Psychologia procesów poznawczych 2 WF-PS-N-PPO2
Celem zajęć jest zapoznanie studentów oraz wyjaśnienie jak powinna przebiegać analiza i interpretacja procesów poznawczych z perspektywy różnych teorii wypracowanych w ramach psychologii poznawczej, w szczególności koncepcji i modeli procesów pamięciowych i uczenia się. Studenci zapoznają się także ze sposobem prowadzenia, opisu i interpretacji badań empirycznych wypracowanym przez psychologię eksperymentalną. Ukazane zostaną ograniczenia i perspektywy rozwoju tego nurtu psychologii. Ponadto celem jest wypracowanie przez studentów umiejętności dobierania odpowiednich metod badania sprawności funkcji poznawczych, szczególnie zaś pamięci.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2020/21_L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
W1- student wymienia i opisuje główne perspektywy badawcze psychologii pamięci;
W2 - wskazuje wyniki badań uzasadniające poszczególne stanowiska teoretyczne;
W3 - zna i rozumie mechanizmy procesów pamięciowych: kodowania, przechowywania i wydobywania, zna pojęcie uczenia się utajonego oraz prymowania, zna klasyfikacje systemów pamięci
Umiejętności
U1 - student potrafi dobrać odpowiednie metody oceny sprawności funkcji wykonawczych, pamięci roboczej, pamięci epizodycznej,
Kompetencje
K1 - zachowuje krytycyzm wobec koncepcji, które nie są uzasadnione badaniami empirycznymi, rozumie potrzebę ugruntowania hipotez w teorii oraz rzetelnego, zgodnego z zasadami metodologii ich weryfikowania
K2 - potrafi pracować w grupie
Kryteria oceniania
Ocena bardzo dobra:
Student wykazuje się rozległą wiedzą na temat wszystkich omówionych na wykładzie i we wskazanej lekturze obowiązkowej teorii psychologicznych (W1).
Student potrafi trafnie wskazać badania uzasadniające poszczególne stanowiska teoretyczne (W2)
Student rozumie mechanizmy wszystkich omówionych procesów pamięciowych (W3).
Student trafnie dobiera metody oceny sprawności poszczególnych rodzajów funkcji wykonawczych, pojemności pamięci roboczej, diagnozy deficytów pamięci (U1)
Student poszukuje argumentów w rzetelnych badaniach empirycznych (K1)
Student rzetelnie i z zaangażowaniem wykonuje wskazane na ćwiczeniach zadania w grupach (K2)
Ocena dobra:
Student wykazuje się wiedzą na temat większości omówionych na wykładzie i we wskazanej lekturze obowiązkowej teorii psychologicznych (W1).
Student potrafi trafnie wskazać badania uzasadniające główne stanowiska teoretyczne (W2)
Student rozumie mechanizmy większości omówionych procesów pamięciowych (W3).
Student trafnie dobiera metody oceny sprawności głównych funkcji wykonawczych, pojemności pamięci roboczej, diagnozy deficytów pamięci (U1)
Student poszukuje argumentów w rzetelnych badaniach empirycznych (K1)
Student rzetelnie wykonuje wskazane na ćwiczeniach zadania w grupach (K2)
Ocena dostateczna:
Student wykazuje się wiedzą na temat podstawowych omówionych na wykładzie i we wskazanej lekturze obowiązkowej teorii psychologicznych (W1).
Student potrafi wskazać badania uzasadniające najważniejsze stanowiska teoretyczne (W2)
Student rozumie na poziomie ogólnym mechanizmy omówionych procesów pamięciowych (W3).
Student odpowiednio dobiera metody oceny sprawności głównych funkcji wykonawczych, pojemności pamięci roboczej, diagnozy deficytów pamięci (U1)
Student poszukuje argumentów w rzetelnych badaniach empirycznych (K1)
Student wykonuje wskazane na ćwiczeniach zadania w grupach (K2)
Literatura
Podstawowa
Anderson, J. R. (1998). Uczenie się i pamięć. Integracja zagadnień. Warszawa: WSiP.
Draaisma D. (2006). Dlaczego życie płynie szybciej, gdy się starzejemy. Warszawa: PIW.
Jagodzińska, M. (2008). Psychologia Pamięci. Badania, teorie, zastosowania. Gliwice: Wyd. Helion.
Kahneman D. (2012). Pułapki myślenia. Poznań: Media Rodzina.
Kahneman D., Sibony O., Sunstein CR. (2022). Szum, czyli skąd się biorą błędy w naszych decyzjach. Poznań: Media Rodzina.
Maruszewski T. Psychologia poznania. Umysł i świat. GWP, Gdańsk 2011. (Rozdziały: 4 pamięć, 5 proc. pamięciowe, 6. pam. autobiogr., 8. pojęcia)
Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B.: Psychologia poznawcza. Warszawa: PWN i ACADEMICA, 2006.
Schacter, D. (2003). Siedem grzechów pamięci. Jak zapominamy i zapamiętujemy. Warszawa: PIW.
Uzupełniająca:
Brown P.C., Roediger H.L., McDaniel M.A. (2016). Harvardzki poradnik skutecznego uczenia się. Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa.
Czerniawska, E. red. (2005). Pamięć: zjawiska zwykłe i niezwykłe. Warszawa: WSiP.
Draaisma D. Machina metafor. Historia pamięci. Wydawnictwo Aletheia, Warszawa, 2009.
Lewicka, M. (1993). Aktor czy obserwator. Psychologiczne mechanizmy odchyleń od racjonalności w myśleniu potocznym. Warszawa-Olsztyn: PTP.
Niedźwieńska, A. (2013). Pamięć prospektywna. Wyd. SEDNO.
Orzechowski J. (2012). Magiczna liczba jeden. Wyd. UJ.
Nieznański, M. (2015). Pamięć informacji kontekstowej. Wydawnictwo UKSW, Warszawa.
Pinker S. (2021) Racjonalność. Co to jest, dlaczego jej brakuje, dlaczego ma znaczenie. Wyd. Zysk i S-ka.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: