocena 5 (bardzo dobry):
Student:
- wykazuje pełne zrozumienie tematyki zaburzeń psychicznych, ich etiologii oraz związku z ujawnianymi zachowaniami w kontekście psychologii sądowej, w tym mechanizmów regulujących funkcjonowanie człowieka, zachowań agresywnych, poczytalności oraz specyfiki sprawców i ofiar,
- potrafi samodzielnie analizować przypadki sprawców czynów zabronionych i ofiar, dobierać odpowiednie techniki badawcze i interwencji oraz formułować trafne i etyczne wnioski terapeutyczne,
- wykazuje pełną świadomość etyczną w pracy psychologa sądowego, prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy etyczne,
- aktywnie uczestniczy w zajęciach, wykonuje wszystkie zadania praktyczne i analizy studiów przypadków,
- osiągnął wszystkie zakładane efekty uczenia się w obszarach wiedzy, umiejętności i kompetencji.
Ocena 4 (dobry):
Student:
- poprawnie stosuje wiedzę teoretyczną do analizowania zaburzeń psychicznych i zachowań jednostek, przestrzega zasad etyki zawodowej,
- uczestniczy aktywnie w zajęciach i wykonuje większość zadań praktycznych,
- osiągnął większość zakładanych efektów uczenia się w obszarach wiedzy, umiejętności i kompetencji.
Ocena 3 (dostateczny):
Student:
- zna podstawowe pojęcia z zakresu psychopatologii i psychologii sądowej, ale ma trudności z praktyczną analizą przypadków, diagnozą oraz formułowaniem wniosków,
- ma ograniczoną świadomość etyczną w pracy psychologa sądowego,
- uczestniczy w zajęciach w ograniczonym stopniu i wykonuje część zadań praktycznych,
- osiągnął niektóre zakładane efekty uczenia się w obszarach wiedzy, umiejętności i kompetencji.
Ocena 2 (niedostateczny):
Student:
- nie potrafi stosować wiedzy teoretycznej ani praktycznej w analizie zachowań jednostek,
- nie posiada wiedzy z zakresu psychopatologii sądowej,
- nie osiągnął zakładanych efektów uczenia się w obszarach wiedzy, umiejętności i kompetencji.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Cierpiałkowska, L. (2009). Psychopatologia. Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Gałecki, P., Pilecki, M., Rymaszewska, J., Szulc, A., Sidorowicz, S., Wciórka, J. (2018). Kryteria diagnostyczne zaburzeń psychicznych DSM-5. Edra Urban & Partner.
Gierowski, J. K., Jaśkiewicz-Obydzińska, T., Najda, M. (2010). Psychologia w postępowaniu karnym. LexisNexis Polska.
Pastwa-Wojciechowska, B. (2008). Człowiek w obliczu prawa. Oficyna Wydawnicza "Impuls".
Rode, D., Dukała, K., Kabzińska, J., Zalewska-Łunkiewicz, K. (2020). Kliniczna psychologia sądowa. PWN.
Seligman, M. E., Walker, E. F., Rosenhan, D. L. (2013). Psychopatologia. Zysk i S-ka Wydawnictwo.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: