WM: Psychologia perswazji i propagandy WF-PS-N-PPP
Propaganda kontra perswazja
Psychologia propagandy
Różne formy propagandy
Historia propagandy
Współczesne znaczenie propagandy
Operacje dezinformacyjne na temat COVID-19
Krytyka propagandy. Czy zawsze jest zła?
Reklama: wszechobecna propaganda
Propaganda w wybranych krajach
Badania z zakresu propagandy i perswazji
Propaganda i Internet: siła plotek
Propaganda i wojna psychologiczna
Współczesne studium propagandy i perswazji
Jak analizować propagandę
Specjalne techniki maksymalizacji efektu propagandy
Jak działa propaganda we współczesnym społeczeństwie
|
W cyklu 2024/25_L:
Propaganda kontra perswazja |
W cyklu 2025/26_L:
Propaganda kontra perswazja |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: fakultatywny dowolnego wyboru | W cyklu 2023/24_L: obowiązkowy | W cyklu 2024/25_L: obowiązkowy | W cyklu 2025/26_L: obowiązkowy |
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
na ocenę 5 (bardzo dobry):) student bardzo dobrze wie i rozumie na czym polega różnica w ocenie propagandy w zależności od kontekstu sytuacyjnego i celów propagandy, perfekcyjnie rozróżnia różne rodzaje błędów i naruszeń popełnionych przez propagandzistów. Bardzo dobrze potrafi połączyć określone podejście badawcze z podstawami teoretycznymi oraz wskazać mocne i słabe strony różnych podejść teoretycznych i technik badawczych w odniesieniu do psychologii propagandy
na ocenę 4( dobry): student dobrze wie i rozumie na czym polega różnica w ocenie propagandy w zależności od kontekstu sytuacyjnego i celów propagandy, poprawnie rozróżnia różne rodzaje błędów i naruszeń popełnionych przez propagandzistów. Dobrze potrafi połączyć określone podejście badawcze z podstawami teoretycznymi oraz wskazać mocne i słabe strony różnych podejść teoretycznych i technik badawczych w odniesieniu do psychologii propagandy
na ocenę 3 (dostateczny): student dostatecznie wie i rozumie na czym polega różnica w ocenie propagandy w zależności od kontekstu sytuacyjnego i celów propagandy, względnie poprawnie rozróżnia różne rodzaje błędów i naruszeń popełnionych przez propagandzistów. Potrafi choć z błędami połączyć określone podejście badawcze z podstawami teoretycznymi oraz wskazać mocne i słabe strony różnych podejść teoretycznych i technik badawczych w odniesieniu do psychologii propagandy
- na ocenę 2 (niedostateczny):) student nie wie i nie rozumie na czym polega różnica w ocenie propagandy w zależności od kontekstu sytuacyjnego i celów propagandy niepoprawnie rozróżnia różne rodzaje błędów i naruszeń popełnionych przez propagandzistów. Słabo (lub wcale) potrafi połączyć określone podejście badawcze z podstawami teoretycznymi oraz wskazać mocne i słabe strony różnych podejść teoretycznych i technik badawczych w odniesieniu do psychologii propagandy
Kryteria oceniania
Studenci powinni wykazać się średnim poziomem znajomości problematyki propagandy i perswazji oraz być zainteresowanym tą tematyką. Ważna będzie również umiejętność dyskusji z nauczycielem na temat teoretycznych podstaw i praktycznych zastosowań zagadnień związanych z rolą propagandy z uwzględnieniem mechanizmów psychologicznych. Niezbędne będzie również przygotowanie kompetentnych prezentacji Power Point obejmujących różne aspekty propagandy z powołaniem się na naukowe źródła.
Wiedza - student wymienia i opisuje główne nurty i paradygmaty badawcze występujące w psychologii perswazji i propagandy; poprawnie identyfikuje najważniejsze zagadnienia związane z funkcjonowaniem propagandy, trafnie wskazuje wyniki badań uzasadniające poszczególne stanowiska teoretyczne; zna i rozumie na czym polega analiza i interpretacja propagandy i odróżnienia jej od perswazji, zna i rozumie współczesne znaczenie funkcjonowania propagandy we współczesnym świecie
Umiejętności - potrafi interpretować teksty artykułów naukowych empirycznych; umie wyszukiwać i dobierać źródła, które posłużą do wzbogacenia jego wiedzy i umiejętności, student potrafi dobrać odpowiednie techniki badania i oceny skuteczności propagandy w różnych krajach i korporacjach.
Kompetencje - dąży do naukowej i zgodnej metodologii zbierania danych empirycznych, podtrzymuje krytykę istniejących interpretacji zjawisk, które nie znajdują uzasadnienia w badaniach empirycznych, a także jest świadomy ograniczeń badawczych istniejących w psychologii propagandy , związanych ze złożonością funkcjonowania człowieka w różne środowiska.
Praktyki zawodowe
bez praktyk
Literatura
xCialdini, R. B. (2021). Influence, new and expanded: The psychology of persuasion (New & Expanded ed.). Harper Business.
Boulder Public Library
+2
books.google.com
+2
van der Linden, S. (2023). Foolproof: Why we fall for misinformation and how to build immunity. W. W. Norton & Company.
Wikipedia
+2
Barnes & Noble
+2
Dolinski, D., & Grzyb, T. (2023). 100 effective techniques of social influence: When and why people comply. Routledge.
Dąbrowa, N. (2024). Psychologiczne paradygmaty korzystania z mediów społecznościowych. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Ogonowska, A., & Ptaszek, G. (2021). Psychologiczne aspekty mediów: Cyberpsychologia. Media – użytkownicy – zastosowania. Kraków: Impuls.
Lewandowsky, S., & Cook, J. (2022). The debunking handbook (2022 edition). Wiley-Blackwell.
Kułaga, W. (2021). Psychologiczne aspekty mediów. Kraków: Impuls.
McCutcheon, I. E., et al. (2022). Personality and social media: Analyzing self-presentation and influence in digital spaces. Oxford University Press.
Ogonowska, A. (2023). Media społecznościowe i tożsamość: Perspektywa psychologiczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Lewandowsky, S., et al. (2024). Misinformation and persuasion in digital age (1st ed.). Cambridge University Pres
|
W cyklu 2024/25_L:
Cialdini, R. B. (2021). Influence, new and expanded: The psychology of persuasion (New & Expanded ed.). Harper Business. |
W cyklu 2025/26_L:
Cialdini, R. B. (2021). Influence, new and expanded: The psychology of persuasion (New & Expanded ed.). Harper Business. |
Uwagi
|
W cyklu 2024/25_L:
brak |
W cyklu 2025/26_L:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: