Pomoc psychologiczna 1 WF-PS-N-POM1
Podczas zajęć studenci będą zdobywać wiedzę na temat podstaw udzielania pomocy psychologicznej, czyli na temat podstawowych umiejętności i warsztatu psychoterapeuty, trudnych problemów pojawiających się w relacji psychoterapeutycznej, wstępnej diagnozy, zagrożeń wynikających z nieprawidłowości pojawiających się podczas udzielania pomocy psychologicznej, etycznych dylematów psychoterapii oraz szkoleń przygotowujących do stosowania psychoterapii.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student potrafi wymienić podstawowe zasady skutecznego porozumiewania się i umiejętności terapeuty oraz potrafi scharakteryzować warsztat terapeuty i trudne problemy pojawiające się podczas psychoterapii (np. opór).
Umiejętności:
Student potrafi analizować teksty oraz filmy dotyczące podstawowych umiejętności terapeuty, warsztatu terapeuty, oporu i superwizji oraz potrafi porządkować i podsumowywać zdobyte podczas zajęć informacje.
Kompetencje społeczne:
Student wykazuje bardzo duże zainteresowanie dyskusją oraz pracą w zespole podczas podejmowania tematu komunikacji interpersonalnej, umiejętności i warsztatu terapeuty i trudnych problemów pojawiających się w psychoterapii (np. oporu) oraz wykazuje godny podziwu stopień odpowiedzialności za pozytywne wykonanie zadań przez zespół.
ECTS:
- udział w ćwiczeniach (e-learning) - 30
- przygotowanie do ćwiczeń (lektura tekstów) - 7
- przygotowanie do kolokwium - 5
- prace domowe - 3
-referaty - 5
LICZBA ECTS – 1
Kryteria oceniania
Wiedza:
- na ocenę 2 (ndst.): student nie potrafi wymienić podstawowych zasad skutecznego porozumiewania się i umiejętności terapeuty oraz nie potrafi scharakteryzować warsztatu terapeuty i trudnych problemów pojawiających się podczas psychoterapii (np. oporu).
-na ocenę 3 (dst.): student potrafi wymienić podstawowe zasady skutecznego porozumiewania się i umiejętności terapeuty oraz potrafi scharakteryzować warsztat terapeuty i trudne problemy pojawiające się podczas psychoterapii (np. opór), jednak nie czyni tego sprawnie, a jego wypowiedzi słowne lub pisemne świadczą o istotnych lukach w tej wiedzy.
-na ocenę 4 (db.): student potrafi dość sprawnie oraz w sposób świadczący o dość dużej wiedzy wymienić podstawowe zasady skutecznego porozumiewania się i umiejętności terapeuty oraz potrafi dość dobrze scharakteryzować warsztat terapeuty i trudne problemy pojawiające się podczas psychoterapii (np. opór).
- na ocenę 5 (bdb.): student potrafi niezwykle sprawnie oraz w sposób świadczący o ogromnej wiedzy wymienić podstawowe zasady skutecznego porozumiewania się i umiejętności terapeuty oraz potrafi bardzo trafnie scharakteryzować warsztat terapeuty i trudne problemy pojawiające się podczas psychoterapii (np. opór).
Umiejętności:
- na ocenę 2 (ndst.): student nie potrafi analizować tekstów oraz filmów dotyczących podstawowych umiejętności terapeuty, warsztatu terapeuty, oporu i superwizji i nie potrafi porządkować i podsumowywać zdobytych informacji.
-na ocenę 3 (dst.): student potrafi, chociaż z trudem, analizować teksty oraz filmy dotyczące podstawowych umiejętności terapeuty, warsztatu terapeuty, oporu i superwizji oraz - także w trudem - potrafi porządkować i podsumowywać zdobyte podczas zajęć informacje.
-na ocenę 4 (db.): student potrafi dość sprawnie analizować teksty oraz filmy dotyczące podstawowych umiejętności terapeuty, warsztatu terapeuty, oporu i superwizji oraz potrafi w sposób dość zadowalający porządkować i podsumowywać zdobyte podczas zajęć informacje.
- na ocenę 5 (bdb.): student potrafi niezwykle sprawnie analizować teksty oraz filmy dotyczące podstawowych umiejętności terapeuty, warsztatu terapeuty, oporu i superwizji oraz potrafi w sposób błyskotliwy porządkować i podsumowywać zdobyte podczas zajęć informacje.
Kompetencje:
- na ocenę 2 (ndst.): student nie wykazuje zainteresowania dyskusją oraz pracą w zespole podczas podejmowania tematu komunikacji interpersonalnej, umiejętności i warsztatu terapeuty i trudnych problemów pojawiających się w psychoterapii (np. oporu) oraz nie przejawia odpowiedzialności za pozytywne wykonanie zadań przez zespół.
-na ocenę 3 (dst.): student wykazuje zainteresowanie, chociaż w niewielkim stopniu, dyskusją oraz pracą w zespole podczas podejmowania tematu komunikacji interpersonalnej, umiejętności i warsztatu terapeuty i trudnych problemów pojawiających się w psychoterapii (np. oporu) oraz wydaje się wykazywać pewien, chociaż niewielki, stopień odpowiedzialności za pozytywne wykonanie zadań przez zespół.
-na ocenę 4 (db.): student wykazuje dość duże zainteresowanie, dyskusją oraz pracą w zespole podczas podejmowania tematu komunikacji interpersonalnej, umiejętności i warsztatu terapeuty i trudnych problemów pojawiających się w psychoterapii (np. oporu) oraz wydaje się wykazywać dość wysoki stopień odpowiedzialności za pozytywne wykonanie zadań przez zespół.
- na ocenę 5 (bdb.): student wykazuje bardzo duże zainteresowanie dyskusją oraz pracą w zespole podczas podejmowania tematu komunikacji interpersonalnej, umiejętności i warsztatu terapeuty i trudnych problemów pojawiających się w psychoterapii (np. oporu) oraz wykazuje godny podziwu stopień odpowiedzialności za pozytywne wykonanie zadań przez zespół.
Opis ECTS:
Aktywność na platformie e-learningowej - 30 godzin
Praca domowa - 2 godziny
Praca własna - lektura artykułów - 8 godzin
Na ocenę końcową składają się:
1. Ocena aktywności studenta podczas zajęć (liczba zebranych punktów za udział w dyskusji i za wykonywane w grupach ćwiczenia praktyczne);
2. Ocena z kolokwium pisemnego.
Ocena końcowa jest średnią ważoną oceny z aktywności studenta podczas zajęć (1/2) oraz oceny z kolokwium pisemnego (1/2).
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Drat-Ruszczak E., Drążkowska-Zielińska E., Podręcznik pomagania, Warszawa: Academica, 2005.
2. Egan G., Kompetentne pomaganie, Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo, 2002.
Literatura uzupełniająca:
1. McKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka porozumiewania się, Gdańsk, GWP, 2004.
2. Steward J. (red.), Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji intepersonalnej, Warszawa: PWN, 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: