Psychologia procesów poznawczych 1 WF-PS-N-PPO1
Celem zajęć jest zapoznanie studentów oraz wyjaśnienie jak powinna przebiegać analiza i interpretacja procesów poznawczych z perspektywy różnych teorii wypracowanych w ramach psychologii poznawczej.
W pierwszej części kursu omawiane będą przede wszystkim procesy percepcji, uwaga, reprezentacje wyobrażeniowe i pojęciowe oraz język.
Studenci zapoznają się także ze sposobem prowadzenia, opisu i interpretacji badań empirycznych wypracowanym przez psychologię eksperymentalną. Ukazane zostaną ograniczenia i perspektywy rozwoju tego nurtu psychologii. Ponadto celem jest wypracowanie przez studentów umiejętności dobierania odpowiednich metod badania sprawności funkcji poznawczych.
|
W cyklu 2025/26_Z:
Psychologia poznawcza jest działem psychologii zajmującym się badaniem procesów i struktur poznawczych. W pierwszej części kursu omawiane będą przede wszystkim podstawowe procesy poznawcze takie jak percepcja i uwaga. Ponadto studenci zapoznają się z teoriami i odkryciami dotyczącymi: natury reprezentacji wyobrażeniowej, procesów myślenia, rozwiązywania problemów i podejmowanie decyzji. W czasie wykładów przedstawione zostaną problemy teoretyczne i argumenty empiryczne wysuwane przez konkurencyjne stanowiska. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2024/25_Z: ECTS:
udział w wykładzie: 30
udział w ćwiczeniach: 30
przygotowanie referatu: 5
przygotowanie do egzaminu (wraz z lekturą obowiązkową): 50
przygotowanie do sprawdzianów z ćwiczeń: 20
Suma godzin: 120 [120:30=4]
LICZBA ECTS: 4 | W cyklu 2025/26_Z: ECTS:
udział w wykładzie: 30
udział w ćwiczeniach: 30
przygotowanie referatu: 5
przygotowanie do egzaminu (wraz z lekturą obowiązkową): 50
przygotowanie do kolokwium z ćwiczeń: 20
Suma godzin: 120 [120:30=4]
LICZBA ECTS: 4 |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2025/26_Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
W1- student wymienia i opisuje główne perspektywy badawcze psychologii poznawczej;
W2 - wskazuje wyniki badań uzasadniające poszczególne stanowiska teoretyczne;
W3 - zna i rozumie mechanizmy procesów percepcji, uwagi, wyobraźni, języka i myślenia
Umiejętności
U1 - student potrafi dobrać odpowiednie metody oceny sprawności funkcji percepcyjnych i uwagowych oraz wnioskowania i rozumienia języka
Kompetencje
K1 - zachowuje krytycyzm wobec koncepcji, które nie są uzasadnione badaniami empirycznymi, rozumie potrzebę ugruntowania hipotez w teorii oraz rzetelnego, zgodnego z zasadami metodologii ich weryfikowania
K2 - potrafi pracować w grupie
Kryteria oceniania
Ocena bardzo dobra:
Student wykazuje się rozległą wiedzą na temat wszystkich omówionych na wykładzie i we wskazanej lekturze obowiązkowej teorii psychologicznych (W1).
Student potrafi trafnie wskazać badania uzasadniające poszczególne stanowiska teoretyczne (W2)
Student rozumie mechanizmy wszystkich omówionych procesów percepcji, uwagi, wyobraźni, języka i myślenia (W3).
Student trafnie dobiera metody oceny sprawności poszczególnych rodzajów funkcji poznawczych (U1)
Student poszukuje argumentów w rzetelnych badaniach empirycznych i potrafi ocenić siłę tych argumentów (K1)
Student rzetelnie i z zaangażowaniem wykonuje wskazane na ćwiczeniach zadania w grupach (K2)
Ocena dobra:
Student wykazuje się wiedzą na temat większości omówionych na wykładzie i we wskazanej lekturze obowiązkowej teorii psychologicznych (W1).
Student potrafi trafnie wskazać badania uzasadniające główne stanowiska teoretyczne (W2)
Student rozumie mechanizmy większości omówionych procesów percepcji, uwagi, wyobraźni, języka i myślenia (W3).
Student trafnie dobiera metody oceny sprawności głównych funkcji poznawczych (U1)
Student poszukuje argumentów w rzetelnych badaniach empirycznych (K1)
Student rzetelnie wykonuje wskazane na ćwiczeniach zadania w grupach (K2)
Ocena dostateczna:
Student wykazuje się wiedzą na temat podstawowych omówionych na wykładzie i we wskazanej lekturze obowiązkowej teorii psychologicznych (W1).
Student potrafi wskazać badania uzasadniające najważniejsze stanowiska teoretyczne (W2)
Student rozumie na poziomie ogólnym mechanizmy omówionych procesów percepcji, uwagi, wyobraźni, języka i myślenia (W3).
Student odpowiednio dobiera metody oceny sprawności głównych funkcji poznawczych (U1)
Student poszukuje argumentów w badaniach empirycznych (K1)
Student wykonuje wskazane na ćwiczeniach zadania w grupach (K2)
Literatura
Lektura obowiązkowa:
Hohol, M. (2013). Wyjaśnić umysł : struktura teorii neurokognitywnych . Copernicus Center Press , Kraków.
Lektura uzupełniająca:
Dehaene S. (2021). Jak się uczymy? Dlaczego mózgi uczą się lepiej niż komputery ... jak dotąd. Kraków: Copernicus Center Press.
Dehaene, S. (2023) Świadomość i mózg. Odczytywanie kodu naszych myśli. Kraków: Copernicus Center Press.
Jaśkowski P. (2009). Neuronauka poznawcza. Jak mózg tworzy umysł. Warszawa: Vizja Press.
Kahneman D. Pułapki myślenia. Poznań: Media Rodzina, 2012.
Pinker S. Racjonalność. Co to jest, dlaczego jej brakuje, dlaczego ma znaczenie. Poznań: Zysk i S-ka, 2021.
|
W cyklu 2025/26_Z:
Lektura obowiązkowa: Lektura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: