WM: Psychologia perswazji i propagandy WF-PS-N-PPP
Propaganda kontra perswazja
Psychologia propagandy
Różne formy propagandy
Historia propagandy
Współczesne znaczenie propagandy
Operacje dezinformacyjne na temat COVID-19
Krytyka propagandy. Czy zawsze jest zła?
Reklama: wszechobecna propaganda
Propaganda w wybranych krajach
Badania z zakresu propagandy i perswazji
Propaganda i Internet: siła plotek
Propaganda i wojna psychologiczna
Współczesne studium propagandy i perswazji
Jak analizować propagandę
Specjalne techniki maksymalizacji efektu propagandy
Jak działa propaganda we współczesnym społeczeństwie
W cyklu 2022/23_L:
Propaganda kontra perswazja Psychologia propagandy Różne formy propagandy Historia propagandy Współczesne znaczenie propagandy Operacje dezinformacyjne na temat COVID-19 Krytyka propagandy. Czy zawsze jest zła? Reklama: wszechobecna propaganda Propaganda w wybranych krajach Badania z zakresu propagandy i perswazji Propaganda i Internet: siła plotek Propaganda i wojna psychologiczna Współczesne studium propagandy i perswazji Jak analizować propagandę Specjalne techniki maksymalizacji efektu propagandy Jak działa propaganda we współczesnym społeczeństwie |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: fakultatywny dowolnego wyboru | W cyklu 2023/24_L: obowiązkowy | W cyklu 2024/25_L: obowiązkowy |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
na ocenę 5 (bardzo dobry):) student bardzo dobrze wie i rozumie na czym polega różnica w ocenie propagandy w zależności od kontekstu sytuacyjnego i celów propagandy, perfekcyjnie rozróżnia różne rodzaje błędów i naruszeń popełnionych przez propagandzistów. Bardzo dobrze potrafi połączyć określone podejście badawcze z podstawami teoretycznymi oraz wskazać mocne i słabe strony różnych podejść teoretycznych i technik badawczych w odniesieniu do psychologii propagandy
na ocenę 4( dobry): student dobrze wie i rozumie na czym polega różnica w ocenie propagandy w zależności od kontekstu sytuacyjnego i celów propagandy, poprawnie rozróżnia różne rodzaje błędów i naruszeń popełnionych przez propagandzistów. Dobrze potrafi połączyć określone podejście badawcze z podstawami teoretycznymi oraz wskazać mocne i słabe strony różnych podejść teoretycznych i technik badawczych w odniesieniu do psychologii propagandy
na ocenę 3 (dostateczny): student dostatecznie wie i rozumie na czym polega różnica w ocenie propagandy w zależności od kontekstu sytuacyjnego i celów propagandy, względnie poprawnie rozróżnia różne rodzaje błędów i naruszeń popełnionych przez propagandzistów. Potrafi choć z błędami połączyć określone podejście badawcze z podstawami teoretycznymi oraz wskazać mocne i słabe strony różnych podejść teoretycznych i technik badawczych w odniesieniu do psychologii propagandy
- na ocenę 2 (niedostateczny):) student nie wie i nie rozumie na czym polega różnica w ocenie propagandy w zależności od kontekstu sytuacyjnego i celów propagandy niepoprawnie rozróżnia różne rodzaje błędów i naruszeń popełnionych przez propagandzistów. Słabo (lub wcale) potrafi połączyć określone podejście badawcze z podstawami teoretycznymi oraz wskazać mocne i słabe strony różnych podejść teoretycznych i technik badawczych w odniesieniu do psychologii propagandy
Kryteria oceniania
Studenci powinni wykazać się średnim poziomem znajomości problematyki propagandy i perswazji oraz być zainteresowanym tą tematyką. Ważna będzie również umiejętność dyskusji z nauczycielem na temat teoretycznych podstaw i praktycznych zastosowań zagadnień związanych z rolą propagandy z uwzględnieniem mechanizmów psychologicznych. Niezbędne będzie również przygotowanie kompetentnych prezentacji Power Point obejmujących różne aspekty propagandy z powołaniem się na naukowe źródła.
Wiedza - student wymienia i opisuje główne nurty i paradygmaty badawcze występujące w psychologii perswazji i propagandy; poprawnie identyfikuje najważniejsze zagadnienia związane z funkcjonowaniem propagandy, trafnie wskazuje wyniki badań uzasadniające poszczególne stanowiska teoretyczne; zna i rozumie na czym polega analiza i interpretacja propagandy i odróżnienia jej od perswazji, zna i rozumie współczesne znaczenie funkcjonowania propagandy we współczesnym świecie
Umiejętności - potrafi interpretować teksty artykułów naukowych empirycznych; umie wyszukiwać i dobierać źródła, które posłużą do wzbogacenia jego wiedzy i umiejętności, student potrafi dobrać odpowiednie techniki badania i oceny skuteczności propagandy w różnych krajach i korporacjach.
Kompetencje - dąży do naukowej i zgodnej metodologii zbierania danych empirycznych, podtrzymuje krytykę istniejących interpretacji zjawisk, które nie znajdują uzasadnienia w badaniach empirycznych, a także jest świadomy ograniczeń badawczych istniejących w psychologii propagandy , związanych ze złożonością funkcjonowania człowieka w różne środowiska.
Praktyki zawodowe
bez praktyk
Literatura
Abrams, S (2016). "Beyond Propaganda: Soviet Active Measures in Putin's Russia". Connections. 15 (1): 5–31.
Auger GA (2014) Trust me, trust me not: An experimental analysis of the effect of transparency on organizations. Journal of Public Relations Research 26(4): 325–343.
Jowett GS and O’Donnell V (2014) Propaganda and Persuasion. Newbury Park, CA: Sage. 416 p.
Lock, I., & Ludolph, R. (2020). Organizational propaganda on the Internet: A systematic review. Public Relations Inquiry, 9(1), 103–127. https://doi.org/10.1177/2046147X19870844
Caiani M, Parenti L (2009) The dark side of the web: Italian right-wing extremist groups and the Internet. South European Society and Politics 14(3): 273–294.
"Disinformation operations about COVID-19". data.europa.eu. Archived from the original on 2021-10-04. Retrieved 2021-10-04.
Howard PN, Kollanyi B (2016) Bots,# StrongerIn, and# Brexit: computational propaganda during the UK-EU referendum. arXiv:1606.06356 [Physics]. Available at: http://arxiv.org/abs/1606.06356.
Pomerantsev, Peter. "Inside Putin's Information War". politico.com. Archived from the original on 2019-06-02. Retrieved 2017-01-05.
Silverman HI (2011) Reuters: Principles of trust or propaganda? Journal of Applied Business Research 27(6): 93–115.
Smith-Rodden M, Ash IK (2012) Investigating the psychological effects of news imagery: A case for evidence-based decision making and practices. Visual Communication Quarterly 19(1): 20–32.
Yadron D (2016) Twitter deletes 125,000 Isis accounts and expands anti-terror teams. The Guardian, 5 February. Available at: https://www.theguardian.com/technology/2016/feb/05/twitter-deletes-isis-accounts-terrorism-online, (accessed 13 August 2019)
W cyklu 2022/23_L:
Abrams, S (2016). "Beyond Propaganda: Soviet Active Measures in Putin's Russia". Connections. 15 (1): 5–31. Auger GA (2014) Trust me, trust me not: An experimental analysis of the effect of transparency on organizations. Journal of Public Relations Research 26(4): 325–343. Jowett GS and O’Donnell V (2014) Propaganda and Persuasion. Newbury Park, CA: Sage. 416 p. Lock, I., & Ludolph, R. (2020). Organizational propaganda on the Internet: A systematic review. Public Relations Inquiry, 9(1), 103–127. https://doi.org/10.1177/2046147X19870844 Caiani M, Parenti L (2009) The dark side of the web: Italian right-wing extremist groups and the Internet. South European Society and Politics 14(3): 273–294. "Disinformation operations about COVID-19". data.europa.eu. Archived from the original on 2021-10-04. Retrieved 2021-10-04. Howard PN, Kollanyi B (2016) Bots,# StrongerIn, and# Brexit: computational propaganda during the UK-EU referendum. arXiv:1606.06356 [Physics]. Available at: http://arxiv.org/abs/1606.06356. Pomerantsev, Peter. "Inside Putin's Information War". politico.com. Archived from the original on 2019-06-02. Retrieved 2017-01-05. Silverman HI (2011) Reuters: Principles of trust or propaganda? Journal of Applied Business Research 27(6): 93–115. Smith-Rodden M, Ash IK (2012) Investigating the psychological effects of news imagery: A case for evidence-based decision making and practices. Visual Communication Quarterly 19(1): 20–32. Yadron D (2016) Twitter deletes 125,000 Isis accounts and expands anti-terror teams. The Guardian, 5 February. Available at: https://www.theguardian.com/technology/2016/feb/05/twitter-deletes-isis-accounts-terrorism-online, (accessed 13 August 2019)
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: