Podstawy opiniowania sądowo-psychiatryczno-psychologicznego WF-PS-N-POSP
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z szeroko pojętą problematyką opiniowania sądowo-psychiatryczno-psychologicznego. Omówione zostaną zagadnienia umożliwiające uczestnikom zrozumienie związków między prawem a psychologią, roli psychologa jako biegłego, znaczenia ekspertyzy psychologicznej w sprawach karnych i cywilnych, możliwych zależności diagnostycznych oraz stosowanych metod. Wskazane zostanie znaczenie interdyscyplinarności oraz możliwości współpracy ekspertów w zróżnicowanych sprawach.
Tematyka zajęć:
1. Psychologia a prawo. Rola i obszary działania psychologa w polskim systemie prawnym.
2. Podstawy prawne powoływania biegłych psychologów. Przedmiot i zakres ekspertyzy.
3. Współpraca biegłych różnych specjalności. Dobór biegłych i zasady współpracy.
4. Treść i forma opinii biegłego psychologa.
5. Diagnoza psychologiczna: przedmiot, modele, standardy.
6. Diagnoza stanu psychicznego w opiniach psychologicznych.
7. Metody psychometryczne.
8. Opiniowanie w sprawach karnych.
9. Psychologiczna ocena osoby sprawcy czynu zabronionego.
10. Wyjaśnienia podejrzanych i oskarżonych jako przedmiot ekspertyzy.
11. Zeznania świadków jako przedmiot ekspertyzy.
12. Opiniowanie w sprawach cywilnych.
13. Ocena dowodu z opinii biegłego. Wady opinii.
14. Biegły psycholog w postępowaniu przygotowawczym. Profilowanie kryminalne.
15. Problematyka nieszczerości w psychologii sądowej.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Osoba uczestnicząca w zajęciach:
- zna i rozumie, jakie jest znaczenie stresu, kryzysów, konfliktów w życiu człowieka oraz posiada wiedzę na temat zapobiegania i przeciwdziałania tym zjawiskom (W13),
- zna i rozumie uwarunkowania w zakresie rozwoju psychicznego u osób niepełnosprawnych, z różnymi dysfunkcjami psychicznymi (W15),
- jest gotów do organizowania i planowania własnych badań zmierzających do rozwiązywania konkretnych zadań i problemów życiowych (K02).
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne w ramach przedmiotu obejmują:
- prezentacje multimedialne,
- pracę z tekstem,
- dyskusję,
- metodę analizy przypadków,
- inscenizację,
- pracę zespołową.
Zasady oceniania:
- aktywność studenta, praca na zajęciach, zadania dodatkowe, przygotowanie prezentacji (20%),
- kolokwium (80%).
Sposoby weryfikacji efektów uczenia się:
- test jednokrotnego wyboru,
- wykonywanie zadań praktycznych,
- ocenianie ciągłe.
Wymagana jest obecność na zajęciach (maksymalnie dwie nieobecności nieusprawiedliwione).
5): Student opanował wiedzę na temat regulacji prawnych w zakresie opiniowania sądowo-psychiatryczno-psychologicznego, potrafi przyjąć stanowisko wobec prezentowanego zagadnienia i uzasadnić je odwołując się do przepisów prawa i orzecznictwa. Posiada wiedzę na temat etyki, roli, metod pracy biegłego w postępowaniach karnych i cywilnych. Zna zasady tworzenia ekspertyz. Student posiada szeroki zakres wiedzy w zakresie regulacji prawnych w obszarze działalności biegłego i jego roli. Zna zasady sporządzania ekspertyz oraz potrafi odnieść się do kwestii etycznych. Zna zakres obowiązków i kompetencji biegłego sądowego. Student potrafi analizować zagadnienia w obszarze psychologii sądowej w odniesieniu do przykładów z orzecznictwa. Potrafi wskazać możliwe obszary problemowe oraz wskazać możliwe rozwiązania zgodne z regulacjami prawnymi. Jest w stanie konstruować wnioski na podstawie prezentowanego zagadnienia w obszarze opiniowania psychologicznego. Podejmuje próbę zrozumienia sytuacji w odniesieniu do wiedzy naukowej oraz regulacji prawnych. Zachowuje należytą ostrożność w formułowaniu wniosków, w oparciu o etykę, posiadaną wiedzę oraz metodologię. Student osiągnął wszystkie założone efekty kształcenia.
(4): Student posiada wiedzę na temat regulacji prawnych w zakresie opiniowania sądowo-psychiatryczno-psychologicznego, potrafi formułować trafne wnioski w kontekście prezentowanych problemów. Wskazuje na możliwe problemy w kontekście etyki pracy biegłego oraz potrafi odnieść posiadaną wiedzę do zróżnicowanych sytuacji. Podejmuje próbę zrozumienia sytuacji w odniesieniu do wiedzy naukowej oraz regulacji prawnych. Zachowuje należytą ostrożność w formułowaniu wniosków, w oparciu o etykę, posiadaną wiedzę oraz metodologię. Student nie osiągnął wszystkich założonych efektów kształcenia.
(3): Student posiada wiedzę na temat regulacji prawnych, ma jednak problem z poprawnym wskazaniem możliwego ich zastosowania na gruncie działań podejmowanych przez biegłego. Wskazuje na możliwe problemy w kontekście etyki pracy biegłego oraz potrafi odnieść posiadaną wiedzę do zróżnicowanych sytuacji. Student nie osiągnął wszystkich założonych efektów kształcenia.
Literatura
Chojnacka-Szawłowska, G., Pastwa-Wojciechowska, B. (2007). Kliniczne i sądowo-penitencjarne aspekty funkcjonowania człowieka. Oficyna Wydawnicza "Impuls".
Cierpiałkowska, L. (2009). Psychopatologia. Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Gierowski, J. K., Jaśkiewicz-Obydzińska, T., Najda, M. (2010). Psychologia w postępowaniu karnym. LexisNexis Polska.
Gulla, B., Niewiadomska, I., & Wysocka-Pleczyk, M. (2010). Białe plamy w psychologii sądowej. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Habzda-Siwek, E. (2002). Diagnoza stanu psychicznego sprawcy a rozstrzygnięcia w procesie karnym. Kantor Wydawniczy "Zakamycze".
Pastwa-Wojciechowska, B. (2008). Człowiek w obliczu prawa. Oficyna Wydawnicza "Impuls".
Rode, D., Dukała, K., Kabzińska, J., Zalewska-Łunkiewicz, K. (2020). Kliniczna psychologia sądowa. PWN.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: